عصر بازار

کاهش ارزش «ریال عربستان» به کمترین میزان ۱۲ سال گذشته

عصر اعتبار- سیاست‌های غلط نفتی، حمله به یمن و کسری بودجه شدید عربستان، سبب شد، ارزش ریال این کشور به پایین‌ترین میزان خود در ۱۲ سال گذشته برسد.

کاهش ارزش «ریال عربستان» به کمترین میزان ۱۲ سال گذشته
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، پس از 12 سال برابری ریال عربستان و دلار آمریکا که همواره عربستان تلاش  می کرد این دو را در نسبتی ثابت از یکدیگر نگه دارد، شکست.

    بر همین اساس طی روزهای گذشته ارزش ریال عربستان به پایین‌ترین میزان خود در 12 سال گذشته رسیده است.

    این کشور همچنین با اتخاذ سیاست‌های نفتی خاص و متفاوت با گذشته علی‌رغم کاهش شدید قیمت نفت، تولید خود را کاهش نداد و روند نزولی قیمت نفت طی یک ساله گذشته را تشدید کرد.

    طی سال‌های گذشته عربستان با ذخیره صدها میلیارد دلار پشتوانه خوبی را برای ریال این کشور ایجاد کرده بود و طی دهه گذشته، برابری یک دلار به 4 ریال عربستان را تثبیت کرده بود که استفاده از ذخایر ارزی این کشور، طی ماه‌های گذشته این برابری را متزلزل کرد.

    حمله به یمن باعث شد تا این کشور طی ماه‌های گذشته بیش از 70 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را از بازارهای مالی بین‌المللی خارج کرده و صرف هزینه‌های هنگفت خود کند.

    طی ماه‌های گذشته ذخایر ارزی عربستان از بیش از 750 میلیارد دلار به کمتر از 670 میلیارد دلار کاهش یافته است و براساس ارزیابی‌های صورت‌گرفته این کشور عربی ماهانه 12 میلیارد دلار از ذخایر مالی خود را برداشت کرده و خرج هزینه‌های حمله به یمن و کسری بودجه خود می‌کند.

    براساس پیش‌بینی‌ها در صورت ادامه روند کنونی، ذخایر ارزی این کشور تا سال 2018، به زیر 200 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.

    این کشور به بهانه حفظ سهم خود از بازار جهانی نفت و بنا به اعتقاد برخی کارشناسان با هدف افزایش فشار بر ایران و روسیه، تولید نفت خود را در 12 ماه گذشته کاهش نداد و به روند نزولی قیمت نفت دامن زد.

    پیشتر در زمان کاهش قیمت نفت عربستان تولید خود را کاهش می‌داد تا عرضه را با تقاضا تعدیل کرده و در نتیجه قیمت نفت را افزایش دهد.

    از سوی دیگر این کشور در حال حاضر به‌دلیل کاهش شدید قیمت نفت با کسری بودجه ده‌ها میلیارد دلاری در سال جاری مواجه شده است، به گونه‌ای که به‌تازگی یک بخش دولتی در این کشور با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری دولت عربستان تشکیل شده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی