عصر بازار

به کمترین قیمت در ۵ ماه اخیر

طلای جهانی سقوط کرد

عصر اعتبار- طلا در بازار جهانی روز جاری با افزایش قیمت دلار و آماده شدن سرمایه گذاران برای تغییر سیاست پولی آمریکا در ماه آینده، به کمترین قیمت در پنج سال گذشته سقوط کرد.

طلای جهانی سقوط کرد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 0.20 درصد کاهش یافت و به 1068 دلار رسید در حالیکه روز گذشته به 1064 کاهش یافته بود.

    در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر با 0.12 درصد کاهش، 1067 دلار معامله شد. بهای طلا در معاملات روز گذشته این بازار 15 دلار یا 1.4 درصد کاهش یافته و به 1068 دلار رسیده بود که کمترین قیمت از هشتم فوریه سال 2010 بود.

    به این ترتیب برای نخستین بار در بیش از پنج سال گذشته طلا به پایین 1070 دلار سقوط کرد.

    دارایی‌هایی مانند طلا همواره پناهگاه مطمئن سرمایه به شمار می‌روند و تقاضا برای این فلز در شرایط بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی افزایش پیدا می‌کند. اگرچه طلا روز دوشنبه که نخستین روز فعالیت بازار پس از حملات تروریستی پاریس بود، با افزایش تقاضا صعود کرد اما با موانعی شامل دلار قوی شدن آمریکا و انتظارات برای افزایش نرخهای بهره، مجددا روند نزولی در پیش گرفت.

    آماری که روز سه شنبه منتشر شد و نشان داد قیمتهای مصرفی آمریکا در اکتبر افزایش یافته است، انتظارات را نسبت به تصویب نخستین افزایش نرخهای بهره بانک مرکزی آمریکا در حدود یک دهه گذشته تقویت کرد.

    افزایش نرخهای بهره با افزایش هزینه نگهداری طلا که دارایی بدون بازده به شمار می‌رود، جذابیت سرمایه گذاری این فلز را کمتر می‌کند و در مقابل از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند.

    دلار در برابر سبدی از ارزها به بالاترین سطح در هفت ماه گذشته صعود کرد در حالیکه یورو به دلیل احتمال تصویب سیاستهای پولی آسان بیشتر از سوی بانک مرکزی اروپا، کاهش یافت.

    بر اساس گزارش رویترز، با وجود اینکه طلا در روزهای اخیر تحت فشار بیشتری قرار گرفته است اما نگرانیهای امنیتی که پس از حملات تروریستی روز جمعه گروه داعش در پاریس بوجود آمد، همچنان از جذابیت طلا به عنوان دارایی مطمئن پشتیبانی می‌کند.

    سایر فلزات ارزشمند هم سقوط طلا را دنبال کردند و نقره به کمترین قیمت در دو ماه و نیم گذشته رسید در حالیکه پلاتین در کمترین قیمت هفت سال گذشته قرار گرفت.

    هر اونس نقره برای تحویل فوری به 14.21 دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.2 درصد کاهش، 852 دلار معامله شد در حالیکه هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با 0.1 درصد افزایش، 544 دلار بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی