عصر بازار

دلار در میانه کانال ۳۵۰۰ تومان

بازارساز ارزی قیمت‌شکنی کرد

عصر اعتبار- روز دوشنبه، روند کاهشی شاخص بازار ارز تحت‌تاثیر اعلام خبر افزایش عرضه ارز از سوی بازارساز ادامه یافت تا زمینه نزدیک شدن دلار به سطح ۳ هزار و ۵۵۰ تومانی فراهم شود. دلار که روز یکشنبه با ۵ تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۵۸۵ تومان رسیده بود، در سومین روز هفته، ۲۵ تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۳ هزار و ۵۶۰ تومان رسید.

بازارساز ارزی قیمت‌شکنی کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، گفته‌های مدیر اداره صادرات بانک مرکزی، مبنی بر دقت فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در بازار و همچنین افزایش عرضه ارز، عمده‌ترین عاملی بود که روز دوشنبه معامله‌گران ارزی را در صف فروش قرار داد و موجب افت دلار شد. در کنار این فشار درونی و روانی، عرضه حواله درهم در بازار دبی دومین عاملی بود که به افت قیمت کمک کرد. در سومین روز هفته، همسو با افت دلار، قیمت یورو نیز کاهش یافت و با 20 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 835 تومان رسید. تضعیف ارزش این ارز در بازارهای جهانی به واسطه حملات تروریستی روز جمعه در فرانسه، اصلی ترین علت این کاهش بود. سکه تمام نیز روز دوشنبه تحت‌تاثیر افت دلار قرار گرفت تا از اوج روزانه‌ای که تحت‌تاثیر رشد اونس تجربه کرده بود، ‌پایین بیاید. روز گذشته، سکه تا قیمت 924 هزار تومان بالا رفت، ولی نهایتا تحت‌تاثیر افت دلار و افت اونس از اوج روزانه، روی قیمت روز یکشنبه؛ یعنی 918 هزار تومان آرام گرفت.


    شروع هیجانی

    دوشنبه، بازار ارز شروعی نسبتا هیجانی داشت و دلار در کمتر از یک ساعت 15 تومان از ارزش خود را از دست داد. در سومین روز هفته، شاخص بازار ارز معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 574 تومان آغاز کرد که 11 تومان کمتر از قیمت بسته شده روز یکشنبه بود. در ادامه این روند کاهشی، قیمت به سرعت راه نزولی خود را ادامه داد. نبود خریدار موجب شد فروشندگان، مرتب نرخ فروش خود را پایین‌تر بیاورند تا بلکه بالاخره در نقطه‌ای خریداری برای ارز خود پیدا کنند. در چنین فضایی، قیمت دلار بدون معامله خاصی به نرخ 3 هزار و 570 تومان رسید و پس از ثبت این قیمت، بدون مقاومت خاصی تا پیش از ساعت یک بعدازظهر به نقطه 3هزار و 560 تومانی رسید. با رسیدن دلار به این نرخ، مقاومت معامله‌گران ارزی بالا رفت تا از فشار کاهشی کمی ‌کاسته شود. به گفته فعالان، روز دوشنبه نقطه 3 هزار و 560 تومان نقش حیاتی را بازی کرد و مقاومت در این محدوده موجب شد که امید به افزایش در میان برخی معامله‌گران زنده شود، هر چند به گفته برخی فعالان، فشار اخبار کاهشی به اندازه‌ای بوده که ممکن است در 2 روز آینده کمتر کسی مخاطره خرید کلان ارز را در سر بپروراند. به‌عبارتی، معامله‌گران ارزی که در ابتدای هفته انتظار لحظه به لحظه عبور دلار از سطح 3 هزار و 600 تومان را داشتند، در حال حاضر بیشتر در لاک دفاعی فرو رفته‌اند.


    هراس کاهشی فردایی‌ها

    بازار ارز از بعدازظهر روز یکشنبه تحت‌تاثیر اظهارات مدیر اداره صادرات بانک مرکزی قرار گرفت. صمد کریمی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی، بعدازظهر یکشنبه، از اتصال برخی بانک‌ها به شبکه سوئیفت خبر داد و گفت: «بانک‌های غیرتحریمی به سوئیفت وصل شده‌اند و بعد از توافق برجام همه بانک‌ها به این شبکه وصل خواهند شد.» شناسایی عوامل غیربنیادین افزایشی در بازار ارز، افزایش عرضه ارز، کاهش هزینه نقل و انتقالات ارز با استفاده از ابزارهای پرداخت بین‌المللی از دیگر اظهارات این مقام مسوول بود که رفتار معامله‌گران را از بعدازظهر روز یکشنبه تحت‌تاثیر قرار داد. به گفته فعالان، به خصوص اعلام افزایش عرضه ارز و گذرا بودن افزایش اخیر موجب شد جو روانی کاهشی در بازار شکل بگیرد و معامله‌گران با تغییر موقعیت، در صف فروش قرار بگیرند. این روند در ابتدای روز دوشنبه نیز ادامه یافت تا جایی که در مقاطعی از روز نرخ خرید معامله‌گران فردایی کمتر از نرخ معاملات نقدی بازار شد؛ موضوعی که به گفته فعالان، نشان‌دهنده انتظار کاهش بیشتر قیمت از سوی بازیگران فردایی بود.


    گروهی دیگر از فعالان پایین بودن نرخ آتی نسبت به نرخ فروش نقدی را حاصل تلاش خالی فروشان نوسان‌گیری دانسته‌اند که سعی دارند از جو کاهشی اخیر به سود خود استفاده کنند. گفته می‌شود آنها قصد دارند زمانی که دلار به کف قیمت خود نزدیک شد وارد بازار شوند و با خریدهای ارزی بار دیگر جهت قیمت را تغییر دهند. جدا از این جو کاهشی، عامل دیگری که به افت دلار در روز دوشنبه کمک کرد، افزایش عرضه حواله درهم در بازار دبی بود. در واقع روز گذشته، شایعه‌ای مبنی بر افزایش عرضه حواله درهم در بازار دبی وجود داشت. نوسانات نرخ درهم به طور سنتی بازار ارز داخلی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و بازار روز دوشنبه نیز از این موضوع مستثنا نبود. حال، پس از کاهش دو روزه دلار، برخی معامله‌گران انتظار دارند که با عبور از جو روانی و افزایش تقاضا، بازار بار دیگر وارد فاز افزایشی شود، حال آنکه دسته دیگر اعتقاد دارند که معامله‌گران ارزی تا مدتی در لاک احتیاطی فرو خواهند رفت تا از افزایش‌های نوسانی دلار خبری نباشد.


    افت سکه از اوج روزانه

    سکه تمام که در آغاز روز دوشنبه به کانال 920 هزار تومان وارد شده بود، در ادامه روز از این سقف قیمتی روزانه پایین آمد و نهایتا روی قیمت 918 هزار تومان آرام گرفت. به این ترتیب، سکه که در ساعات آغازین کاری روز گذشته، تحت‌تاثیر رشد اونس تا قیمت 924 هزار تومان نیز بالا رفته بود، با شروع افت دلار و پایین آمدن قیمت اونس، از این کانال قیمتی عقب‌نشینی کرد و روی قیمت بسته شده روز یکشنبه آرام گرفت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی