عصر بازار

مسکن قسطی، نهایی نیست

نرخ سود توافقی و نرخ کارمزد پیشنهادی بانک مسکن ۵ درصد است

عصر اعتبار- مدیر کل طرح و برنامه بانک مسکن با تشریح جزییات طرح مسکن قسطی تاکید کرد: مسکن قسطی هنوز نهایی نیست و موضوع نرخ کارمزد بانک و نمونه قرارداد هنوز تایید نشده است.

نرخ سود توافقی و نرخ کارمزد پیشنهادی بانک مسکن ۵ درصد است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، محمد حسن مرادی در گفت و گو با ایلنا با تاکید براینکه طرح مسکن اقساطی شامل خانه های میان قیمتی خواهد شد، گفت: هر چند که یک سال از طرح و بررسی مسکن قسطی می گذرد اما هنوز نمی تواند به مرحله اجرا برسد چراکه طرح هنوز به تایید بانک مرکزی و سازمان ثبت اسناد نرسیده است.

    وی با بیان اینکه طرح مسکن قسطی هنوز نهایی نیست،‌ درباره شرایط آن در صورت تایید و تصویب؛‌ افزود: در این طرح سازنده چند واحد مسکن که آماده تحویل دارد را می تواند در شرایطی حمایتی به خریدار واگذار کند.

    مرادی با تاکید بر اینکه این طرح برای خانه های میان قمیتی است، گفت: در طرح مسکن اقساطی خریدار می تواند 100 میلیون از قیمت خانه را در شرایط حمایتی به فروشنده پرداخت کند به طوری که می تواند در بازه زمانی مشخص شده ای به طور مثال 3 سال؛ 100 میلیون از مبلغ خانه را به صورت اقساط پرداخت کند.

    وی با بیان اینکه در طرح مسکن قسطی بانک پرداخت 100 میلیون از هزینه کل خرید را به طور اقساط در طول مثلا 3 سال را تضمین می کند، افزود:‌ اگر مشتری قادر به پرداخت نبود و یا به هر دلیلی از پرداخت اقساط سر باز زد، بانک موظف به پرداخت مابقی اقساط خانه خریداری شده است.

    مدیر کل طرح و برنامه بانک مسکن گفت:‌ البته بانک بابت تضمین خود وثیقه ای را از خریدار دریافت می کند و وثیقه ای هم همان ملک موضوع معامله است.

    مرادی با اشاره به نرخ سود اقساط 100 میلیون تومان،‌ اظهار کرد: نرخ سود توافقی است و خریدار و فروشنده براساس فاکتورهای مختلف به یک نرخ سود توافقی می رسند و بانک کارمزد دریافت می کند که نرخ پیشنهادی بانک مسکن به بانک مرکزی برای کارمزد؛ 5 درصد است که البته هنوز نهایی نشده است.

    وی درباره موضوعاتی که هنوز تایید نشده و مانع از اجرایی شدن طرح مسکن قسطی می شود،‌ گفت: از موضوعاتی که هنوز تایید نشده، نرخ کارمزد پیشنهادی بانک است. همچنین از آنجایی که این طرح بحث جدیدی است، نمونه قراردادی در این باره وجود ندارد اما نمونه قراردادی تهیه شده است که اداره ثبت باید این قرارداد را تایید کند که این مورد هم هنوز تایید نشده است

    مدیر کل طرح و برنامه بانک مسکن  درباره فرق این طرح با لیزینگ، گفت:  در عملیات لیزینگ خانه توسط بانک خریداری می شود و بعد به دست مشتری رسد اما در طرح مسکن قسطی بانک وارد معامله نمی شود و تنها ضمانت پرداخت اقساط را به عهده می گیرد.

    مرادی با تاکید بر اینکه این اقدام به طور قطع در بازار مسکن تاثیر گذار است و می تواند تحرکی برای بازار باشد،‌ ادامه داد: براساس آمارهای ضمنی چیزی حدود 200 هزار مسکن خالی آماده تحویل در تهران وجود دارد که می توان از این طریق این واحدها را به فروش رساند البته بخشی از آمار متعلق به خانه های لوکس است که این طرح نمی تواند رونقی در این بازار ایجاد کند. 

    وی افزود:‌ اگر تضمین بانک  بدون سقف بود به طور قطع خانه های لوکس هم شامل این طرح می شدند و 100 میلیون تومان هم آنقدر اثر بخشی ندارد که بتواند باعث رونق معاملات خانه های گران قیمت شود و بیشتر از این به نفع بانک نیست  بنابراین این طرح تنها شامل خانه های نوساز میان قیمتی می شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو