عصر بازار

معاون تعاون وزیر کار خبر داد

توسعه اشتغال با پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی به هر تعاونی

عصر اعتبار- معاون تعاون وزیر کار به پرداخت وام‌های ارزان‌قیمت به بخش تعاون در راستای توسعه اشتغال اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم صادرات بخش تعاون را به ۲ میلیارد دلار برسانیم پیشرفت چشم‌گیری داشته‌ایم.

توسعه اشتغال با پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی به هر تعاونی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، سید حمید کلانتری معاون تعاون وزیر کار، با حضور در دومین همایش راهکارهای توسعه صادرات تعاونی‌ها با اشاره به اینکه توسعه صادرات بخش تعاون مستلزم اتکاء به تولیدات صادرات محور تعاونی‌ها و توجه به صادرات محصولات تولیدی و خدمات آنها بوده، گفت: صادرات بخش تعاون می‌تواند محرک اصلی افزایش سهم تعاون در اقتصاد کشور باشد و تحقق این مهم ایجاد رشد پایدار و گسترش فرصت‌های شغلی در بخش تعاون خواهد بود.

    کلانتری در بیان موانع و مشکلات صادرات تعاونی‌ها گفت: فقدان سرمایه‌گذاری مناسب و ظرفیت‌سازی تولیدات صادرات‌محور بخش تعاون کشور که پیامد آن عدم تحقق رقابت‌پذیری کالاها و خدمات تولید شده در بخش تعاون در سطح بازارهای داخلی و خارجی است مهمترین فقدان در این زمینه است.

    معاون تعاون وزیر کار ادامه داد: عدم وجود یک تشکل صادراتی قدرتمند، کمبود نیروی کیفی و متخصص در حوزه تجارت بین‌الملل و صادرات در بخش تعاون، نبود آشنایی اکثریت مدیران و مسئولان تعاونی‌های دارای محصولات با قابلیت صادرات به زبان‌های خارجی، عدم توانایی کافی اتاق تعاون در پشتیبانی تعاونی‌ها در امر صادرات، عدم وجود کارت بازرگانی تعداد زیادی از تعاونی‌ها که دارای قابلیت صادرات هستند به نام شخص، فقدان توجه کافی و اختصاص بودجه به این رویداد مهم و عدم اختصاص به موقع بودجه برای حصور در حوزه صادرات و نمایشگاه‌ها از جمله موانع و مشکلات در مسیر تعاونی‌هاست.

    وی درباره اقدامات معاونت تعاون در زمینه توانمندسازی تعاونی‌ها، گفت: در راستای راه‌اندازی تعاونی‌های صادرکنندگان خرد و انجام صادرات با کارت بازرگانی، وزارت تعاون سابق و معاونت تعاون اقدام به راه‌اندازی و حمایت از تعاونی‌های مرزنشین کردند.

    کلانتری گفت: این اقدام علاوه بر ارتقاء معیشت تعاونی‌های مرزنشین کمک شایانی به صادرات کرده است به طوریکه تعاونی‌های مرزنشین سالانه بالغ بر 300 میلیون دلار صادرات به کشورهای هم‌جوار انجام داده‌اند.

    معاون تعاون وزیر کار ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات این معاونت کمک به 50 تعاونی در جهت افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام شده و افزایش رقابت‌پذیری کالاهای تولیدی تعاونی‌ها بوده همچنین کمک به 5 هزار اتحادیه و تعاونی جهت اخذ ایران‌کد و بسته‌بندی مناسب با هدف ارتقاء کیفیت و صادرات از دیگر برنامه‌ها بوده است.

    وی افزود: معاونت تعاون وزارت کار در زمینه شناسایی اولویت‌ها و جوایز صادراتی اقداماتی انجام داده در این زمینه در راستای جوایز صادراتی قابل اعطاء به محصولات صنایع تبدیلی دستورالعمل کمک به توسعه صادرات را تهیه کرده که در آن ضمن تایید اولویت کمک به صادرات در بخش تعاون نظام پرداخت کمک‌های بلاعوض نیز تعیین شده است و بر همین اساس با اولویت تعاونی‌های صادرات محور مبلغ 575 میلیون ریال کمک بلاعوض طی سال‌های 90 تا 94 به تعاونی‌ها اختصاص یافته است.

    کلانتری افزود: ضرورت دارد به منظور توسعه صادرات حوزه عمل تعاونی‌های توزیعی، تامین نیاز، مرزنشین و اتحادیه تعاونی‌ها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به منظور تسهیل عملیات صادرات و واردات کالا و تامین نیازهای ضروری بخش تعاون توسعه یابد. همچنین انجام همکاری‌های مشترک در جهت بررسی و تهیه طرح‌های مربوط به برقراری گسترش مناسبات اقتصادی، فرهنگی با سایر کشورها در بخش تعاون ضرورت دارد.

    به گفته وی توسعه بازار و برندسازی در بخش تعاون مجموعه ای از راهکارهاست که با نام تجاری تعاونی‌ها هویت مشخصی داده و جایگاه آن در بازار نسبت به رقبا مشخص و متمایز نیست بنابراین حمایت از طرح‌های توسعه‌ای برند و برندیک باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.

    معاون تعاون وزیر کار در بیان آمار صادرات نقش تعاون گفت: بر اساس آمارهای موجود 82 درصد از برنامه صادرات سال 91 که به میزان 812 میلیون دلار بوده محقق شده است. در سال 92 برنامه صادرات با 800 میلیون دلار یعنی حدود 80 درصد برنامه صادراتی تحقق یافته و در سال 93 میزان صادرات به یک میلیارد و یکصد میلیون دلار رسیده که نشاندهنده تحقق کامل برنامه‌هاست. همچنین 4 ماهه اول سال 94 صادرات بخش تعاون بالغ بر 200 میلیون دلار بوده است.

    کلانتری افزود: بر اساس آمارهای موجود برنامه شش ماهه صادرات سال 94 به صورت کامل تحقق یافته و به بیش از 700 میلیون دلار رسید که استان خراسان رضوی با 15 درصد از ارزش صادرات بالاترین سهم را به خود اختصاص داده است.

    وی با بیان اینکه هزینه ایجاد شغل در بخش تعاون بسیار ارزان است، گفت: به طور مثال می‌توان گفت هزینه ایجاد شغل در یک تعاونی پوشاک 15 میلیون و در یک تعاونی فرش‌بافی حدود 7 میلیون تومان است. این در حالیست که هزینه ایجاد شغل در صنایع پالایشگاهی حدود 300 میلیارد تومان است.

    معاون تعاون وزیر کار با اشاره به صادرات یک میلیارد و 300 میلیونی بخش تعاون گفت: اگر بتوانیم میزان صادرات تعاونی‌ها را به بیش از 2 میلیارد افزایش دهیم رشدی نزدیک به 50 درصد را امتحان کرده‌ایم.

    کلانتری بیان کرد: در گذشته مشکلاتی برای باز کردن ال سی داشتیم خوشبختانه این مشکلات در حال حاضر برطرف شده است. همچنین تاکنون هزار تعاونی موفق به دریافت کارت بازرگانی به اسم شخص برای انجام اقدامات صادراتی شده‌اند.

    وی در برنامه‌ریزی برای توسعه بخش تعاون گفت: یکی از برنامه‌های ما این است که با ارائه وام‌های ارزان 100 میلیونی به 60 تعاونی حدود 60 میلیون شغل ایجاد کنیم که امیدواریم بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی استفاده از ظرفیت‌های ایرانیان خارج از کشور برای تشکیل تعاونی‌های مشترک، حضور در فضای مجازی، از ظرفیت‌های بخش استفاده کرده و در بخش توسعه صادراتی پیشرفت‌های چشم‌گیری حاصل شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی