عصر بازار

مرکز پژوهش‌های مجلس تحلیل کرد:

وضعیت کسب و کار اقتصاد ایران در ۱۰ نماگر

عصر اعتبار- مرکز پژوهش‌های مجلس، تحلیل وضعیت ایران در گزارش انجام کسب و کار بانک جهانی ۲۰۱۶ را ارائه کرد.

وضعیت کسب و کار اقتصاد ایران در ۱۰ نماگر
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، در تحلیل مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است: گزارش‌های سالیانه «سهولت انجام کسب و کار» از سال 2005 توسط بانک جانی تهیه و در آن مراحل، زمان و هزینه انجام کسب و کار در 10 نماگر متفاوت محاسبه و به صورت مقایسه 189 کشور جهان منتشر می شود.

    در گزارش سال 2016، ایران با یک رتبه بهبود نسبت به بازبینی گزارش سال 2015 رتبه ایران 130 محاسبه و اعلام شده بود، اما در گزارش سال 2016 با اعمال تغییراتی در روش محاسبه و تعریف مولفه ها، رتبه ایران در سال 2015 اصلاح و 119 اعلام شده است.

    بر اساس گزارش سهولت انجام کسب و کار سال 2016 که در 6 آبان ماه 1394 منتشر شده، در فاصله تابستان 1394 تا تابستان سال گذشته، وضعیت انجام کسب و کار در ایران در 7 نماگر بدتر و در دو نماگر بهتر شده و یک نماگر نیز تغییری نداشته است.

    بیشترین تنزل رتبه ایران مربوط به نماگر «اخذ اعتبارات» بوده است که در این نماگر، ایران 7 رتبه سقوط کرده است. بیشترین بهبود رتبه نیز به نماگر «اخذ مجوزهای ساخت و ساز» تعلق دارد که 29 رتبه نسبت به سال گذشته بهبود یافته است. در میان ده نماگر این گزارش، بدترین عملکرد متعلق به نماگر «تجارت فرامرزی» با رتبه 167 و بهترین عملکرد نیز متعلق به نماگر «سهولت اجرای قراردادها» با رتبه 62 است.

    همچنین جایگاه جهانی و منطقه ای ایران و 25 کشور موضوع سند چشم انداز 1404 در گزارش سهولت انجام کسب و کار در سالهای 2015 و 2016 بررسی شده است. بر این اساس، جایگاه منطقه ای ایران در میان کشورهای موضوع سند چشم انداز در سال 2016 نسبت به سال 2015 تغییری نداشته و همچنان در رتبه نامناسب 16 از میان 25 کشور باقی مانده است.

    این امر نشان می دهد که به منظور ارتقای جایگاه منطقه ای ایران، به اصلاحات بیشتری در زمینه محیط کسب و کار نیاز است. در میان کشورهای منطقه بر اساس رتبه بندی کشورهای موضوع سند چشم انداز، بیشترین بهبود مربوط به کشور قزاقستان بوده است.

    یادآوری می شود بهبود رتبه هر کشور در گزارش انجام کسب و کار بانک جهانی هرچند می تواند اعتبار جهانی کشور نزد سرمایه گذاران خارجی را ارتقا دهد، اما بهبود این رتبه ها الزاما به معنی بهبود محیط کسب و کار نیست و همه همت و دغدغه مسئولان محترم کشور برای بهبود محیط کسب و کار، نباید بر «بهبود رتبه» کشور در این قبیل رتبه بندی ها متمرکز شود، زیرا گزارش انجام کسب و کار بانک جهانی همه مولفه های محیط کسب و کار در کشورها را اندازه نمی گیرد (نظیر مفاسد اقتصادی، مسائل فرهنگی و تحریم های بین المللی) و دلیل دیگر اینکه سنجش های جهانی برای مقایسه کشورها با محدودیت های روشی روبرو است و علاوه بر همه اینها، به دلیل ارسال اطلاعات بعضاً ناقص، این رتبه بندی ها تصویر دقیق و کاملی از وضعیت محیط کسب و کار در کشورمان را ارائه نمی دهند.

    بر این اساس، به سیاستگذاران کشور توصیه می شود ضمن ادامه تلاش برای بهبود رتبه ایران در رتبه بندی انجام کسب و کار، تمرکز و همت بیشتر را بر کشف و حذف موانع تولید و سرمایه گذاری متمرکز کنند و با احصای مولفه های داخلی محیط کسب و کار، بر بهبود واقعی، ملموم و فراگیر محیط کسب و کار در داخل کشور همت بگمارند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو