عصر بازار

افزایش مستمری بازنشستگی با پرداخت حق بیمه در چند شغل

عصر اعتبار- با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد کارگران شغل دوم دارند، به این موضوع فکر می‌کنند که آیا حق بیمه ای که در چند کارگاه پرداخت می‌ کنند در حقوق بازنشستگی آنها تأثیر دارد یا خیر؟!

افزایش مستمری بازنشستگی با پرداخت حق بیمه در چند شغل
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، در حالی که دستمزد مصوب شورای عالی کار تنها 30 درصد نیازهای کارگران را تأمین می کند بیش از 50 درصد آنها به شغل دوم فکر می کنند.

    اما برخی از این کارگران با اشتغال در چند شغل، چندین حق بیمه را پرداخت می کنند و نگران این هستند که آیا در نهایت میزان پرداخت حق بیمه ای که پرداخت می‌کنند در حقوق بازنشستگی آنها تأثیر دارد یا خیر.

    افراد دو شغله به دلیل مشکلات معیشتی و عدم تأمین نیازهای خود و خانواده ناچار به شغل دوم روی می‌آورند از این رو به نظر می‌رسد که اصلی‌ترین دلیل چند شغله بودن افراد کسب درآمد بیشتر برای تأمین هزینه‌های زندگی باشد.

    محمد‌حسن زدا، معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره تأثیر چند شغله بودن در افزایش حقوق بازنشستگان می‌گوید:اشتغال در چند شغل و پرداخت حق بیمه در هریک از آنها در افزایش حقوق بازنشستگی تاثیرگذار است.

    زدا با بیان اینکه  سقف حقوق که در سال 94 به میزان 5 میلیون تومان در نظر گرفته شده است افزود: اگر بیمه شده ای در بیش از یک کارگاه مشغول به کار باشد به ازای این فعالیت ها حق بیمه کسر می شود و طبیعتاً در افزایش حقوق و مزایای بازنشستگی فرد تاثیر دارد.

    معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه مستمری بازنشستگی با توجه به نسبت سابقه اشتغال و پرداخت حق‌بیمه در چند کارگاه به طور جداگانه محاسبه و پرداخت می شود، ادامه داد:به طور مثال اگر فردی در دو کارگاه مشغول فعالیت است که در یکی از آنها 2 سال سابقه پرداخت حق بیمه و در دیگری 10 سال سابقه دارد بنابراین دو مستمری براساس میزان سابقه بیمه شده فرد برای او در نظر گرفته می شود و این دو حقوق هیچگاه با یکدیگر قابل جمع نیستند.

    وی درباره نحوه محاسبه بیمه برای کارگرانی که کمتر از 10سال سابقه بیمه دارندگفت: مردانی که 60 سال و زنانی که 55 سال سن دارند و سابقه پرداخت حق بیمه آنها زیر 10 سال است با مراجعه به شعبات می‌توانند کسری حق بیمه را پرداخت و درخواست بازنشستگی بدهند. این افراد می‌توانند به میزان 10 روز حقوق دریافت کنند.

    *تخلف تأمین اجتماعی در محاسبه سوابق شاغلین چند کارگاهی

    به گزارش تسنیم، این موضوع در حالی است که غلامرضا عباسی، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به نحوه محاسبه شاغلان در چند کارگاه گفت: ماده34 می‌گوید: در صورتیکه بیمه شده برای دو یا چند کارفرما کار کند هر یک از کارفرمایان مکلفند به نسبت مزد یا حقوقی که می پردازند حق بیمه سهم بیمه شده را از مزد یا حقوق او کسر و به انضمام سهم خود به سازمان پرداخت نمایند .

    وی گفت: این در حالی است که  حق بیمه از کارگرانی که در چند گارگاه فعالیت دارند، دریافت می‌شود، اما هنگام بازنشستگی در میزان دریافتی حقوق کارگران محاسبه نمی کنند. به میزان سابقه ای که در کارگاه دوم داشته اند، میزان مستمری رو محاسبه می کنند و این ظلم به کارگران است.

     


    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی