عصر بازار

مدیرعامل بانک صنعت و معدن:

ایران پتانسیل تبدیل شدن به هاب و کریدر اقتصادی منطقه را دارد

عصر اعتبار- افخمی مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت : در دوران پسا تحریم و لغو تحریم‏ها با یک برنامه‏ریزی مدون و کارآمد اقتصادی می توانیم نقش واقعی خود را در عرصه جهانی ارتقا بخشیم .

ایران پتانسیل تبدیل شدن به هاب و کریدر اقتصادی منطقه را دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، افخمی که در جمع اعضای اتاق ایران و ایتالیا سخن گفت با بیان این مطلب افزود: امروز برای برای کسانی که بخواهند در ایران سرمایه‏گذاری کنند و یا فعالان اقتصادی که تصمیم به تشکیل تیم کاری بین‏المللی داشته باشند نگاه خاصی به وضعیت فضای کسب و کار در ایران، چگونگی تامین مالی پروژه‏ها، میزان ریسک سرمایه‏گذاری و بهترین روش مدیریت آن، فرصت‏های اقتصادی پیش رو، نوع رقابت داخلی و در کل چرایی سرمایه‏گذاری در ایران خواهند داشت.
    افخمی تاکید کرد : شما فعالان اقتصادی به عنوان عوامل اقتصادی کشور به خوبی می‏توانید چراغ راه و راهنما برای پرسش‏های سرمایه‏گذاران خارجی باشید و باید آنها را با اقتصاد رو به رشد ایران آشنا کنید. هر چند که اقتصاد ایران سالها با موانع رشد بسیاری روبرو بوده است که ریشه از عوامل درونی و بیرونی داشته، اما به نظر می‏رسد در فضای کنونی رشد کشور بیشتر شده است و رسیدن به جایگاه B+ و تغییر وضعیت از حالت منفی به باثبات که در روزهای اخیر اعلام شده گواه بر این مدعا است.
    مدیرعامل بانک صنعت و معدن تصریح کرد : امیدوار هستیم در ماه‏های پیش رو با اجرایی شدن برجام و خروج از دوران تحریم این وضعیت باز هم بهبود یابد. در پسا تحریم با آغاز فعالیت مجدد سوئیفت، نقل و انتقال‏های مالی آسان‏تر و ارزان‏تر خواهد بود و این تسهیل می‏تواند در ترغیب سرمایه‏گذاران خارجی موثر باشد.
    وی در زمینه توانمندی ایران برای تبدیل شدن به هاب منطقه‏ای افزود: اکتشافات جدید گازی که مارا از رتبه دوم جهانی به جایگاه اول در زمینه یاد شده سوق داده می‏تواند در شکل‏گیری ارتباط با سرمایه‏گذاران خارجی بسیار موثر باشد و ایران شریک کاری خوبی در زمینه انرژی برای آن‏ها خواهد بود.
    افخمی تاکید کرد : از سوی دیگر موقعیت خاص ایران در همجواری با کشور های CIS ، خاور میانه و شمال آفریقا می‏تواند ایران را به یک هاب و کریدری برای بازارهای منطقه تبدیل نماید. هر چند که در سالهای گذشته بسیار از این موضوع عقب افتاده‏ایم اما در پسا تحریم امکان جبران آن وجود دارد. بنابراین در دوران پسا تحریم سوالاتی وجود دارد که پاسخ به آنها می‏تواند در پیش‏بینی وضعیت آینده کمک حال ما باشد.
    وی تاکید کرد : تغییرات نرخ ارز به عنوان یک سوال کلیدی است که به نظر می‏رسد دولت راهی به جز تک نرخی کردن ارز نخواهد داشت البته این امر در طول زمان انجام خواهد شد. همچنین رشد اقتصادی هشت درصدی که پیش‏بینی شده، با توجه به وضعیت کنونی دور از دسترس است زیرا در اجرایی شدن برجام تلاطم های زیادی بر سر راه خواهد بود. اما در دستیابی به رشد سه درصدی در سال ٩٥ خوشبین هستیم.
    افخمی با بیان اینکه نقدینگی بحث جدی اقتصاد ماست تاکید کرد: سیاست دولت بر این است که نرخ تورم و نقدینگی کنترل شود و بحث تک نرخی شدن بهره که بسیار از آن صحبت می‏شود باید با توجه به رکود حاکم بر بازار به نحوی مدیریت شود که رکود را تشدید نکند.کشور ما در گذشته فروش نفت بالای صد دلار را تجربه کرده که متاسفانه هیچ استفاده‏ای از آن همه ثروت نشده و نتیجه آن رکود حاکم بر بازار امروز است.
    رییس هیئت مدیره و مدیرعامل بانک صنعت ومعدن همچنین به نقش مثبت مناطق آزاد در اقتصاد ملی اشاره کرد وگفت: فرصت‏های بسیاری برای سرمایه‏گذاری در ایران وجود دارد که مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی از آن دسته هستند. منطقه آزاد جاسک که بعد از دوسال کار کارشناسی و مطالعاتی از طرف دولت به مجلس پیشنهاد خواهد شد یک فرصت طلایی محسوب میشود. وی تاکید کرد: در منطقه آزاد جاسک ترمینال‏های صادراتی نفت وگاز قرار خواهند گرفت و برای اولین بار در منطقه‏ای خارج از خلیج فارس امکان صادرات نفت و گاز به وجود خواهد آمد. علاوه بر این ترمینال‏ها فعالیت پتروشیمی و صنایع بالا و پایین دستی آن نیز در این منطقه پیش بینی شده است.
    افخمی با نگاه فرا تسهیلاتی بانک صنعت ومعدن به پروژه‏ها افزود: به عنوان یک بانک توسعه‏ای به صرف دریافت وثیقه و اعطای وام تکیه نکرده‏ایم و اعتقاد داریم مشاوره در سرمایه‏گذاری، تهیه برنامه کسب و کارهای اجرایی، برنامه‏ریزی نقدینگی بنگاه‏ها و تحلیل فضای کسب و کار برای مشاغل حرفه‏ای مختلف، مدیریت و کنترل ریسک بازار هم از وظایف ماست.
    وی تاکید کرد: در این زمینه با بهره‏گیری از اساتید بنام دنیا و برگزاری دوره‏های آموزشی برای مدیران و کارشناسان بانک صنعت و معدن و استمرار این روند آموزشی تا حدودی بانک را موفق می‏دانیم. همچنین صنعتگران را نیز به حرکت به سمت یک بنگاه‏داری و حکمرانی شایسته دعوت می‏کنیم که لازمه آن در ابتدا شفافیت در کار و تلاش برای ایجاد فضای کسب و کار است. بر این باوریم که بانک صنعت و معدن با شصت سال قدمت به همراه صنعتگران می‏تواند موتور محرک توسعه اقتصادی کشور باشد.
    وی پروژه‏های مطلوب سرمایه‏گذاری برای بانک صنعت ومعدن معرفی و اعلام کرد : در زمینه نیروگاه‏ها هر سال به افزایش ٣ هزار مگا واتی ظرفیت تولید برق نیاز داریم که فرصت سرمایه‏گذاری خوبی است. در آب شیرین‏کن‏ها که تاکنون ٣ واحد از آن موافقت فاینانس بانک صنعت و معدن را برای اجرا جلب کرده‏اند، فضای اقتصادی خوبی خواهد بود. شایان ذکر است صندوق توسعه ملی نیز در هر دو طرح یاد شده حمایت‏های خود را خواهد داشت.
    وی تصریح کرد : در حوزه زیر ساخت، بانک صنعت ومعدن مشارکت ١ میلیارد و ٨۰۰ میلیون میلیارد دلاری برای ساخت قطار سریع السیر تهران- قم-اصفهان را داشته است که با راه‏اندازی این قطار مسافت در حداقل زمان و با سرعت ٢٥۰ کلیومتر پیموده خواهد. در همین حوزه مطالعه مشارکت در قطار تهران - تبریز هم در دست کارشناسان بانک است.
    توسعه ناوگان هوایی، بنادر، تجهیزات بندری، ساخت کشتی، پروژه‏های زیست محیطی و انرژی‏های خورشیدی، فرآوری صنایع غذایی و صنایع ساختمانی از صنایعی است که مطالعات بانک صنعت و معدن آنها را توجیه‏پذیر خوانده است و دست سرمایه‏گذاران را برای حمایت از آنها در این طرح‏ها می‏فشاریم.
    این مدیر ارشد بانکی کشور در قیاس با حجم فعالیت بانک‏های دنیا نسبت به ایران اشاره داشت: در جلسه‏ای که با یک بانک آلمانی داشته‏ایم مدیران آن بانک، میزان تسهیلات خود بانک را به تنهایی ٢٥ میلیارد دلار و اوراق منتشر شده را ٧٥ میلیارد دلار اعلام کردند که این ارقام قابل تامل است. متاسفانه باید گفت تامین مالی در ایران بانک محور است که این یک نقیصه محسوب می‏شود.
    افخمی به بانک ایران و اروپا ( EIH) که بانک صنعت و معدن سهام‏دار عمده آن است اشاره کرد و گفت: شعبه اصلی این بانک در هامبورگ است و با تحقیقات بسیاری که برای مکان‏یابی شعبه جدید این بانک صورت گرفته، کشور ایتالیا به عنوان مقصد شعبه بعدی انتخاب شده است که می‏تواند نویدی برای فعالان اقتصادی کشورمان که با ایتالیا مراودات مالی دارند مخصوصا اتاق ایران و ایتالیا باشد.
    در خاتمه مدیرعامل بانک صنعت و معدن به اهمیت صنایع کوچک و متوسط و بیان این نکته که در تمام کشورهای پیشرفته بانک صنایع کوچک و متوسط با عناوین مختلف مشغول به کار است نیز اشاره داشت و افزود: از اردیبهشت ماه سال جاری معاونت بانکداری صنایع کوچک، برای خدمت به صنایع کوچک و متوسط به صورت ویژه راه‏اندازی شد که تا پایان سال کار خود را به صورت پایلوت ادامه می‏دهد و بعد از آن با نگرش رو به بهبود، به صورت جدی‏تر این روند دنبال خواهد شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی