عصر بازار

سکه به کمترین قیمت یک ماه رسید

هفته تردید معامله‌گران ارزی

عصر اعتبار- با عبور دلار از سطح ۳۵۰۰ تومان، تردید فضای معاملات بازار ارز را دربرگرفت. هفته گذشته دلار به روند افزایشی ابتدای آبان ادامه داد و نهایتا با ۴/ ۰ درصد رشد به نرخ ۳۵۰۳ تومان رسید. با وجود این افزایش، مشخصه بازار در دومین هفته آبان‌ماه افزایش تردید معامله‌گران ارزی در رابطه با خرید یا فروش ارز بود،‌ تردیدی که در احتیاط و کاهش حجم معاملات بازار مشهود بود.

هفته تردید معامله‌گران ارزی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل ازدنیای اقتصاد، نتیجه این امر، انقباض دامنه نوسان از دوشنبه گذشته بود. از روز دوشنبه تا انتهای هفته گذشته، دلار نتوانست تغییرات قیمتی بالای 5 تومان را تجربه کند؛ هرچند که نهایتا توانست تحت‌تاثیر رشد 20 تومانی روز یکشنبه رشد هفتگی را تجربه کند. در هفته سکون نسبی دلار، سکه بهار آزادی در یک سرازیری کاهشی قرار گرفت. در انتهای این سرازیری، پنج‌شنبه، سکه 4 هزار تومان افت را تجربه کرد و به قیمت 921 هزار تومان رسید، رقمی که کمترین قیمت آن از تاریخ 14 مهر بود. این فلز گرانبها هفته گذشته 3/ 2 درصد از ارزش خود را از دست داد. این در حالی بود که سکه در اولین هفته آبان‌ماه 1/ 0 درصد افزایش ثبت کرده بود.
    در آخرین روز هفته گذشته، نرخ رسمی دلار نیز 3 ریال افزایش را تجربه کرد و به قیمت 2996 تومان و 3 ریال رسید تا نوسان خود را در این محدوه قیمتی آغاز کند.

    آرامش پس از نوسان
    از 6 روز کاری هفته گذشته، دلار تنها در یک روز طعم افزایش قیمت را چشید،‌ اما همان یک روز کافی بود تا این ارز با رشد هفتگی مواجه شود. دلار که روز شنبه بدون تغییر نسبت به پنج‌شنبه با قیمت 3490 تومان معاملات خود را آغاز کرده بود،‌ روز یکشنبه 20 تومان افزایش را تجربه کرد و به قیمت 3510 تومان رسید. این بالاترین نرخ فروش دلار از 29 دی ماه سال 93 و نشانگر ثبت رکوردی 10 ماهه بود. همچنین میزان رشد یکشنبه، بیشترین مقدار افزایش دلار از تاریخ 15 مهر 94 بود. به گفته فعالان، دلیل رشد کانالی یکشنبه، ورود معامله‌گران طلا به بازار ارز با هدف ممانعت از افت قیمت سکه بود. دیگر عامل رشد،‌آربیتراژ ارز به سوی منطقه سلیمانیه عراق بود. پایین تر بودن ارزش دلار در بازار داخلی نسبت به بازارهای کشورهای همسایه منجر به خروج ارز به فراسوی مرزها خواهد شد.

    از روز دوشنبه، بازار وارد مرحله تردید شد و در خرید و فروش‌های ارزی احتیاط زیادی به کار رفت. نتیجه این امر، کاهش دامنه نوسانات شاخص بازار ارز بود. دوشنبه، دلار با 5 تومان کاهش به قیمت 3505 تومان رسید. سه‌شنبه و چهارشنبه این ارز روی همین رقم باقی ماند و تغییری را تجربه نکرد و نهایتا پنج‌شنبه دلار 2 تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 3503 تومان رسید. کاهش تحرکات معامله‌گران فردایی و پایین آمدن بیشتر حجم معاملات علت افت انتهای هفته بود.

    ادامه تردید؟
    در حالی که هفته گذشته بازار بیشتر شاهد احتیاط و تردید معامله‌گران ارزی بود، برخی فعالان احتمال می‌دهند که در هفته جاری این احتیاط به پایان برسد. آنها اعتقاد دارند، در صورت ماندن اونس در زیر محدوده 1110 دلار،‌ معامله‌گران سکه بار دیگر وارد زمین بازار ارز خواهند شد و سعی خواهند کرد با این ترفند از افت دارایی خود تحت‌تاثیر ریزش اونس جلوگیری کنند. به اعتقاد آنها دلیل دیگری که موجب خروج دلار از «حبس بازه ای» خواهد شد، به تحرکات معامله‌گران مربوط خواهد بود. به گفته آنها، اگر دلار در 3 روز ابتدایی هفته نتواند از این حبس خارج شود،‌ معامله‌گران ارزی به احتمال زیاد بخشی از موجودی ارزی خود را به فروش خواهند رساند تا با پایین آمدن قیمت و خرید ارز در سطح پایین‌تر کسب سود کنند. به گفته یکی از بازیگران با تجربه بازار، «‌دلار بدون نوسان، عایدی چندانی برای معامله‌گر ندارد». در واقع خواب نوسان گیر، ایجاد نوسان است.
    در کنار این دو دیدگاه،‌گروهی به ادامه روند کم نوسان فعلی باور دارند. این گروه اعتقاد دارند که در حال حاضر دلیل افزایش یا کاهشی خاصی در بازار وجود ندارد. همان‌طور که بالا رفتن دلار به بالای 3515 تومان کمی دور از ذهن است،‌ پایین آمدن قیمت به زیر سطح 3500 تومانی نیز کمتر قابل تصور است.

    5 روز کاهش سکه
    در دومین هفته آبان‌ماه، سکه در جاده نزولی قرار داشت و از 6 روز کاری هفته در 5 روز کاهش قیمت را تجربه کرد. در اولین روز هفته گذشته،‌ سکه تمام با 8 هزار تومان افت به قیمت 935 هزار تومان رسید، ‌اما بخشی از این افت با رشد 3 هزار تومانی در روز دوشنبه و رسیدن به قیمت 938 هزار تومان جبران شد. از روز دوشنبه، سکه در سرازیری جاده ای قرار گرفت و تا انتهای هفته نزدیک به 7/ 1 درصد از ارزش خود را از دست داد. دوشنبه این فلز گرانبها 3 هزار تومان،‌ سه‌شنبه 2 هزار تومان و چهارشنبه 8 هزار تومان افت را تجربه کرد تا قیمت آن از 935 هزار تومان روز یکشنبه به 925 هزار تومان در روز چهارشنبه برسد. در آخرین روز هفته، سکه به روند نزولی خود ادامه می‌دهد تا رکورد پایین‌ترین قیمت در یک ماه اخیر به ثبت برسد. در نهایت پنج‌شنبه، سکه بهار آزادی 4 هزار تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 921 هزار تومان رسید. این کمترین قیمت سکه از تاریخ 14 مهر بود. عامل اصلی افت سکه در بازار داخلی، نوسان‌های کاهشی اونس در بازارهای جهانی و افت جزئی دلار بود.

    تغییر علامت حباب
    در ششمین روز هفته گذشته، سکه تمام، کاهش قیمتی متناسب با کاهش اونس در بازارهای جهانی را تجربه نکرد تا علامت حباب آن تغییر کند. سکه که در روز چهارشنبه با تخلیه نسبی حباب مواجه شده بود، روز پنج‌شنبه وارد فاز حبابی مثبت شد؛ یعنی در این روز ارزش بازاری سکه از ارزش ذاتی آن بیشتر شد. این اتفاق در حالی رخ داد که از تاریخ 10 مهر حباب سکه منفی شده بود. تا ساعت 3 بعدازظهر روز پنج‌شنبه ارزش ذاتی سکه 918 هزار تومان بود و اختلافی 3 هزار تومانی با نرخ بازار داشت. مثبت شدن حباب تا حدی نشانگر آن است که در صورت ادامه افت اونس، سکه توانایی کاهش بیشتر را دارد.

     

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی