عصر بازار

۱۰ روز تا پیوستن پول ملی چین به سبد SDR

آیا یوان جانشین دلار خواهد شد؟

عصر اعتبار- سرمایه‌گذاران نباید سرعت اصلاحات در چین را نادیده بگیرند؛ با اعلام آمادگی صندوق بین‌المللی پول برای جای‌دادن یوآن در سبد ارزهای صندوق ذخیره SDR شواهد نشان می‌دهد پول ملی چین می‌تواند به‌زودی جای دلار را بگیرد.

آیا یوان جانشین دلار خواهد شد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، شواهد و قراین نشان از قرارگرفتن یوآن در سبد‌ ارزهای اصلی صندوق بین‌المللی پول دارد. جان دن، رئیس مرکز تحقیقات گروه اشمور اعلام کرد که باید این مورد را هم در نظر گرفت که با وارد شدن یوآن به سبد ارزی، پول ملی چین به تدریج جای دلار را خواهد گرفت. وی درباره این موضوع در وبلاگ بارونز نوشت:‌ ورود رسمی یوان به سبد ارزی در نشست  30 نوامبر صورت خواهد گرفت. از نظر ما، یوان وزنی در حدود 13 درصد در سبد خواهد داشت. چین به سرعت به مشکلات تکنیکی باقیمانده شناسایی‌شده توسط IMF در جولای سال جاری نظیر تنظیمات تثبیت ارز به نرخ لحظه‌ای، رسیدگی خواهد کرد.

    صعود یوان احتمالا بسیار سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها خواهد بود. 97 درصد از ذخایر فارکس‌ دنیا در حال‌حاضر تنها در چهار ارز سرمایه‌گذاری می‌کنند: دلار آمریکا، یورو،‌ ین و پوند. همه بانک‌های مرکزی تولید کننده این چهار ارز از طریق چاپ اسکناس بیشتر در برنامه‌های تسهیل کمی (QE) از وضعیت ارز ذخیره خود سوء استفاده می‌کنند. چاپ اسکناس بیشتر به این دلیل انجام می‌گیرد که دولت‌ها نمی‌توانند اصلاحات موردنیاز برای دستیابی به رشد از طریق عرضه را تصویب کنند. سیاست‌های تسهیل کمی در نهایت به تورم یا بی‌ارزشی ارز خواهد انجامید که منجر به کمبود شدید ارزهای ذخیره جهانی خواهد شد. این نشانه خوبی برای تطبیق سریع بانک‌های مرکزی با یوان است.

    پول ملی چین در نهایت جایگزین دلار به‌عنوان ارز ذخیره اصلی جهان خواهد شد، در حالی که بازار اوراق قرضه دولت مرکزی چین به عنوان مرجع اصلی بازار دنیا برای درآمدهای ثابت تبدیل خواهد شد. این پیش‌بینی به طرز ساده‌ای نتیجه اجتناب ناپذیر رشد اندازه اقتصاد چین است (و جمعیت چین نیز بیش از 4 برابر جمعیت آمریکاست).

    اگر متوسط سرانه GDP در دو کشور آمریکا و چین با سرعت متوسط بین سال‌های 2011 تا 2015 رشد کند، سرانه GDP چین در سال 2043 از آمریکا پیشی خواهد گرفت.
    تعیین یوان به عنوان ارز ذخیره جهانی باعث سرعت بخشیدن به بازکردن حساب سرمایه چینی خواهد شد، چرا که تطبیق بانک‌های مرکزی با یوان باعث پایدارتر شدن این ارز می‌شود. آخرین اطلاعات ترازنامه‌ای نشان می‌دهد که بانک مرکزی چین بعد از فروش حجم قابل توجهی دلار در ماه‌های پیش، در اکتبر به یک خریدار خالص دلارهای آمریکا تبدیل شده است.

    در پایان باید اشاره کرد که تورم در چین به 1.3 درصد سالانه در اکتبر کاهش پیدا کرده که موجب شده اوراق قرضه دولت چین همچنین در بالاترین بازده حقیقی نسبت به دیگر کشورها به فروش برسد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو