عصر بازار

نتایج طرح بررسی میزان اعتماد عمومی به بیمه های بازرگانی اعلام شد

عصر اعتبار- طرح تحقیقاتی بررسی میزان اعتماد عمومی به بیمه های بازرگانی در راستای بررسی زمینه های تحقق یکی از محورهای آیین نامه شماره ۷۱ شورای عالی بیمه مبنی بر تقویت اعتماد عمومی به صنعت بیمه و افزایش آگاهی عمومی نسبت به خدمات بیمه ای و شیوه عرضه آن توسط پژوهشکده بیمه اجرا شد.

نتایج طرح بررسی میزان اعتماد عمومی به بیمه های بازرگانی اعلام شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، این طرح تحقیقاتی که توسط گروه مطالعات مدیریتی و نظارتی انجام شده است از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی می باشد.
    بر پایه این گزارش، پژوهش یاد شده بر اساس یک مدل علمی شناخته شده که به محققان امکان گردآوری داده های تجربی را می دهد تهیه شده که در آن اعتماد عمومی دارای سه شاخص توانمندی، خیرخواهی و پایبندی است.
    بر اساس این مدل، اعتماد عمومی به توانمندی صنعت بیمه با مفاهیمی چون اعتماد به دانش، مهارت و شایستگی‌های شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی در ارتباط با اموری نظیر ارزیابی صحیح خسارت، توانایی صدور بیمه‌نامه با توجه به نیازهای بیمه‌گذار، سیاستگزاری و نظارت صحیح در صنعت بیمه، توانایی کنترل تخلفات و سایر توانمندیهای مرتبط با امور بیمه‌ای در نظر گرفته شده است.
    عنوان شاخص دیگر نیز اعتماد عمومی به خیر خواهی صنعت بیمه است که عبارت است از اینکه شرکت‌های بیمه‌ای و بیمه مرکزی منافع مردم را در نظر بگیرند، با این توضیح که اگرچه هدف شرکت‌های بیمه کسب سود است، این سودآوری براساس ارائه پوشش‌های بیمه‌ای مورد نیاز و ریسک‌های واقعی مردم بوده که در زمان خسارت صنعت بیمه بتواند به جبران خسارت مردم بپردازد.
    همچنین شاخص اعتماد عمومی به پایبندی صنعت بیمه در این تحقیق، عبارت است از اعتماد مردم به اینکه شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی به قراردادهای فی‌مابین، اصول، قوانین و مقررات پایبند هستند. این موضوع به خصوص در اعتماد عامه به جبران خسارت توسط شرکت‌های بیمه و پایبندی بیمه مرکزی در حمایت از حقوق بیمه‌گذاران اهمیت می‌یابد.
    این گزارش می افزاید: نتایج این تحقیق که بر اساس درجه بندی در طیفی از یک تا پنج اندازه گیری شده است نشان می دهد اعتماد مردم به شاخص توانمندی صنعت بیمه 3.02 (از 5) می باشد و این بدان معنی است که اعتماد عمومی به توانمندی صنعت بیمه در حد مناسبی است. همچنین اعتماد مردم به خیرخواهی صنعت بیمه 2.82 (از 5) و اعتماد به پایبندی صنعت بیمه 2.85 (از 5) بوده است که بیانگر اعتمادی بالاتر از سطح متوسط به صنعت بیمه کشور است.
    این در حالی است که شاخص کل اعتماد در طیف مذکور 2.9 (از 5) می باشد و در مقایسه با مطالعات مشابه در کشورهای دیگر و همچنین صنایع دیگر،‌حکایت از آن دارد که صنعت بیمه کشور از وضعیت خوب و قابل قبولی برخوردار است.
    همچنین در این تحقیق مشخص شد مردم نسبت به خیرخواهی بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر بیش از سایر شرکت های بیمه اعتماد دارند . این در حالی است که اعتماد مردم نسبت به توانمندی شرکت های بیمه بیش از بیمه مرکزی است. در عین حال یافته های این تحقیق نشان می دهد اعتماد به پایبندی نهاد ناظر و شرکت های بیمه در وضعیت برابری قرار گرفته است.
    نتایج این تحقیق در میان زنان و مردان و گروه های مختلف سنی نیز حائز اهمیت است به نحوی که زنان در مقایسه با مردان اعتماد بیشتری به صنعت بیمه نشان می دهند و گروه های سنی 27 تا 35 سال نیز در مقایسه با سایر گروه های سنی دارای اعتماد کمتری به صنعت بیمه هستند.
    در پژوهش یاد شده رفتار مردم در امور بیمه ای در دو سطح اعتماد " میان فردی" و اعتماد "نهادی" نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است.
    به عبارت دیگر این تحقیق در پی آن بوده است که آیا مردم در انجام امور بیمه ای خود به پی گیری ساز و کارهای اداری و سازمانی اعتماد بیشتری دارند یا این امور را با گرایش به اعتماد بین فردی از طریق آشنایان و روابط بین فردی دنبال می نمایند.
    این پژوهش نشان می دهد که مردم به طور نسبی اعتماد بین فردی را بر اعتماد نهادی ترجیح می دهند و تمایل به سازو کاهای نهادینه شده و سازمانی در صنعت بیمه کمتر از پی گیری امور بیمه از طریق روابط بین فردی است.
    در این تحقیق 45.8 درصد از نمونه آماری تا زمان تکمیل پرسشنامه در موقعیت دریافت خسارت قرارگرفته بودند و 53.8 درصد نیز در این موقعیت قرار نگرفته‌ بودند. از کل نمونه های آماری 17 درصد مردم قادر به تمایز بین بیمه‌های اجتماعی و بازرگانی نبودند و 83 درصد بر اساس پاسخ های داده شده قادر به تفکیک این دو مفهوم از یکدیگر بوده‌اند. گفتنی است بیشترین پوشش‌های بیمه بازرگانی مورد استفاده توسط افراد نمونه، به بیمه‌های شخص ثالث، درمان و عمراختصاص داشت که در این میان پوشش‌های بیمه‌ای آتش سوزی و عمر بیشترین اختلاف را از حیث تفاوت بین میزان شناخت و میزان استفاده نشان می دهد. در رتبه‌های بعدی نیز این تفاوت میان بیمه شخص ثالث، حادثه و بدنه اتومبیل قرار داشت.
    علاقمندان برای دسترسی به متن کامل گزارش می توانند به منوی "گزارش طرح‍های پژوهشی" در وب سایت پژوهشکده بیمه مراجعه فرمایید.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی