عصر بازار

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری:

مراکز درمانی تامین اجتماعی رابه کسی نمی‌دهیم

عصر اعتبار- رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: یک وجب از مراکز درمانی تامین اجتماعی را تحت پوشش وزارت بهداشت قرار نخواهیم داد.

مراکز درمانی تامین اجتماعی رابه کسی نمی‌دهیم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، حسن صادقی با اشاره به اجتماع روز گذشته خانه کارگر و اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در برابر وزارت کار، اظهار کرد: مهمترین انگیزه ما دفاع از منابع سازمان تامین اجتماعی و مخالفت با ادغام منابع درمانی تامین اجتماعی با سازمانهای بیمه‌ای دیگر بود.

    وی افزود: در استدلال‌هایی که سر میز مذاکره داشتیم نتوانستیم وزیر بهداشت را متقاعد کنیم که قانون، تامین اجتماعی را از سایر صندوق‌ها مجزا دانسته است در حالی که بند ب ماده 38 قانون برنامه پنجم و دو تبصره ذیل آن، صراحتا اعلام کرده که سازمان تامین اجتماعی هم به لحاظ مالکیت، هم به لحاظ منابع و مدیریت مستقل است.

    وی افزود: تاکید وزیر بهداشت مبنی بر ادغام منابع صندوق‌ها، آن دسته صندوق‌هایی است که بودجه آن کاملا از سوی دولت تامین می‌شود در حالی که منابع تامین اجتماعی متعلق به کارگران و کارفرمایان است و دولت نقشی در آن ندارد.

    معاون امور شهرستان‌های خانه کارگر درباره میزان رضایتمندی کارگران از خدمات تامین اجتماعی، نیز گفت: بیش از 90 درصد کارگران از بیمارستان‌های تامین اجتماعی رضایت دارند اما میزان رضایت مردم از بیمارستانهای تامین اجتماعی چقدر است؟ منابع درمان سازمان از محل حق بیمه‌هایی است که می‌پردازیم در ازای آن وقتی به مراکز درمانی تامین اجتماعی مراجعه می‌کنیم یک ریال نمی‌پردازیم ممکن است عده‌ای هم از خدمات تامین اجتماعی ناراضی باشند و بخواهند که صد درصد سرویس را بگیرند ولی میزان رضایتمندی کارگران نسبت به درمان تامین اجتماعی به مراتب بیشتر از بخش درمانی وزارت بهداشت است.

    وی در پایان با بیان اینکه وزیر کاربا تجمیع منابع درمان سازمان تامین اجتماعی که جنس پرداختش با سایر صندوق‌ها متفاوت است، مخالف است، گفت: کارگران اجازه دست اندازی به سازمان تامین اجتماعی را نمی‌دهند و منابع و دارایی‌های آن را به وزارت بهداشت واگذار نمی‌کنند چرا که آینده، سرمایه و پشتوانه خانوادگی کارگران به این سازمان بستگی دارد.

    به گزارش ایسنا، "جلوگیری از ادغام بیمه درمان تامین اجتماعی در بیمه سلامت" یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های جامعه کارگری است، موضوعی که طی هفته‌های اخیر با واکنش‌های متعددی از سوی فعالان و مقامات کارگری روبه رو و در نهایت به اجتماع روز گذشته کارگران، بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی منجر شد.

    واکنش‌ها به ادغام بیمه درمان تامین اجتماعی در نظام سلامت از آنجا آغاز شد که برخی تلاش‌ کردند تا این ادغام را به نفع جامعه کارگری و در راستای کاهش هزینه‌های درمان آنها قلمداد کنند در حالی که به اعتقاد بسیاری از فعالان کارگری، این موضوع برخلاف ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه است و صندوق تامین اجتماعی برابر این ماده استقلال خود را در مقابل سایر صندوق‌های بیمه حفظ کرده است.

    روز گذشته اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و تعدادی از کارگران بازنشسته و مستمری بگیران تامین اجتماعی در اعتراض به بیمه درمان تامین اجتماعی در نظام بیمه سلامت در برابر وزارت کار تجمع کرده و ضمن تاکید بر استقلال مالی و اداری سازمان تامین اجتماعی، این ادغام را محکوم کردند.

    علی ربیعی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی - پیشتر تجمیع بیمه‌ها را قانونی دانسته و تاکید کرده بود که همه باید از آن تبعیت کنند ولی ساختارها برای ادغام سازمانهای بیمه‌گر را هماهنگ ندانسته و اعلام بود هر کسی فکر می کند تجمیع اقدامی یک شبه است درصدد از هم پاشیدن بیمه‌ها است.

    فعالان کارگری بارها از دفاع جانانه وزیر کار نسبت به عدم تجمیع بیمه درمان تامین اجتماعی سخن گفته و آن را برای 40 میلیون کارگر بیمه شده ارزشمند توصیف کرده بودند.

    سازمان بیمه سلامت اول مهر ماه 91 رسماً فعالیت خود را آغاز کرد و ماموریت یافت انجام اقدامات لازم را به منظور تمرکز تمامی امور بیمه سلامت در سازمان از طریق تجمیع سریع بخشهای بیمه‌های درمانی تمامی صندوق‌های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 5 قانون محاسبات عمومی کشور با رعایت مفاد ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه به انجام رساند تا به این ترتیب اهداف عالیه مدنظر قانونگذار از جمله تجمیع منابع مالی سلامت، رفع هم پوشانی بیمه‌های درمانی، برقراری عدالت اجتماعی در بخش سلامت، تامین پوشش کامل بیمه سلامت، یکسان سازی سیاست‌ها و روش‌های اجرایی حوزه بیمه سلامت و کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمان به 30 درصد محقق شود.

    برخی کارشناسان بر این باورند که در صورت تجمیع بیمه‌ها، وحدت رویه‌ای بین سازمان های بیمه‌گر ایجاد شده و رسیدگی به اسناد پزشکی، خرید خدمت و تجمیع اطلاعات بیمه شدگان برای رفع همپوشانی انجام خواهد شد اما عده‌ای دیگر، مهمترین علت عدم تجمیع بیمه تامین اجتماعی در سازمان بیمه سلامت را تفاوت در سرانه‌ای می‌دانند که بیمه شدگان تامین اجتماعی پرداخت می‌کنند٬ چرا که آنچه بیمه شدگان تامین اجتماعی به عنوان حق بیمه پرداخت می‌کنند، بیشتر از سایر بیمه شدگان است.

    علیرغم آنکه برای رسیدگی به تجمیع بیمه‌ها و ایجاد وحدت رویه در خصوص بیمه‌های پایه، کارگروهی در وزارت رفاه تشکیل شده و این موضوع در اولویت برنامه ششم توسعه قرار گرفته است سازمان بیمه سلامت در تجمیع بیمه‌های درمانی تاکنون موفق نبوده و صندوق‌ها حاضر به تجمیع و ادغام نیستند.

    مقامات کارگری تاکید دارند که سازمان تامین اجتماعی خط قرمز جامعه کارگری است و اجازه دست اندازی به منابع این سازمان را نمی‌دهند.آنها می‌گویند اموال سازمان تامین اجتماعی بیت المال و متعلق به کارگران و کارفرمایانی است که با تجمیع اندوخته‌های خود منابع سازمان را رقم زده‌اند و تحت عنوان شاغل و بازنشسته همراه خانواده‌های خود از بیمه تامین اجتماعی استفاده می‌کنند.

    در اجتماع روز گذشته که در مخالفت با ادغام بیمه درمان تامین اجتماعی در بیمه سلامت صورت گرفت، بازنشستگان تامین اجتماعی، استقلال سازمان تامین اجتماعی، جلوگیری از دست اندازی به منابع سازمان، اجرای سه جانبه گرایی واقعی و تحقیق در خصوص سرانه درمان را از وزارت کار خواستار شدند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو