عصر بازار

رکورد ۱۷ ساله اونس شکست

هت تریک نزولی طلا

عصر اعتبار- قیمت اونس طلا در حالی این روزها در محدوده ۱۰۹۰ دلار نوسان می‌کند که بازارهای جهانی طلا رکوردی ۱۷ ساله را تجربه می‌کنند. ارزش فلز زرد در سال‌های ۱۹۹۶، ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸ میلادی با افت روبه‌رو شد و سال ۲۰۱۵ ممکن است تکرار رکورد سه ساله سقوط طلا باشد.

هت تریک نزولی طلا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، ارزش طلا در دو سال گذشته میلادی با کاهش روبه‌رو شده و اگر این کالای گرانبها در سال جاری میلادی نیز بخش دیگری از ارزش خود را از دست بدهد، طلا پس از 17 سال، سه سال افت پیاپی را تجربه خواهد کرد. هنوز تا پایان سال 2015، بیشتر از یک ماه مانده، اما شواهد نشان می‌دهد که طلا امسال هم افت سالانه دیگری را رقم خواهد زد.


    اونس طلا سال 2015 را در محدوده 1180 دلاری آغاز کرد. به این ترتیب این کالای ماندگار تا این مقطع از سال میلادی، حدود 8 درصد از ارزش خود را از دست داده است. اونس طلا در سال 2013 حدود 28 درصد از ارزش خود را از دست داد. این روند در سال 2014 بسیار آرام‌تر دنبال شد و در این سال حدود 8/ 1 درصد از ارزش طلا از دست رفت. حالا سقوط اونس از محدوده 1180 دلاری ابتدای ژانویه 2015 می‌تواند به معنای تکرار رکورد سال‌های 1996 تا 1998 میلادی باشد. اونس این روزها به شدت تحت‌فشار احتمال افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در نشست ماه دسامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو است. افزایش این نرخ در آخرین نشست این نهاد در سال 2015، دلار را تقویت و طلا را تضعیف خواهد کرد. حتی اگر ارزش اونس به دلیل فروش بر اساس پیش‌بینی‌ها، پس از اعلام احتمالی رشد نرخ‌های بهره آمریکا با کاهش شدیدی مواجه نشود، دور از ذهن است که اونس بتواند به بهای ابتدای سال میلادی بازگردد.

    در دهمین روز از ماه نوامبر و اندکی بیشتر از یک ماه مانده به نشست کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا، اونس باز هم شاهد توجه معامله‌گران به سیاست‌های پولی آمریکا بود. ادامه این توجه و اصلاح قیمت‌ها پس از هیجان روز جمعه، بازارها را در ثباتی نسبی نگه داشته است. اونس طلا که روز دوشنبه با 2 دلار رشد و ثبت قیمت 1089 دلار، ثباتی نسبی را برای خود رقم زده بود، روز گذشته تا ساعت 8 بعدازظهر به وقت تهران به قیمت 1092 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

    ثبات نسبی روز دوشنبه عمدتا ناشی از «پوشش کوتاه‌مدت» خفیف و تثبیت فنی بود. این دو عامل از آنجا در نخستین روز کاری هفته شکل گرفتند که بازار طلا روز جمعه شاهد سقوط قیمت‌ها بود. اونس روز جمعه به داده‌های بسیار خوب گزارش بازار کار آمریکا واکنش نشان داده بود و به کمترین سطح قیمتی در 3 ماه گذشته رسیده بود. این گزارش، باعث شده که احتمال افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در آینده نزدیک تقویت شود. این گزارش پول آمریکا را نیز تقویت کرده تا شاخص دلار هم در بازار کالا تبدیل به عامل فشار شود. البته روز دوشنبه، شاخص دلار هم مانند بهای طلا با اصلاح روبه‌رو بود. دوشنبه همزمان با افت دلار از اوج، اونس از کف بالا آمد.

    دیگر خبر روز دوشنبه، اعلام کاهش 8/ 18 درصدی واردات چین در ماه اکتبر نسبت به اکتبر گذشته بود. صادرات دومین اقتصاد بزرگ جهان در همین دوره نیز 9/ 6 درصد افت داشته است. چنین اخباری از چین که از مصرف‌کنندگان بزرگ طلای جهان است، برای این کالای ماندگار بد است. دوشنبه بازار سهام شانگهای، با وجود انتشار این داده‌های بد به بالاترین سطح در 5/ 2 ماه گذشته رسید. دلیل این رشد، اعلام خبر تصویب محرک‌های بیشتر اقتصادی از سوی دولت چین بود. دیگر خبر روز از چین، اعلام رشد 65 تنی ذخایر طلای این کشور در 4 ماه گذشته بود. شاخص نیکی ژاپن هم در این روز 5/ 2 درصد رشد کرد.

    بازارهای جهانی طلا روز سه‌شنبه نیز شاهد ثباتی نسبی بودند. یکی از دلایل این ثبات،‌ روند آرام شاخص دلار بود. شاخص دلار صبح سه‌شنبه، رشد اندکی داشت. همزمان بازارهای سهام آسیایی، افت شاخص‌ها را ثبت می‌کردند. بازارهای سهام آسیایی با نزدیک شدن زمان افزایش نرخ‌های بهره آمریکا و کندی رشد اقتصاد جهانی که دارایی‌های ریسک‌دار را تحت‌فشار قرار داده است، روز گذشته به کمترین سطح در یک ماه پیش از آن نزول کردند. با این همه، افت بازارهای سهام، کمکی به طلا نکرد. مارک تو، تحلیلگر ارشد موسسه «وینگ فونگ» در این باره می‌گوید: «با بیشتر شدن احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به نظر می‌رسد قیمت طلا در کوتاه‌مدت کمتر از 1100 دلار در هر اونس خواهد بود.» جیمز گاردینر از موسسه سرمایه‌گذاری ام‌کی‌اس هم معتقد است: «سطح حمایتی بعدی برای قیمت طلا 1074 دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1050 دلار نیز کاهش خواهد یافت.»

    به این ترتیب، طلا در حال ثبت سومین افت سالانه خود است. پایگاه اینترنتی «سی‌ان‌بی‌سی» سه‌شنبه گزارش داد که فلز زرد برای نخستین بار در 17 سال گذشته، سومین سال افت پیاپی خود را رقم می‌زند. اونس طلا از ابتدای سال 2015 حدود 8 درصد از ارزش خود را از دست داده است. تنها در ماه نوامبر، تاثیر تاکید جنت یلن، رئیس فدرال رزرو بر محتمل بودن افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در سال جاری، 5 درصد از ارزش طلا کاسته است. گینا سانچز تحلیلگر ارشد موسسه «چانتیکو گلوبال» معتقد است حتی اگر بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه دسامبر نرخ بهره را افزایش ندهد، طلا با رشد روبه‌رو نخواهد شد. او می‌گوید: ‌«روند بهای طلا به صورتی است که افت ارزش در شرایط فعلی ادامه خواهد یافت. اقتصاد آمریکا همچنان رو به بهبود است و این مساله به ضرر قیمت طلا تمام خواهد شد. تقویت ارزش دلار نیز فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد می‌کند.» ریچ رز، تحلیلگر اقتصادی موسسه «اورکور» نیز بر این باور است که «نشانه‌های ادامه روند نزولی قیمت طلا در بازارهای جهانی کاملا مشهود است.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی