عصر بازار

کاهش عدم قطعیت در بازارهای جهانی

طلا ناتوان ماند

عصر اعتبار- صورتجلسه نشست قبلی فدرال رزرو که روز چهارشنبه منتشر شد توانست تا حدی از ابهام موجود در بازارهای جهانی بکاهد. با این همه فلز زرد با وجود بهره بردن از داده‌های تازه این صورتجلسه، نتوانست بهای خود را به میزان قابل‌توجهی بالا بکشد. اونس طلا که روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه روی قیمت‌های ۱۰۷۰ و ۱۰۸۱ دلار ایستاده بود، روز گذشته نیز عمدتا در محدوده ۱۰۸۰ دلار نوسان کرد.

طلا ناتوان ماند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس طلا که روز سه‌شنبه به قعر 6 ساله سقوط کرده بود، روز چهارشنبه نوسان‌های کمتری را تجربه کرد. اونس طلا در سومین روز کاری هفته با نوسان‌های محدود خود در نهایت روی قیمت نهایی روز سه‌شنبه ایستاد. کاهش نوسان در این روز ابتدا در نتیجه انتظار برای انتشار صورتجلسه نشست پیشین فدرال رزرو و بعد در نتیجه نبود اطلاعات تازه در این صورتجلسه، رقم خورد. این صورتجلسه نشان داد که اعضای کمیته بازار آزاد فدرال رزرو مطابق انتظارها به افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در نشست ماه دسامبر فکر می‌کنند. به این ترتیب، فشار بنیادی و البته فنی روی طلا پابرجا ماند، گرچه ادامه بحران امنیتی در پاریس به فلز زرد اندکی کمک کرد. داده جدید بیانیه چهارشنبه این بود که افزایش نرخ‌های بهره آمریکا ممکن است از حد تصور نیز آرام‌تر باشد. هضم این داده جدید در روز پنج‌شنبه به کمک طلا آمد. دیگر دلیل ثبات نسبی بازار فلزهای گرانبها در روز چهارشنبه، ثبات نسبی بازارهای سهام بود. البته بازارهای سهام نیز در این روز اندکی افت کردند؛ چراکه ادامه درگیری نیروهای امنیتی فرانسه با تروریست‌های گروه داعش تا حدی این بازارها را نگران نگه داشته بود. با این همه در هفته گذشته که نخستین هفته کاری پس از رویدادهای روز 13 نوامبر پاریس بود، بازارها در بیشتر مواقع حالتی عادی داشتند. رشد روز پنج‌شنبه بهای فلز زرد چنان‌که اشاره شد نتیجه هضم داده‌های جدید صورتجلسه فدرال رزرو و همچنین «پوشش کوتاه‌مدت» و «شناسایی سود» معامله‌گران بود. تضعیف شاخص دلار در نتیجه انتشار صورتجلسه فدرال رزرو نیز کمک بزرگی به طلا کرد. بازارهای سهام روز پنج‌شنبه وضعیت بهتری داشتند و با رشد روبه‌رو شدند اما این رشد در حدی نبود که برای طلا دردسرساز شود. دیگر خبر چهارمین روز کاری هفته، کاهش نرخ بهره چین توسط بانک مرکزی این کشور بود. البته این خبر تغییر عمده‌ای در سیاست پولی دومین اقتصاد بزرگ جهان نداد. چین به‌دلیل افت میزان رشد، نیازمند برنامه‌های تحریکی است.


    اونس روز جمعه را با نوسان‌های افزایشی آغاز کرد اما تا زمان نوشته شدن این گزارش فاصله چندانی از کف 5/ 5 ساله خود نگرفت. هر اونس طلا روز گذشته تا ساعت 7 و 30 دقیقه دیشب به وقت تهران به قیمت 1080 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی هفته گذشته ثبت شده باشد. روز جمعه شاخص دلار قوی ماند تا فشار آن روی طلا محفوظ باشد، با این همه شاخص دلار درهفته گذشته از اوج 7 ماهه خود پایین آمد. روز جمعه ناتوانی بازارهای سهام در حفظ رشد روز پنج‌شنبه نیز به طلا تا حدی کمک کرد. صعود بازارهای سهام آسیایی روز جمعه با فروکش کردن اشتیاق سرمایه‌گذاران از تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای افزایش تدریجی نرخ‌های بهره، متوقف شد. به گزارش «ایسنا» شاخص ام اس سی‌ای بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه به‌جز ژاپن روز گذشته تقریبا ثابت بود با این‌همه از ابتدای هفته تاکنون 7/ 1 درصد صعود را نشان می‌دهد. شاخص نیکی 225 توکیو با 5/ 0 درصد کاهش، به 19770.58 واحد رسید؛ درحالی‌که کسپی کره‌جنوبی در 1989.64 واحد ثابت ماند. شاخص هنگ سنگ هنگ‌کنگ با 2/ 0 درصد افزایش به 22456.97 واحد رسید و شانگهای کامپوزیت با 1/ 0 درصد افزایش، در 3619.65 واحد قرار گرفت. شاخص اس اند پی‌ای اس ایکس 200 استرالیا با 2/ 0، درصد افزایش، در 5250.80 واحد بسته شد. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، هیجانی که در بازارهای مالی پس از انتشار گزارش نشست اکتبر این بانک در روز چهارشنبه، به وجود آمده بود ضعیف شده است. چنان‌که اشاره شد این گزارش نشان داد که مقامات بانک مرکزی آمریکا موافق تصویب افزایش نرخ‌ها در نشست ماه آینده و روند افزایش تدریجی نرخ‌ها هستند. این خبر با کم کردن ابهامی که سرمایه‌گذاران درباره زمان تغییر سیاست پولی آمریکا داشتند، باعث رونق قوی بازارهای سهام در سراسر جهان شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا https://telegram.org/را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو