عصر بازار

ارزیابی نمایندگان مجلس از تعیین نرخ سود بانکی

عوامل تاثیرگذار در تعیین نرخ سود بانکی

عصر اعتبار- برخی از نمایندگان مجلس، اظهارات خود را نسبت به میزان نرخ سود بانکی در جهت بهبود کسب‌و‌کار کشور و عوامل تاثیرگذار در تعیین نرخ سود بانکی بیان کردند.

عوامل تاثیرگذار در تعیین نرخ سود بانکی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، پس از آنکه مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی توافق کرده‌اند که نرخ سود سپرده‌های بانکی یک ساله از 20 درصد به 18 درصد کاهش پیدا کند یک عضو ناظر شورای پول و اعتبار گفته است: در جلسه شورای پول و اعتبار بحث تعیین نرخ سود به شورای پول و اعتبار بازگشته و تصمیم گیری نهایی در این باره به جلسه آینده این شورا موکول شده است.

    محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها اظهار کرده است: بحث‌ها و دیدگاه‌های مختلف اعضا در خصوص نرخ سود سپرده و تسهیلات مطرح شد اما با توجه به اهمیت موضوع قرار شد بررسی‌های بیشتر در جلسه آتی شورای پول و اعتبار انجام شود.

    حال به نظر می‌رسد بحث تعیین کاهش دو درصدی نرخ سود بانکی به دلیل دیدگاه‌های مختلف اعضا و نبود اجماع بانک‌ها در جلسه شورای پول و اعتبار به تعویق افتاده و به جلسات بعدی موکول شده است.

    اما در این میان برخی از نمایندگان مجلس، اظهارات خود را نسبت به میزان نرخ سود بانکی در جهت بهبود کسب‌و‌کار کشور و عوامل تاثیرگذار در تعیین نرخ سود بانکی بیان کردند.

    اصل اساسی تعیین نرخ سود بانکی عرضه و تقاضا است
    در همین مورد موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به اقتصادنیوز می‌گوید: تعیین سود بانکی به عرضه و تقاضا بستگی دارد. در حال حاضر بانک‌ها به این دلیل نرخ سود را پایین نمی‌آورند چون معتقدند اگر نرخ سود را پایین آورند مردم پولهایشان را از بانک‌ها برمی‌دارند و در موسسات غیر مجاز می‌برند به همین دلیل است که تمایلی برای کاهش نرخ سود بانکی‌ ندارند.

    او ادامه می‌دهد: اصل اساسی تعیین نرخ سود بانکی عرضه و تقاضا است، مردم با اینکه سود بانکی حدود 21 درصد است باز هم به ‌بانک‌ها مراجعه می‌کنند و وام می‌گیرند اما مشکل در اینجاست بانک ها پولی ندارند که وام بدهند. به همین دلیل نرخ را پایین نمی‌آورند اگر نرخ سود بانکی 18 درصد شود مردم پولهایشان را از بانک ها بیرون می‌آورند و همین مقدار پولی که در اختیار بانک‌هاست از بین می‌رود.

    ثروتی خاطر نشان می‌کند: کاهش نرخ سود بانکی برای تولید خوب است اما بانک‌ها به تولید پولی نمی‌دهند به این دلیل که 21 درصد چرخه اقتصادی برای تولید ندارد. بحث‌هایی که در شورای پول و اعتبار است همین مسائل است. کشورهای دیگر به این دلیل که تورم پایین است سود بانکی هم پایین و حدود سه، چهار درصد است. مردم وقتی پول در بانک می‌گذارند بانکها نه تنها سود نمی‌دهند بلکه پولی از مردم می‌گیرند و پولها را نگه‌داری می‌کنند.

    ثروتی عنوان می‌کند: فرهنگ ما متفاوت است مردم پول می‌گذارند تا سود بگیرند که موسسات غیر مجاز در این رابطه رونق بیشتری دارند. به این دلیل که دو درصد بیشتر از بانک‌ها‌ سود می‌دهند. به همین دلیل مردم پول‌ها را در موسسات غیر مجاز قرار می‌دهند و اینجاست که می‌گوییم سود بانکی بستگی به عرضه و تقاضا و نرخ تورم و میزان سپرده‌گذاری مردم دارد و این عوامل تعیین کننده نرخ سود است.

    اوراق مشارکت و میزان سرمایه تعیین‌کننده نرخ سود بانکی است
    در این میان جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره به اقتصادنیوز می‌گوید: بانک‌ها تصور می‌کنند که تعیین نرخ سود بانکی باید دستوری باشد. تعیین نرخ سود بانکی به روش‌ها و مبناهای مختلفی مانند میزان اوراق مشارکت و میزان سرمایه و سایر موارد بستگی دارد اینها نرخ سود بانکی را تعیین می‌کنند.

    او تصریح می‌کند: اگر میزان نرخ سود بانکی بالا باشد قیمت تمام شده کالا‌ها افزایش پیدا می کند که طبیعتا تولیدات داخلی ما دچار مشکل خواهد شد و اگر نرخ سود بانکی پایین باشد سفته بازی رایج می‌شود.

    جعفرزاده‌ایمن‌آبادی خاطر نشان می‌کند: دولت باید از تولید پول یا حجم نقدینگی جلوگیری کند و سیستم بانکی باید به گونه‌ای عمل کند تا نقدینگی‌ها به سمت تولید برود و دغدغه هایی که در بابت کاهش دستوری سود وجود دارد به دلیل نبود به نظارت بانکی است.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه عنوان می‌کند: تعیین نرخ سود بانکی به صورت دستوری همیشه دچار مشکل می‌شود و قابل قبول نیست و پیشنهاد ما به دولت این است با روش‌های منطقی و علمی تعیین نرخ کند. باید چندین شاخه با وزن‌های مختلف در کنار یکدیگر قرار بگیرد تا نرخ سود بانکی را تعیین کند.

    تعیین نرخ سود بانکی باید به نرخ تورم نزدیک باشد
    همچنین ابراهیم نکو، دبیر دوم کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره به اقتصادنیوز می‌گوید: نرخ سود بانکی با توجه به اینکه مدت‌هاست در اختیار بانک‌ها و بر اساس سیاستهای متعدد بانکی انتخاب می‌شود، تعیین این نرخ باید نزدیک به نرخ تورم باشد.

    نکو اظهار می‌کند: قاعده اقتصادی بر این است زمانی‌که نرخ تورم کاهش پیدا ‌می‌کند نرخ سود بانکی نیز کاهش می‌یابد. اگر در این رابطه منطق حکم‌فرما باشد نرخ سود بانکی باید نزدیک به نرخ تورم باشد تا به سمت تولید نقدینگی را هدایت شود.

    او تصریح می‌کند: اما با توجه به بالا بودن نرخ سود بانکی بعید می‌دانم بانک‌ها تن به چنین اقدامی دهند تا نرخ سود بانکی را به شدت کاهش دهند، از طرفی برای شورای پول و اعتبار نیز شدت کاهش نرخ بانکی مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

    دبیر دوم کمیسیون اقتصادی اظهار می‌کند: در حال حاضر در نرخ تورم ما نیز با حرف‌ و‌ حدیث‌‌ها و انتقادها و از طرفی بحث تحریم‌ها رو‌به‌روست و صحبت‌های زیادی مبنی بر واقعیت نرخ تورم وجود دارد.

    او خاطر نشان می‌کند: به عقیده بنده در شرایط کنونی باید با یک شیب ملایم نرخ سود بانکی را کاهش دهیم تا پیش زمینه‌ای برای آمادگی بانک‌ها شود و مردم بر اساس برنامه زمان‌بندی بتوانند نسبت به عرصه‌های اقتصادی و تولیدی برنامه‌ریزی های لازم را داشته باشند.

    نکو عنوان می‌کند: اینکه عدد مشخصی برای تعیین نرخ سود بانکی بگذاریم خطا خواهد بود و در حال حاضر نمی‌توان درصد مشخصی را بیان کرد و با آن حکم صادر کرد تا مردم رغبتی برای حضور در عرصه ‌فعالیت‌های اقتصادی پیدا کنند.

    نکو در پایان سخنانش بیان می‌کند: در نهایت آن چیزی که می‌تواند نقدینگی را برای حضور در فعالیت‌های اقتصادی تحریک کند تصمیم صحیح نظام بانکی و همچنین شورای پول و اعتبار است که با یک برنامه زمان‌بندی نسبت به سیاست‌های جدید تصمیم صحیح اتخاذ کند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی