عصر بازار

افزایش دستمزد به منزله تعطیلی بنگاه نیست

عصر اعتبار- عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه نباید بقای یک بنگاه اقتصادی را منوط به استثمار نیروی کار کرد، از وزارت کار خواست تا در بحث تعیین دستمزد، جانبدارانه ورود نکند و تعیین دستمزد را به عهده نمایندگان کارفرمایی و کارگری بگذارد.

افزایش دستمزد به منزله تعطیلی بنگاه نیست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، داوود امیری اظهار کرد: وقتی قدرت خرید و معیشت کارگر پایین‌تر از نرخ تورم باشد در آن صورت بازاری هم برای فروش و عرضه محصولات کارفرما وجود ندارد. بیشتر مشکلاتی که اکنون کارفرمایان با آن مواجه هستند به قدرت خرید نیروهای کار و حفظ بازار برمی گردد.

    وی ادامه داد: فارغ از بنگاه‌های دولت، بسیاری از بنگاههای خصوصی به نیروی کار ماهر و متخصص خود بها می دهند و حقوق او را پرداخت می‌کنند چون ارزش کار او را می‌دانند ولی متاسفانه بروکراسی‌ها، واردات بی رویه، قاچاق کالا، نرخ بالای بهره‌های بانکی و قوانین دست و پاگیر صادرات و تجارت کارفرمایان را دچار مشکل کرده است.

    نایب رییس هیات مدیره کانون شورای اسلامی کار خراسان شمالی سهم دستمزد در قیمت تمام شده کالای تولیدی را بین 7 تا 12 درصد عنوان کرد و بالا رفتن دستمزد کارگران به افزایش بهره وری و تولید بنگاه اقتصادی کمک می کند.

    امیری با بیان اینکه افزایش دستمزد نیروی کار به منزله تعطیلی کارگاه نیست، تصریح کرد: کارفرمایان نباید باز بودن بنگاه اقتصادی خود را منوط به استثمار نیروی کار کنند. اگر وزارت کار به منافع و مصالح جامعه کارگری و کارفرمایی توجه دارد، باید بالا بردن قدرت خرید و بهبود معیشت کارگران و حل مشکلات کارفرمایان را مدنظر قرار بدهد.

    این مقام مسوول کارگری در عین حال پرداخت دستی دستمزدها را مورد انتقاد قرار داد و گفت: موافقت وزارت کار با این رویه و اجازه پرداخت دستی حقوق به کارفرمایان به منزله نادیده گرفتن بخشنامه شماره 41 روابط کار است که در آن به واریز حقوق و دستمزد اشاره شده است.

    وی گفت: طبعا کارفرمایانی که قانونمند هستند و مزد واقعی را پرداخت می کنند مشکلی با واریز کردن دستمزد ندارند و از آن استقبال می کنند ولی آن دسته کارفرمایانی که تنها به دنبال تسویه حسابهای سفید امضا هستند تلاش می کنند تا پرداختها به شکل دستی صورت گیرد.

    عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور همچنین از تصویب افزایش پایه سنواتی در تمام سطوح مزدی در جلسه دستمزد سال گذشته استقبال کرد و گفت: در صورتی که امسال نیز چنین اتفاقی بیفتد و افزایش پایه سنواتی در سطوح مزدی همه شاغلان و حقوق بگیران قانون کار تعمیم داده شود اقدام بسیار مثبت و موجهی است.

    وی در پایان با تاکید بر اینکه نمایندگان کارگران در شورای عالی کار باید در یک فضای منطقی و معقول به دور از مسایل احساسی جلسات دستمزد را پیش ببرند و منافع جامعه کارگری را در نظر داشته باشند، از وزارت کار خواست که در بحث تعیین دستمزد، جانبدارانه ورود نکند و ضمن ایفای نقش هماهنگ کنندگی و هدایتگری، تعیین دستمزد را برعهده نمایندگان کارفرمایی و کارگری و چانه زنی‌های دوجانبه بگذارد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی