عصر بازار

افت نفت، شاخص‌های جهانی سهام را نزولی کرد

حمله رقبای سنتی به طلا

عصر اعتبار- رشد ارزش دلار و افت بهای نفت خام که ماه‌ها است فلز زرد را تحت فشار گذاشته‌اند، این هفته دوباره اونس طلا را به قعر ۵/ ۵ ساله نزدیک کرده‌اند.

حمله رقبای سنتی به طلا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد،  اونس فلز زرد که در نخستین روز کاری بازارهای جهانی در هفته جدید، به محدوده 1070 دلار سقوط کرده بود، روز گذشته را نیز عمدتا به نوسان در ابتدای همین محدوده گذراند. در حالی که کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد، رشد ارزش فلز زرد را در هفته کاری جاری پیش‌بینی کرده‌اند، اونس طلا روز دوشنبه با 15 دلار سقوط روی قیمت 1071 دلار ایستاد. اونس روز سه‌شنبه تا ساعت 7 شب به وقت تهران نیز به قیمت 1075 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.
    سقوط اونس در روز دوشنبه عمدتا ناشی از «عقب نشینی اصلاحی» و اثرگذاری عوامل کاهشی خارجی بود. عقب نشینی اصلاحی روز دوشنبه نتیجه جهش قابل توجه روز جمعه بود. اونس که روز جمعه به بالاترین قیمت در دو هفته پیش از آن رسیده بود، با خوش‌بینی فنی روبه‌رو شده بود، اما روز دوشنبه رشد شاخص دلار و افت بهای نفت خام و همچنین تحلیل‌های فنی، اونس را دوباره به پایین‌ترین سطح در 7 سال گذشته نزدیک کردند. بخش بازارهای پایه که بازار فلز زرد نیز جزئی از آن است به شدت تحت‌تاثیر افت سردسته این گروه یعنی نفت خام است. نفت خام که ماه‌ها است با افت شدید روبه‌رو است، روز جمعه 3 درصد و روز دوشنبه حدود 5 درصد از ارزش خود را از دست داد تا هر بشکه طلای سیاه حالا با نرخ‌هایی کمتر از 40 دلار مبادله شود. تا زمانی که ضعف طلا ادامه داشته باشد، رشد قیمت‌ها در بازار کالاهای خام، دشوار است. روز دوشنبه، بهای نفت خام تنها عامل خارجی دردسرساز برای طلا نبود. شاخص دلار نیز در این روز نیمی از سقوط روز پنج‌شنبه خود مقابل یورو را خنثی کرد.


    اونس طلا روز سه‌شنبه را با نوسان پیرامون مرز 1072 دلار آغاز کرد و تا زمان نوشته شدن این گزارش به این روند ادامه داد. سه‌شنبه شاخص دلار قوی ماند تا فشار خود را روی کالاهای پایه حفظ کند. همزمان نفت خام نیز با وجود رشد در برخی مقاطع، ضعیف ماند. نفت خام روز گذشته از کف سال 2015 که روز دوشنبه ثبت کرده بود، بالا آمد، با این همه بازارهای سهام همچنان نگران اثرات ضدتورمی این روند ماندند. شاخص‌های سهام آسیایی روز گذشته در پی سقوط قیمت نفت که به سهام شرکت‌های انرژی لطمه زد و کنار کشیدن سرمایه‌گذاران از بازار در آستانه نشست هفته آینده بانک مرکزی آمریکا، به پایین‌ترین سطح در سه هفته گذشته نزول کردند. به گزارش «ایسنا» شاخص ام اس سی‌آی از بازارهای سهام آسیا- اقیانوسیه به‌جز ژاپن 2/ 1 درصد کاهش یافت و بخشی از رشدی که در ابتدای ماه جاری داشت را واگذار کرد. شاخص شانگهای کامپوزیت در سرزمین اصلی چین 3/ 1 درصد کاهش یافت و به 88/ 3489 واحد رسید و‌هانگ سنگ هنگ‌کنگ 7/ 1 درصد عقب نشست و در 55/ 21829 واحد ایستاد. نیکی 225 ژاپن با یک درصد کاهش به 97/ 19496 واحد رسید و شاخص اس‌اند پی‌ای اس ایکس 200 استرالیا با 6/ 0 درصد کاهش، 80/ 5123 واحد و شاخص کسپی کره جنوبی با 4/ 0 درصد کاهش، 39/ 1956 واحد بود. شاخصهای سهام در تایوان، سنگاپور و اندونزی هم افت کردند.


    اگرچه بازارهای مالی برای افزایش نرخ‌ها آماده شده‌اند، اما در حال حاضر و در شرایطی که ابهاماتی درباره دورنمای رشد اقتصادی جهان و چین وجود دارد، به چگونگی روند افزایش مذکور معطوف شده‌اند. معامله‌گران در پی تصمیم هفته گذشته اوپک برای حفظ سطح تولید به فروش قراردادهای نفتی اقدام کردند. موضع اوپک به همراه رشد کندتر اقتصاد جهانی، به معنای اشباع عرضه نفت بوده که کاهش قیمت آن پایین‌ترین سطح از سال 2009 به این طرف را به همراه داشته است. بازارهای جهانی این هفته نیز مانند همیشه تحت‌تاثیر رویدادها و داده‌های تازه قرار خواهند گرفت، اما همه منتظر نشست هفته آینده کمیته بازار آزاد فدرال رزرو آمریکا هستند. در این نشست، مساله افزایش نرخ بهره وجوه فدرال پس از حدود یک دهه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. با توجه به ادامه احیای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، احتمال این افزایش وجود دارد، اما فدرال رزرو همیشه نهادی بسیار محتاط بوده است.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی