عصر بازار

نسخه مجلسی‌ها برای بیدار کردن بازار مسکن

عصر اعتبار- در پی ایجاد رکود در بازار مسکن، برخی از نمایندگان مجلس نسبت به مدت زمان خروج از رکود مسکن و از عوامل تاثیرگذار در رکود مسکن اظهارنظر کردند.

نسخه مجلسی‌ها برای بیدار کردن بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، با توجه به آمارهای رسمی و سخنان مقامات مسوول، رکودی چند وقته در بازار مسکن و ساخت‌و‌ساز حاکم است. اما سوالی که در این باره مطرح می‌شود این است که مسکن چه زمانی از رکود خارج می‌شود؟ این سوالی است که برخی از نمایندگان مجلس به آن پاسخ داده‌ و اظهارات خود را نسبت به این موضوع بیان کردند.

    محمدابراهیم محبی، عضو کمیسیون عمران مجلس در این باره می‌گوید: متاسفانه چند سالیست که مسکن در رکود به سر می‌برد. یکی از عوامل مهمی که در رونق بازار مسکن تاثیر‌گذار است رکود کلان یا نبود رکود و رونقی است که در فضای کلان اقتصادی کشور وجود داشته باشد.

    او ادامه می‌دهد: رکودی که در اقتصاد کشور وجود دارد در بازار مسکن نیز تاثیرگذار است، پروژه‌های عمرانی زنجیره‌هایی به هم متصل هستند که بازار مسکن ما یکی از همین زنجیرهاست.

    محبی خاطر نشان می‌کند: یکی دیگر از عوامل موثر توجه سیستم دولت و نگاه مسوولان دولتی و عملکرد اجرایی آنها است که وزارت‌خانه راه و شهرسازی نقش پررنگی در این زمینه دارد اما متاسفانه نگاه‌ها هماهنگ نیست و برنامه‌های مستحکم و قابل دفاعی در دولت فعلی در رابطه با بخش مسکن طراحی نشده است.

    او تصریح می‌کند: از طرفی مطالبات مردم در بحث مسکن مهر ناتمام مانده است اما آن چیزی که جامعه برای خروج از رکود انتظار دارد این است که بیشتر به بخش مسکن توجه شود و هماهنگی و سیاست‌های واحدی از طرف دولت عملی شود.

    محبی تاکید می‌کند: یکی از آیتم‌هایی که در خروج از رکود مسکن تاثیرگذار است حمایت‌های دستگاه‌های بانکی است، اینها عواملی است که باید هماهنگ شود تا بازار مسکن از رکود خارج شود. ما در مجلس به خصوص کمیسیون عمران این نگرانی‌ها را داریم.

    عضو کمیسیون عمران در پایان سخنانش بیان می‌کند: پیش‌بینی‌های ما و شرایط موجود این است که رکود در مسکن به زودی قابل حل نیست. مگر آنکه دولت به معنای کلان وارد صحنه شود و وزارت‌خانه نیرو ،شهرداری‌ها، معاونت عمرانی وزارت کشور با عزم جدی و طرحی نوین با کمک هم برای رکود حاکم در بازار مسکن اقدامی کنند. اگر بخواهیم در این مساله وزارت راه و شهرسازی را تنها بگذاریم این وضعیت ادامه خواهد داشت.

    همچنین علیرضا خسروی، دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس در این باره به اقتصادنیوز می‌گوید: ابتدا دولت باید سیاست‌های خود را در این مورد مشخص کند، دولت استراتژی مشخصی در بخش مسکن ندارد و این استراتژی زمانی مشخص می‌شود که آیا دولت مسوولیتی نسبت به تامین مسکن مردم دارد یا خیر.

    او اظهار می‌کند: نظرات مختلفی در خود مجموعه دولت در این باره است. عده‌ای معتقدند که باید مدیریت و شرایط را مهیا کنیم و برخی معتقدند که باید برای یک سری از اقشار مسکن تهیه شود. تا این سیاست‌گذاری کلان از سوی دولت مشخص نباشد بلاتکلیفی در بخش مسکن ادامه خواهد داشت.

    خسروی خاطر نشان می‌کند: ما در بخش مسکن قانون‌های زیادی داریم؛ سه قانون جامع و مهم مانند قانون ساماندهی، پیش فروش ساختمان و ساخت منازل استیجاری دست دولت را برای چگونگی مدیریت باز گذاشته‌است.

    عضو کمیسیون عمران در پایان بیان می‌کند: اگر از منابع بانک‌ها استفاده کنیم می‌توانیم برنده میدان شویم و مشکلات را برطرف کنیم، تنها لازم است با 25 درصد سودی که بانک‌ها می‌دهند بتوانیم اقدامی کنیم که این مقدار سود را در مشارکت‌ها به دست آورد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی