عصر بازار

سکه با حمایت ارزی ایستادگی کرد

رکورد ۷ هفته‌ای رشد دلار

عصر اعتبار- در سومین هفته آبان ماه، دلار بالاترین میزان رشد هفتگی خود را از اوایل مهرماه تجربه کرد،‌ ولی سکه در ادامه روند نزولی خود، دومین کاهش هفتگی‌اش را به ثبت رساند. هفته گذشته، قیمت دلار عمدتا در مسیر صعودی قرار داشت و شاخص ارزی نهایتا روز پنج‌شنبه با ۱۸ تومان رشد به قیمت ۳۵۶۵ تومان رسید.

رکورد ۷ هفته‌ای رشد دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، ثبت این رقم به معنای رشد 7/ 1 درصدی این ارز در 6 روز کاری گذشته بود که بیشترین میزان رشد هفتگی این ارز از اولین هفته مهرماه بود. به گفته فعالان، خریدهای معامله‌گران در آخر وقت چهارشنبه و تحرکات سکه بازان در روز پنج‌شنبه، دو عاملی بودند که به رشد روز پنج‌شنبه دلارکمک کردند. سکه تمام بهار آزادی نیز روز پنج‌شنبه با حمایت دلار تا حد زیادی در برابر کاهش قیمت مقاومت کرد و در نهایت با تنها هزار تومان افت به قیمت 913 هزار تومان رسید. البته این مقاومت نیز نتوانست از افت 8/ 0 درصدی این فلز گرانبها در هفته گذشته جلوگیری کند. سکه دو هفته پیش نیز 3/ 2 درصد از ارزش خود را از دست داده بود.

    سومین هفته رشد دلار

    از 6 روز کاری هفته گذشته، شاخص بازار ارز در 4 روز طعم افزایش را چشید تا مجموعا در طول هفته رشد 7/ 1 درصدی را ثبت کند. دلار از همان ابتدای هفته کار خود را با رشد آغاز کرد، افزایشی که منجر به خروج این ارز از بازه‌ای محدود شد. شاخص بازار ارز روز شنبه با 7 تومان افزایش به قیمت 3510 تومان رسید و از حبس بازه‌ای یک هفته‌ای خارج شد. روند افزایشی دلار در روزهای یکشنبه و دوشنبه نیز ادامه یافت و نهایتا این ارز در سومین روز هفته با قیمت 3555 تومان به کار خود پایان داد. به گفته فعالان، «کاهش عرضه حواله ارزی درهم»، «نزدیک شدن به ماه ژانویه میلادی»،‌ «اثرپذیری از بازارهای منطقه‌ای» و «افزایش تقاضای آتی‌بازان به واسطه کاهش عرضه درهم» سلسله‌ای از عوامل افزایشی بودند که به نوسان ارزی روز دوشنبه کمک کردند. با این حال روز سه‌شنبه روند بازار تغییر کرد تا دلار در مسیر کاهشی قرار بگیرد. نتیجه 2 روز کاهشی، افت 8 تومانی دلار و رسیدن قیمت به 3547 تومان در روز چهارشنبه بود.

    در حالی که برخی فعالان انتظار داشتند این افت در روز پنج‌شنبه ادامه پیدا کند، معامله‌گران در این روز دست به کار شدند و با خریدهای ارزی خود قیمت را در مسیر افزایشی قرار دادند. به گفته فعالان، خریدهای معامله‌گران در آخر وقت چهارشنبه و تحرکات سکه بازان در روز پنج‌شنبه دو عاملی بودند که به رشد این ارز کمک کردند. کسانی که دارایی سکه داشتند، از هراس اثرپذیری بازار داخلی از ادامه افت اونس جهانی، وارد بازار دلار شدند. همراهی معامله‌گران این دو بازار در نهایت به نفع شاخص بازار ارز تمام شد و دلار به قیمت 3565 تومان رسید. ثبت این رقم سومین افزایش هفتگی متوالی دلار در آبان ماه را ثبت کرد.

    سناریوهای هفته جدید

    رشد کلی شاخص بازار ارز در هفته گذشته و به‌خصوص در روز پنج‌شنبه، معامله‌گران را بار دیگر به افزایش بیشتر قیمت امیدوار کرده است. در این میان، 3 عامل افزایشی نیز به انتظار آنان دامن زده است. نزدیک شدن به روزهای انتهایی پاییز و افزایش سنتی تقاضای تجاری در این ایام، نزدیک شدن به اربعین حسینی و بالا رفتن تقاضای خرید ارز از سوی متقاضیان زیارت عتبات دو نمونه از دلایلی هستند که انتظار افزایشی معامله‌گران را بالا برده است. عامل سوم بیشتر به شرکت‌های تجاری مربوط است که پیش از انتهای سال میلادی تسویه حساب‌های دلاری خود را انجام می‌دهند. به اعتقاد فعالان، این انتظارات افزایشی موجب می‌شود که معامله‌گران غیررسمی و نوسان‌گیران خریدهای ارزی خود را افزایش دهند و با رفتارهای هیجانی به دامنه نوسان بازار اضافه کنند. با وجود این 3 عامل، تعداد دیگری از فعالان خوش‌بینی چندانی به ادامه رشد قیمت ندارند و اعتقاد دارند که شاخص بازار ارز در هفته آینده نوسان خاصی را تجربه نخواهد کرد. به باور این دسته،‌ شاخص بازار ارز پس از یک دوره نوسانی نیاز به آرامش دارد تا جهت دوباره خود را پیدا کند. به گفته آنها، عبور دلار از سطح 3550 تومان موجب خواهد شد که معاملات در ابتدای هفته با احتیاط بیشتری انجام شود. به اعتقاد این دسته، انتشار هرگونه خبر درباره پیشرفت در عملیاتی شدن برجام نیز توانایی این را دارد که جهت بازار را تغییر دهد و موجب حرکت دلار برخلاف انتظار معامله‌گران شود.

    دلایل نوسان معدود نرخ رسمی

    نرخ رسمی دلار که در 70 روز گذشته نوسان خاصی را تجربه نکرده بود، پنج‌شنبه هفته گذشته نیز تنها یک ریال کاهش قیمت را ثبت کرد. در آخرین روز هفته گذشته، نرخ رسمی دلار یک ریال از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 2996 تومان و 4 ریال رسید. صمد کریمی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در آخرین اظهار نظر خود از دلایل کم دامنه بودن تغییرات نرخ رسمی پرده‌برداری کرد و گفت: «اگر این نرخ در طول هفته‌های گذشته ثابت مانده در نتیجه بررسی‌های دقیق بانک مرکزی از شرایط اقتصادی کشور، نرخ ارزهای بین‌المللی، شرایط بانکی و وضعیت بازار بوده است.» وی اضافه کرد: «در این زمینه ضمن تاثیر استفاده بانک مرکزی از یکسری متغیرهای پیچیده، باید توجه داشت که راهبرد بلندمدت بانک مرکزی همسان‌سازی نرخ ارز در بازار بین بانکی و بازار آزاد است که در این تغییرات اثرگذار است.» کریمی در ادامه می‌گوید: «با توجه به نهایی شدن توافق هسته‌ای و بهبود اوضاع ارزی ایران در بازارهای بین‌المللی، حرکت به سمت همسان‌سازی نرخ ارز در سال 1395 ادامه پیدا می‌کند و قطعا با شتاب بیشتری پیگیری خواهد شد.»

    دومین هفته کاهش سکه

    هفته گذشته، قیمت سکه در 3 روز کاهش و در 3 روز افزایش قیمت را تجربه کرد؛‌ اما با وجود تساوی روزهای افزایشی و کاهشی، قیمت این فلز گرانبها در طول هفته مجموعا 8/ 0 درصد کاهش پیدا کرد و نهایتا روز پنج‌شنبه با هزار تومان کاهش به قیمت 913 هزار تومان رسید. این کاهش در حالی رقم خورد که تا ساعت 3 بعدازظهر روز پنج‌شنبه، اونس جهانی تا زیر مرز 1080 دلار پایین آمده و انتظارها برای کاهش بیشتر قیمت سکه را بالا برده بود. با وجود این افزایش دلار در بازار داخلی از قیمت سکه حمایت کرد و مانع از افت آن تحت تاثیر اونس شد. سکه هفته گذشته، معاملات خود را با یک شوک منفی آغاز کرد و همین شوک کافی بود که به افت هفتگی این فلز گرانبها کمک کند. شنبه سکه تمام، 12 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 909 هزار تومان رسید. ثبت این عدد دو رکورد قیمتی را برای سکه رقم زد؛ کمترین قیمت از تاریخ 28 شهریور و بیشترین میزان کاهش از 29 تیر. عامل اصلی ثبت این دو رکورد نزول اونس در بازارهای جهانی به زیر 1100 دلار بود. در ادامه هفته فضای بازار آرام‌تر شد و سکه به آرامی شروع به فاصله‌گیری از کف قیمتی انتهای تابستان کرد. سکه پس از 3 رشد متوالی و فاصله‌گیری از کف قیمتی انتهای تابستان،‌ در دو روز انتهایی هفته کاهشی شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی