عصر بازار

کف قیمت بازار ارز مرتب تغییر می‌کند

نزول پلکانی قیمت دلار

عصر اعتبار- دلار که روز شنبه ۱۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کرده بود، روز یکشنبه نیز با ۵ تومان افت دیگر، به بهای ۳هزارو۶۲۵ تومان رسید. افت روز گذشته، سومین افت پیاپی ارزش شاخص ارزی بود تا بهای دلار آمریکا در بازار ایران دوباره به مرز ۳ هزار و۶۰۰ تومان نزدیک شود.

نزول پلکانی قیمت دلار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، افت روز یکشنبه دلار در حالی رخ داد که معامله‌گران روز شنبه مقاومت زیادی را در نقطه 3 هزار و 630 تومانی از خود نشان داده بودند. به گفته فعالان بازار، تلاش معامله‌گران بر این بود که با حفظ این مرز، جای پای دلار را در کانال 3 هزار و 600 تومان محکم کنند؛ اما با ادامه کاهش ارزش دلار در روز یکشنبه، شاید معادلات آنها به هم ریخته باشد. روز گذشته با رسیدن دلار به قیمت 3615 تومان، در بازار ارز صف خرید تشکیل شد و معامله‌گران که احساس کرده بودند، قیمت به کف رسیده است، شروع به خرید ارز کردند. خریدهای آنها بازار را با یک شوک غیرمنتظره مواجه کرد و قیمت را تا 3625 تومان بالا برد. دلار در ساعات پایانی فعالیت معامله‌گران غیررسمی حتی 3635 تومان نیز قیمت خورد. از این رو باید دید نتیجه این روند در روز دوشنبه چه خواهد بود.  به‌نظر می‌رسد خروج تقاضای زائران عتبات عالیات در3 روز کاری آخر هفته گذشته، دلار را در این مقطع تحت‌فشار قرار داده و موجب افت قیمت شده است. برخی دیگر از حاضران در بازار نیز اعتقاد دارند که گروهی از معامله‌گران احساس می‌کنند که دلار به سقف قیمتی خود رسیده است و آنها به همین دلیل فروش ارزهای خود را آغاز کرده‌اند.

    اما با وجود 3 روز کاهش پیاپی همچنان کسانی در بازار هستند که از تغییر جهت دلار و افزایش قیمت‌ها سخن می‌گویند. این دسته «افزایشی» به دو عامل دل بسته‌اند: 1- بالا بودن ارزش دلار در کشورهای همسایه. 2- ورود تقاضای فصلی ژانویه. در آستانه سال نو میلادی، معمولا شرکت‌های تجاری برای تسویه حساب‌های مالی خود اقدام به تهیه ارز می‌کنند. از سوی دیگر تقاضای مسافرتی نیز در آستانه این ماه تا حدی بالا می‌رود. این دو عامل افزایش‌دهنده تقاضا می‌تواند قیمت‌ها را در روزهای آینده تحت‌تاثیر قرار دهد، با این حال برخی فعالان باور دارند در روزهایی که قیمت دلار در مسیر افزایشی قرار گرفته بود، برخی شرکت‌ها از هراس افزایش بیشتر دلار، ارز خود را تهیه کرده‌اند. به این ترتیب این شرکت‌ها ممکن است در ژانویه دیگر به بازار ارز وارد نشوند، با این همه، برآورد دقیق وضعیت ارزهای خریداری شده آنها، دشوار است. در این فضا عده‌ای از نوسان‌گیران در پی این هستند که با رسیدن دلار به کف، خریدهای ارزی خود را آغاز کنند.

    در بازار سکه نیز، روز یکشنبه روند جالبی رقم خورد. سکه که روز شنبه به کمک جهش اونس طلا در هفته گذشته، اثر کاهشی بهای دلار را خنثی کرده بود، روز یکشنبه به‌رغم ادامه کاهش دلار، به هر نحوی که بود خود را در کانال 920 هزار تومانی حفظ کرد. اثر صعود اونس در بازارهای جهانی در روز جمعه، روز شنبه به بازار داخلی رسید که ثمره آن ثبت دو رکورد افزایشی برای سکه تمام بهار آزادی بود. در اولین روز هفته، سکه با 11 هزار تومان افزایش به قیمت 922 هزار تومان رسید. این افزایش 11 هزار تومانی نه‌تنها بیشترین مقدار رشد بهای سکه از تاریخ 24 مهر 94 بود؛ بلکه موجب شد این فلز گرانبها به بالاترین قیمت خود در یک ماه گذشته برسد، اما در دومین روز هفته سکه تمام بهار آزادی با هزار تومان کاهش به قیمت 921 هزارتومان رسید و این در حالی بود که در ساعات ابتدایی روز، قیمت سکه به زیر 920 هزار تومان نیز رسیده بود.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی