عصر بازار

بررسی افت‌ و خیز بازار ارز و طلا در هفته‌ای که گذشت

ثبت رکورد تازه در بازار غیررسمی ارز

عصر اعتبار- در هفته‌ای که گذشت نه‌تنها عامل «الاکلنگ ارز و طلا» در بازار داخل به حمایت از قیمت دلار منجر شد، بلکه موضوع تازه‌ای که فضای اخبارهای اقتصادی را برای چندروزی پر کرد نیز عاملی شد که نرخ غیررسمی ارز بتواند رکورد تازه‌ای را در سال جاری به ثبت برساند.

ثبت رکورد تازه در بازار غیررسمی ارز
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، در هفته‌ای که گذشت نه‌تنها عامل «الاکلنگ ارز و طلا» در بازار داخل به حمایت از قیمت دلار منجر شد، بلکه موضوع تازه‌ای که فضای اخبارهای اقتصادی را برای چندروزی پر کرد نیز عاملی شد که نرخ غیررسمی ارز بتواند رکورد تازه‌ای را در سال جاری به ثبت برساند. دلار که حالا چندهفته‌ای است به آب و هوای 3500 تومان عادت کرده، تا روز سه‌شنبه گذشته به پیشروی خود ادامه داد تا در 3565 تومان متوقف شود.

    به نظر می‌آمد آنچه بیش از همه مانع نزدیک شدن دلار به 3600 تومان شده باشد، بدون کشش بودن قیمت‌های فعلی و کمبود تقاضاست؛ موضوعی که باعث چرخش جهت‌گیری معامله‌گران عمده بازار در قیمت‌های بالای 3550 تومان شد. همچنین به نظر می‌آمد افزایش قیمت به بیش از 3550 تومان در حالی رخ داده که در این قیمت‌ها معاملات چندانی صورت نگرفته و ارقام به نوعی صوری بوده‌اند. عامل دومی که ترمز دلار را کشید، وتوی بانک مرکزی در جلسه شورای پول و اعتبار بود.

    چند روز پیش، خبری منتشر شد که روسای بانک‌های دولتی و خصوصی در جلسه‌ای برای کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی از 20 درصد به 18 درصد به تفاهم رسیده‌اند و این امر را از ابتدای آذر اجرایی خواهند کرد. با وجود این، در جلسه شورای پول و اعتبار با اینکه هم رئیس‌ کل بانک مرکزی و هم وزیر اقتصاد ابراز می‌داشتند همگی اعضای شورا بر سر «اصل کاهش نرخ سود بانکی متناسب با کاهش نرخ تورم» توافق و تفاهم دارند، گویا بنا به آنچه این دو از آن به «شیوه اجرا» یاد می‌کردند، اختلاف‌نظرهایی وجود داشته که سرانجام جلسه را بی‌نتیجه باقی گذاشته است.

    این موضوع سبب شد کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی فعلاً و حداقل تا دو هفته آینده که جلسه دیگری را این شورا برگزار خواهد کرد، منتفی شود. به تبع این امر، دلار نیز که با تلقی راهی شدن سرمایه‌ها از حساب‌های بانکی به بازار غیررسمی این ارز سیگنال صعود دریافت کرده بود، عقبگرد کرد.

    به گفته شاهدان میدانی، با وجودی که این عقبگرد می‌تواند در نتیجه منتفی شدن موضوع کاهش نرخ سود بانکی باشد، اما این امکان که یک عقب‌نشینی تاکتیکی و «اصلاح قیمتی» موقت بوده که راه را برای افزایش‌های بعدی هموار کند، دور از ذهن نیست. به خصوص که کاهش قیمت نفت در هفته‌های اخیر دامنه‌دار شده است و در صورت سقوط قیمت هر بشکه نفت به کمتر از 40 دلار، هراس ناشی از این مساله می‌تواند قیمت دلار را دوچندان افزایش دهد.

    در کنار بازار ارز، بازار طلا نیز به‌رغم کاهش قیمت جهانی این فلز با رشد نسبی در هفته گذشته رو به رو شد و سکه توانست از ریزش به کمتر از 900 هزار تومان به مدد افزایش قیمت ارز، فرار کند. سکه تمام طرح جدید به موازات صعود دلار تا 3565 تومان، تا کمی بیش از 920 هزار تومان پیش رفت. اما با کاهشی شدن دلار، قیمت سکه نیز تا اندازه‌ای افت کرد و جایی بین 914 تا 920 هزار تومان آرام گرفت.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی