عصر بازار

۴۰۰ هزار نفر دیگر در لیست انتظار حذف یارانه‌ها

عصر اعتبار- همزمان با واریز یارانه آبان ماه، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از حذف ۴۰۰ هزار نفر دیگر از پردرآمدها از لیست یارانه‌بگیران خبر داد.

۴۰۰ هزار نفر دیگر در لیست انتظار حذف یارانه‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، در حالی که احمد میدری، معاون وزیر کار هفته گذشته اعلام کرد تاکنون 3 میلیون نفر از لیست یارانه‌بگیران حذف شده‌اند، وزیر کار از تهیه لیست 400 هزار نفری دیگری خبر داد که بر اساس معیارهای تعیین شده از لیست یارانه‌بگیران حذف خواهند شد.

    دولت به موجب قانون بودجه سال جاری موظف شده یارانه 6 میلیون نفر از پردرآمدها را حذف کند تا در منابع اعتباری یارانه‌ها دچار کسری بودجه نشود. اما با وجود گذشت 8 ماه از ابتدای سال جاری بر اساس آمارهای وزیر کار تنها 2 میلیون نفر و بر اساس آخرین آمار معاون وی، تا کنون 3 میلیون نفر از لیست یارانه‌ها حذف شده‌اند. احمد میدری چندی پیش در پاسخ این سوال که آیا 3 میلیون نفر دیگر نیز از لیست یارانه‌ها حذف خواهند شد یا خیر گفته بود «این موضوع در بودجه آمده و کار بسیار سختی است اما به نحوی در حال اجرای این تکلیف هستیم که حقوق افراد تضییع نشود.»

    سخنی که نشان می‌دهد دولت در کاز حذف و شناسایی پردرآمدها به مشکل خودره و نگران تبعات اجتماعی این حذف است. حال علی ربیعی از تهیه لیستی 400 هزار نفره خبر داده تا کارشناسان بر اساس معیارها و شاخص‌های تعیین شده بخشی از آنها را از لیست دریافت‌کنندگان یارانه حذف کنند و گفته هر ماه از شمار یارانه بگیرها کاسته می شود و در این زمینه جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

    آنچه سبب شده دولت به سمت حذف یارانه‌بگیران برود فشار پرداخت یارانه‌های نقدی بر دولت است و دولت در صدد است که با حذف یارانه‌بگیران بخشی از بودجه 39 هزار میلیارد تومانی یارانه‌ها را کاهش دهد. اما آنطور که احمد میدری اعلام کرده تا کنون منابع زیادی آزاد نشده ولی قرار بوده است این منابع به کسری بودجه دولت کمک کند.

    دولت در بهترین حالت تا کنون تنها یارانه 3 میلیون نفر را حذف کرده که ماهانه تنها 136 میلیارد تومان از رقم 3 هزار و 400 میلیارد تومان ماهانه کاسته می شود. در حالی که قرار بوده با حذف یارانه 6 میلیون نفر ماهانه 273 میلیارد تومان در پرداخت یارانه‌ها صرفه‌جویی شود. این مساله نشان می‌دهد دولت در حالی که تمایل زیادی به حذف یارانه بگیران دارد اما از تبعات اجتماعی این حذف نگران است چون ممکن است هزینه اجتماعی و سیاسی این حذف بیش از منافع اقتصادی آن باشد.

    اما ربیعی در کنار اعلام خبر حذف یارانه‌بگیران خبر از توزیع سبد کالا داده است و درباره تخصیص سبد کالا برای اقشار ضعیف جامعه گفت: سبد کالا مخصوص افرادی است که نظام پرداخت مشخصی دارند اما معاون اول رئیس جمهوری تاکید داشت که برای اقشار ضعیف جامعه نیز این سبد در نظر گرفته شود.

    وی گفته: هم اکنون این سبد به کارمندان رسمی تعلق می گیرد و در گام بعدی به مستمری بگیران کارگری ارائه خواهد شد. اما برنامه ما این است که اقشار ضعیف جامعه نیز از این طرح استفاده کنند.

    جایگزینی سبد کالا درکنار حذف یارانه‌ها یکی از وعده‌هایی است که دولت گاهی آن را عنوان می‌کند. این وعده را هم وزارت کار بارها عنوان کرده و هم وزارت صنعت. اینکه با حذف یارانه‌ها دولت به سمت توزیع سبد کالا برود. اما سوالی که کارشناسان این حوزه عنوان می‌کنند این است که اگر دولت به دلیل کمبود اعتبارات به سمت حذف یارانه‌های نقدی رفته چرا می‌خواهد با جایگزینی یک طرح دیگر، هزینه جدیدی برای خود ایجاد کند؟

    به نظر می‌رسد در بدنه دولت هم هیچ توافقی برای پرداخت و یا عدم پرداخت سبد کالا و یا طرح جایگزین وجود ندارد اما گاهی مقامات دولتی برای کاهش فشار اجتماعی حذف یارانه‌ها از طرحی سخن می‌گویند که نه مبنای علمی و مطالعاتی دارد و نه حتی در بدنه دولت توافقی برای پرداخت آن صورت گرفته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی