عصر بازار

تاثیر وام مسکن ۶۰ میلیونی بر قیمت اوراق مسکن

عصر اعتبار- قیمت اوراق تسهیلات مسکن که در هفته گذشته در قیمت های ۷۵ هزار تومان معامله می‌شد، مجددا تا سطح ۷۱ هزار تومان افت کرد.

تاثیر وام مسکن ۶۰ میلیونی بر قیمت اوراق مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، اوراق تسهیلات مسکن که در ماه های گذشته دچار نزول شده و تا محدوده ی 60 هزار تومان افت کرده بود، با مطرح شدن موضوع افزایش وام مسکن دوباره جان گرفت و به قیمت های بالای 70 هزار تومان رسید.

    البته بعد از انتشار خبر افزایش وام مسکن از 35 به 60 میلیون تومان، روند قیمتی این اوراق تغییری نکرد و قیمت برخی سررسیدها به 67 هزار تومان رسید اما انتشار خبرهایی مبنی بر ابلاغ وام مسکن 60 میلیون تومانی از سوی بانک مرکزی به بانک مسکن در روزهای ابتدایی آذر ماه،تحرکاتی را در قیمت این اوراق آغاز کرد و قیمت برخی قراردادها را به 75 هزار تومان رساند.

    بعد از افزایش کوتاه مدت قیمت این اوراق در هفته گذشته، مجددا روند نزولی و کاهشی قیمت این اوراق از ابتدای هفته از سر گرفته شد و قیمت این اوراق را تا سطح 71 هزار تومان کاهش داد به طوری که در هفته جاری بر خلاف هفته گذشته سمت فروش این اوراق تقویت شده و تسه های اردیبهشت و مرداد 94 در قیمت های 71 هزار تومان و تسه شهریور و مهر ماه در قمیت های 72 هزار تومان معامله می شود.

    تسه دی و اسفند 93 نیز که در یکشنبه این هفته در قیمت های 75 هزار تومان معامله می شد، اکنون به قیمت 71 هزار تومان رسیده است.تسه مهر و آبان نیز که در ابتدای هفته در حال طی کردن روند صعودی بودند، روند نزولی به خود گرفتند و تا قیمت های 71 هزار تومان افت کردند.

    در این میان طبق ابلاغ رسمی بانک مرکزی،تسهیلات جدید مسکن تا سقف 60 میلیون تومان به روال وام 35 میلیون تومانی از طریق خرید اوراق در فرابورس انجام خواهد شد اما بانک مرکزی برای خرید اوراق برای وام های جدید یک تبصره تعیین کرده است به این شرح که "برخورداری از سقف جدید تسهیلات منوط به تدارک اوراق گواهی حق تقدم صادر شده از تاریخ ابلاغ این مصوبه است. دارندگان اوراق قبلی بانک مسکن ضمن برخورداری از سقف قبلی تسهیلات در صورت تمایل می توانند به صورت استفاده همزمان (از طریق اوراق جدید به میزان مابه التفاوت مبلغ سقف جدید با سقف قبلی تسهیلات) از سقف جدید تسهیلات بهره مند شوند".

    بنابراین در این شرایط کسانی که از قبل اوراق مسکن برای وام 35 میلیون تومانی با نماد قبلی خریداری کرده اند اکنون ضمن فرصت برای دریافت وام 35 میلیون تومانی این مزیت را نیز دارند که برای دریافت وام جدید هم از همان اوراق قبلی خریداری شده استفاده کنند و میزان تفاوت تا سقف اوراق لازم برای وام جدید را مجدد با شرایط تازه خریداری کنند.

    این در حالی است در روال قبلی برای هر 500 هزار تومان وام یک برگ اوراق لازم بود؛ بنابراین برای وام 60 میلیون تومانی حدود 120 برگ اوراق لازم است. سهمی که هر برگ آن اکنون در حدود 70 تومان قیمت دارد.

    روندی که موجبات موجب افزایش تقاضا برای این اوراق و رشد قیمت اوراق تا سطح 75 هزار تومان را فراهم کرده است با این حال هنوز جزئیات آن از سوی فرابورس به اعلام نشده و همچنان اغلب معامله‌گران در انتظار ابلاغ رسمی این بخشنامه به بانک مسکن و به تبع آن نحوه اجرایی شدن آن در فرابورس هستند.

    بنابراین با توجه به تجربه سال 93 که در پی افزایش میزان وام مسکن سفته بازاران به این اوراق وارد شده و قیمت آن را تا سطح 100 هزار تومان افزایش دادند، در این شرایط و با توجه به افزایش میزان وام و تحرکاتی در افزایش قیمت این اوراق، باید تمهیداتی در نظر گرفته شود تا قیمت اوراق تسهیلات با رشد غیر منطقی مواجه نشده و کار را برای متقاضیان واقعی خرید مسکن دشوار تر نکند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو