عصر بازار

برندگان و بازندگان افزایش نرخ ارز

عصر اعتبار- اگر دلار آمریکا را یک کالا مثل سایر کالاها فرض کنیم- که همینطور هم هست - قیمت آن در بازار ایران به معنای کاهش توانایی خرید ریال است

برندگان و بازندگان افزایش نرخ ارز
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ساعت24، در حالی که قیمت شیر در بازار افزایش یافت و مصرف کنندگان به دلیل ناتوانی نسبی از خرید چشم پوشی کرده و مصرف و تقاضا برای شیر را کاهش دادند چرا از خرید دلار صرف نظر نکرده اند ?وقتی قیمت دلار روندی فزاینده را طی می کند معنایش این است که هنوز تقاضا برای آ ن وجود دارد . این وضع موجب شده است برخی در بازار برنده شوند و برخی بازنده . برنده بزرگ در بازار ارز شاید در نگاه اول دولت باشد چون هنوز انحصارگر بزرگ در این بازار است . درست است که درآمد ارزی دولت از فروش نفت خام در سال 1394 با کاهش جدی نسبت به نیمه نخست پارسال مواجه شده است اما هنوز دولت بیشترین دارنده ارز است. پس از دولت اما برخی از شرکتهای خصولتی مثل شرکتهای پتروشیمی و شرکتهای پالایشگاهی که صادرکنندگان بزرگ به حساب می ایند نیزبّرندگان بازار ارز به حساب می آیند . صادرکنندگان سایر کالاها که ارزشان را در بازار عرضه نکرده و منتظر رشد قیمت ها بودند نیز برندگان بازار فعلی هستند . تولید کنندگانی که تولید آنها زیر تیغ واردات ا با دلار پایین بود نیز از این شرایط خرسندند. در صورتی که بانک مرکزی زیر فشار سیاسی ناچار به دخالت در بازار با هدف پایین کشاندن قیمت دلار نباشد احتمال کاهش واردات و رشد تولید داخل وجود دارد. شاید اما برخی افراد و گروهها با این نگاه که رشد قیمت دلار به رشد قیمت سایر کالاها منجر شده و موجی از افزایش قیمت ها را به دنبال داشته باشد فشار بر دولت را در دستور کار قرار داده و بانک مرکز ی را وادار به عرضه ارزان کنند و البته خودشان نیز خریدار ارز اذزان شوند.  چرا در بازار تقاضا روندی فزاینده را تجربه می کند . نزدیک شدن به روزهای اوج مسافرت خارجی در نوروز 1395 ، خرید ارز از سوی سازمان دهندگان زیارت کربلا در اربعین، خالی شدن انبار مواد اولیه برخی از کارخانه ها ، افزایش سفارش و خرید قطعات و مجموعه ها ی قطعات خودرو از سوی خودرو برای تولید جایگزین اتومبیل های فروخته شده و تقاضا برای ارز از سوی برخی افراد که به این نتیجه رسیده اند بازار پول بافشار دولت به سوی کاهش نرخ بهره بانکی حرکت می کند و منابع خود را به بازار ارز آورده اند از دلایل رشد قیمت هاست . آیا کاهش عرضه از سوی مدیران بنگاهها و شرکتهای خصولتی در افزایش نرخ دلار تاثیر نداشته اشت؟ بازندگان بازار ارز در کوتاه مدت کسانی اند که قصد واردات داشته و دارند. آن گروه از طبقه متوسط که در نوروز به سفر خارجی می روند نیز از جمله بازندگان بازار در این  روزها هستند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی