عصر بازار

کنگره آمریکا گزینه‌های متعدد برای پرداخت غرامت به آمریکایی‌ها از محل دارایی‌های ایران را بررسی می‌کند

عصر اعتبار- نمایندگان کنگره آمریکا در حال بررسی گزینه‌های متعدد برای پرداخت غرامت به دسته‌ای از شهروندان آمریکا هستند که مطابق ادعاهای اثبات‌نشده «قربانیان تروریسم ایران و فلسطین» خوانده شده‌اند.

کنگره آمریکا گزینه‌های متعدد برای پرداخت غرامت به آمریکایی‌ها از محل دارایی‌های ایران را بررسی می‌کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، کنگره آمریکا در حال بررسی چندین طرح قانونی برای پرداخت غرامت به دسته‌ای از شهروندان این کشور است که بر اساس ادعاهای اثبات‌نشده قربانیان تروریسم ایران و فلسطین خوانده شده‌اند.

    پایگاه خبری «المانیتور» گزارش داده یک هیأت قضایی در مجلس «سنا» به رهبری «تد کروز»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت «تگزاس»، هم‌‌اکنون مسیرهای مختلفی را برای اطمینان از پرداخت غرامت به این دسته از شهروندان و خانواده‌های آنها در دست بررسی دارد.

    وکیلان این دسته از شهروندان آمریکایی و کارشناسان حقوقی، در خلال یک جلسه استماع در مجلس سنا در روز 4 نوامبر این موضوع و راهکارهای ممکن درباره آن را به بحث گذاشتند. سناتور «تد کروز» و همتای دموکرات او در همین نشست وعده همکاری برای یافتن راه حل در این باره دادند.

    تد کروز که نامزد انتخابات رئیس‌جمهوری آمریکا هم هست در اظهاراتی در آغاز این نشست گفت: «علی‌رغم سلاخی و کشتار تعداد زیادی از شهروندان آمریکایی به دستات تروریست‌های ایرانی و فلسطینی، دولت آمریکا بارها در عمل کردن به وظیفه حاکمیتی خود، یعنی برقراری عدالت برای شهروندان، شکست خورده است.»

    کریس کونز، عضو ارشد دموکرات سنا هم گفت: «تمرکز ما واقعاً باید بر استیفای عدالت باشد که تلاش برای بهروزی قربانیان تروریسم، به نحوی که محدودکننده اقدامات تروریستی آتی هم باشند را هم شامل می‌شود.»

    «اردی کیتری»، عضو بنیاد دفاع از دموکراسی از حاضران در نشست روز چهارشنبه، پیشنهاد تأسیس یک دفتر حقوقی جهت همکاری با «قربانیان» برای رسیدن به راهکار در این باره شدند. این کارشناس علاوه بر این از دولت آمریکا خواست توانایی «قربانیان تروریسم» جهت مصادره اموال ایران در کشورهای خارجی را بالا ببرد.

    «اریک لوربر»، دیگر کارشناس حاضر در سنا که عضو مرکز امنیت جدید آمریکا است در بیانیه‌ای خواستار همکاری کنگره با وزارت خزانه‌داری برای پرداخت غرامت به این دسته از شهروندان آمریکا شد. لوربر گفت می‌توان بخش زیادی از درآمدهای ناشی از جریمه شرکت‌ها به اتهام نقض تحریم‌های ایران را به این شهروندان اختصاص داد.

    مجلس نمایندگان آمریکا ماه گذشته طرحی را تصویب کرد که دولت آمریکا را موظف می‌کند قبل از هر گونه اقدام برای آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران و رفع تحریم‌ها طبق تعهداتش در «برجام»، ابتدا به شهروندانی که مطابق ادعاها، «قربانیان تروریسم ایران» خوانده شده‌اند، غرامت پرداخت کند. این طرح در سنا راه به جایی نبرد.

    کاخ سفید این طرح را مخل اجرای برجام می‌داند و تصریح کرده هر گونه طرحی که این ویژگی را داشته باشد را وتو خواهد کرد.

     

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی