عصر بازار

ماه عسل لیر ترکیه تمام شد

پیش‌بینی افت شدید بعد از تحریم پوتین

عصر اعتبار- راشاتودی اعلام کرد بعد از سقوط جنگنده روسی توسط ترکیه،‌ با تحریم‌ها علیه این کشور، ماه عسل لیر تمام شد و این ارز که بدترین عملکرد سال گذشته را داشت، وضعیت وخیم‌تری را تجربه خواهد کرد.

پیش‌بینی افت شدید بعد از تحریم پوتین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از راشاتودی، لیر ترکیه در حال حاضر بدترین عملکرد را در سال جاری در کشورهای خارج از آمریکای لاتین داشته است، با این وجود، بعد از ساقط کردن جنگنده روسی توسط ترکیه، تحلیل‌گران می‌گویند لیر افت شدیدتری خواهد داشت.

    رکسانا هولیا استراتژیست بازارهای نوظهور در لندن به بلومبرگ گفت: براساس آمارها، ارزش لیر ترکیه 3.1 درصد در برابر دلار کاهش می‌یابد.

    در ماه سپتامبر ارزش لیر در برابر دلار افت کرد و هر دلار معادل 3.07 لیر معامله شد.بعد از آن، ارزش لیر اگرچه 8 درصد کاهش را تا 20 نوامبر جبران کرد، اما هفته گذشته کاهش لیر ادامه یافت و 20 درصد افت کرد.

    روز دوشنبه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه تحریم‌های اقتصادی علیه ترکیه را در پاسخ به ساقط کردن هواپیمای جنگی این کشور تصویب کرد. این اقدام در نظر دارد تا اقتصاد ترکیه را که اکنون وضعیت بدی دارد نشانه رود. این تحریم مربوط به صنعت توریسم و صادرات به روسیه خواهد بود،‌همچنین روی محصولات تولیدی ترکیه به کارگیری نیروی کار ترکیه در روسیه متمرکز می‌شود.

    همچنین رفت و آمد بدون ویزا بین دو کشور لغو و به شهروندان روسی پیشنهاد می‌شود که به ترکیه سفر نکنند.

    بر اساس این گزارش روسیه سومین کشور بزرگ شریک ترکیه در دومین سه‌ماهه امسال بود.

    همچنین ترکیه به شدت وابسته به توریست‌های روسیه است که 10 درصد توریسم این کشور را تشکیل می‌دهد، حدود 3.3 میلیون نفر توریست ترک در 9 ماه نخست امسال از روسیه بازدید کردند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی