عصر بازار

۹ روز گذشت، خبری از کارت ۱۰ میلیونی خرید کالای ایرانی نشد

عصر اعتبار- ۹روز از آغاز اجرای طرح فروش اعتباری کالای ایرانی با وام ۱۰ میلیونی می گذرد اما هنوز وزارت صنعت آماری را از میزان صدور کارت های اعتباری و یا حتی استقبال مردم از اجرای این طرح اعلام نکرده و مسئولان برخی بانک‌ها هم از عدم صدور کارت تاکنون سخن می گویند.

۹ روز گذشت، خبری از کارت ۱۰ میلیونی خرید کالای ایرانی نشد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، بنا بر اعلام وزارت صنعت، از نیمه آبان‌ماه اعطای تسهیلات خرید کالاهای مصرفی بادوام ایرانی منتخب از طریق صدور کارت خرید کالای ایرانی آغاز شده است. بنا براطلاعیه مشترک بانک مرکزی و وزارت صنعت ، کارت خرید کالای ایرانی توسط بانک‌های کشور برای عموم مردم که درآمد مشخص و ثابتی دارند، صادر می‌شود و دارنده آن می‌تواند تا سقف تعیین شده که متناسب با درآمد ماهیانه و حداکثر معادل یکصد میلیون ریال خواهد بود، کالاهایی را که فهرست آنها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شده است، خریداری کند.

    فهرست کالاهای قابل خریداری در این طرح نیز از طریق درگاه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در اختیار عموم قرار گرفت و در مراحل بعدی و به تدریج متناسب با اعلام آمادگی دستگاه های اجرایی و یا کارفرمایان ذیربط، این طرح گستردگی بیشتری پیدا خواهد کرد.

    در فاز اول اجرای طرح، حسب تقاضای امور اداری دستگاه‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی از بانک های عامل پرداخت حقوق کارکنان، فرم‌هایی در اختیار آنان قرار می گیرد که به کارکنان و مستمری بگیرانی که مایل به دریافت کارت خرید کالای ایرانی هستند، ارائه شود. پس از تکمیل و ارسال فرم‌های درخواست متقاضیان توسط دستگاه‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌های عامل کارت‌ها را صادر کرده و از طریق دستگاه‌های مربوطه در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.

    در حال حاضر 9 روز از اجرای این طرح می گذرد اما هنوز وزارت صنعت آماری از میزان صدور کارت های اعتباری و یا حتی استقبال مردم از اجرای این طرح را اعلام نکرده است، این در حالی است که وزارت صنعت در طرح فروش خودرو با وام 25 میلیون تومانی هر دو روز یکبار جزئیاتی از میزان فروش دو شرکت ایران خودرو و سایپا را اعلام می کرد.

    نکته قابل تأمل در اجرای طرح خرید کالاهای مصرفی با دوام بی اطلاعی سیستم بانکی است. یکی از مسئولین بانک‌های عامل در اجرای این طرح به تسنیم گفته است: هنوز فرم قرارداد جدیدی برای صدور کارت اعتباری برای بانک تعریف نشده تا آن را در اختیار واحدهای دولتی قرار دهیم و کماکان وام کالا با سود 21 درصد در این بانک اجرایی می شود.

    وی با اعلام اینکه صدور این کارت ها پیچیده بوده و به نظر می رسد وزارت صنعت خود اقدام به خرید کارت ها کند، افزود: تاکنون بانک ما هیچ کارت اعتباری خرید کالا صادر نکرده است.

    این در حالی است حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی پیش از این  گفته بود از زمان وصول درخواست دستگاهها به بانکها ظرف مدت چهار روز کارتهای خرید کالای بادوام صادر و به دستگاهها ارسال می‌شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی