عصر بازار

احتمال فروش کالای چینی با وام کالا

عصر اعتبار- رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی تهران گفت: در لیست خودروهای مشمول وام ۲۵میلیون تومانی خودروهای خارجی مانند لیفان و جک وجود دارد، چرا در خصوص لیست فروش کالا این شرایط وجود ندارد.

احتمال فروش کالای چینی با وام کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از میزان، طرح خرید کالای ایرانی یا همان وام کالا از امروز آغاز می شود به طوری که مستمری‌بگیران، کارکنان سازمان بازنشستگی کشوری، شرکت‌های دولتی و وزارتخانه‌ها می‌توانند از امروز(18 آبان ماه) با معرفی از سوی شرکت یا سازمان مربوطه اقدام به دریافت این وام و کارت خرید کالای ایرانی کنند.

    بر اساس اطلاعیه وزارت صنعت، کارت خرید کالای ایرانی، ابزاری اعتباری است که توسط بانک‌های کشور برای عموم مردم که درآمد مشخص و ثابتی دارند، صادر شده و دارنده آن می‌تواند تا سقف تعیین شده که متناسب با درآمد ماهیانه و حداکثر معادل 100 میلیون ریال خواهد بود، کالاهایی را که فهرست آنها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شده است، خریداری کند.

    در این طرح، متقاضیان با مراجعه به تولیدکنندگان منتخب، نسبت به خرید کالای مشمول طرح موردنظر به صورت مدت‌دار با ارایه اسناد تجاری(چک یا سفته) اقدام می کنند و در ادامه، بانک‌های عامل اسناد تجاری ارایه شده ازسوی تولید کنندگان را با نرخ 16درصد خریداری و مبلغ موردنظر را به حساب تولیدکننده واریز می‌کنند.

    بانک‌ها اسناد ناشی از فروش اقساطی کالاهای واسطه‌ای را با سررسید حداکثر یک سال و نرخ سود سالانه 16درصد خریداری می‌کنند. منابع موردنیاز این طرح توسط بانک‌مرکزی با نرخ سالانه 14درصد برای بانک‌های عامل تأمین می‌شود.

    اقساط کارت اعتباری 10 میلیون تومانی برای متقاضیان در دوره بازپرداخت 18 ماهه 609 هزار تومان خواهد بود و در اجرای این طرح ها به هیچ وجه نیازی به مراجعه مردم به بانک ها نیست. در مرحله اول این طرح برای کارکنان دستگاه هایی که حقوق ثابت دارند اجرا می شود و در مرحله بعد نیز برای مشاغل آزاد تصمیم گیری خواهد شد.

    چرا خودر خارجی بله، ولی کالای خارجی نه؟
    رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی تهران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان درباره وام کالای 10میلیون تومانی گفت: لیست فروشگاه معرفی شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتقاد و توضیحاتی برخی از فروشندگان در حال تکمیل است و بر تعداد آن اضافه می شود.

    محمد طحان پور افزود: این اصلاحات در لیست کالاها نیز اعمال شد و حدود 20 کارخانه به لیست افزوده شد. در لیست قبلی کالای غیرایرانی وجود داشت که حذف شد.

    احتمال خرید کالای چینی با وام وجود ندارد
    وی در ادامه درباره احتمال عرضه کالاهای چینی در این لیست گفت: کالای چینی نمی تواند وارد این لیست شود.

    رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی تهران یادآور شد: چرا در لیست خودروهای مشمول وام خودرو خارجی مانند لیفان و جک وجود دارد، اگرچه تولیدکنندگان معتقدند 40درصد فرایند تولید در داخل انجام می گیرد، با این حال این خودروها خارجی هستند.

    وی افزود: اگر در مورد خودرو به این شکل عمل می شود، چرا لوازم خانگی مونتاژ شده در داخل مانند ال جی، دوو و تکنوگاز وارد لیست وزارت صنعت، معدن و تجارت نشده است.

    رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی تهران گفت: درخواست فروشندگان این است که حداقل باید محصولات این شرکت ها نیز در لیست باشد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی