عصر بازار

سرمایه‌گذاران جهانی به استقبال طلای هزار دلاری می‌روند

عصر اعتبار- بر پایه نظرسنجی طلای هفتگی کیکتونیوز، در حالیکه سرمایه گذاران پیش‌بینی می‌کنند طلا هفته جاری به قیمت پایین‌تری سقوط خواهد کرد، کارشناسان بازار بر این باورند که این فلز زرد پس از نشست سیاست‌گذاری پولی بانک مرکزی آمریکا، به سطح بالاتری صعود خواهد کرد.

سرمایه‌گذاران جهانی به استقبال طلای هزار دلاری می‌روند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، قیمت طلا بعدازظهر روز جمعه رشد ملایمی را نشان داد، اما افزایش قیمت آن به اندازه‌ای نبود که نظر حاضران بازار را تغییر دهد، زیرا هفته گذشته را با کاهش به پایان رساند.

    در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در فوریه در ساعات پایانی معاملات روز جمعه 1075 دلار معامله شد که 3.30 دلار افزایش برای کل روز را نشان داد، اما در هفته گذشته حدود 0.8 درصد کاهش داشت.

    قیمت طلا روز پنج شنبه 0.4 درصد یا 4.50 دلار کاهش یافته بود و اوایل روز جمعه تحت فشار سقوط قیمت نفت به 1061 دلار رسیده بود.

    نفت ارزانتر جذابیت فلزات ارزشمند به عنوان پناهگاه سرمایه در برابر تورم را از بین می برد. عامل منفی دیگر برای صعود طلا انتظار بازار برای تصویب افزایش نرخ‌های بهره در نشست دو روزه بانک مرکزی آمریکاست که روزهای 15 و 16 دسامبر برگزار خواهد شد.

    نظرسنجی آنلاین کیتکو تغییر چشمگیری را در نظر سرمایه گذاران خرد نشان داد به طوریکه بیشتر سرمایه گذاران خرد اکنون انتظار دارند شاهد قیمتهای پایین‌تری در کوتاه مدت باشند. در تازه ترین نظرسنجی هفتگی کیتکو 450 نفر شرکت کردند که از میان آنها 116 نفر یا 26 درصد نسبت به افزایش قیمت طلا در هفته جاری خوش بین بودند در حالیکه 299 نفر یا 66 درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش بینی کردند و 35 نفر یا هشت درصد نظری نداشتند.

    در نظرسنجی هفته گذشته 58 درصد از سرمایه گذاران نسبت به افزایش قیمت طلا خوش بین بودند در حالیکه 26 درصد بدبین و 16 درصد هم نظری نداشتند.

    خوش بینی در میان کارشناسان بازار هم در مقایسه با هفته گذشته کمتر بود با این همه اکثر آنها همچنان قیمت بالاتر طلا در کوتاه مدت را پیش‌بینی کردند. در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکو از میان 36 کارشناس بازار، 18 نفر پاسخ دادند که از میان آنها 9 نفر یا 50 درصد افزایش قیمت و پنج نفر یا 33 درصد کاهش قیمت را پیش بینی کردند در حالی که سه نفر یا 17درصد نظری نداشتند. در نظرسنجی قبلی 58 درصد از کارشناسان طلا نسبت به قیمت این فلز خوش بین بودند.

    کارشناسان بازار را معامله گران طلا، بانک‌های سرمایه گذاری، معامله گران معاملات آتی و تحلیلگران چارت فنی تشکیل می‌دهند.

    آمار معاملات طلا نشان می دهد که سرمایه گذاران احتمال بالایی می دهند که طلا به زودی به پایین هزار دلار سقوط خواهد کرد. میزان ذخایر صندوق "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلا است، به کمترین میزان از سپتامبر سال 2008 رسیده است.

    به گزارش ایسنا، طلای جهانی از سال 2011 تحت تاثیر دورنمای نخستین افزایش نرخهای بهره آمریکا در حدود یک دهه گذشته روند نزولی پیدا کرد و از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون 9.5 درصد کاهش قیمت داشته و به سوی سومین کاهش سالانه متوالی پیش می‌رود.

    نرخهای بهره بالاتر هزینه نگهداری طلا را که دارایی بدون بازده به شمار می‌رود افزایش می‌دهد و به جذابیت سرمایه گذاری آن لطمه می‌زند و از سوی دیگر از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند.

    تحلیلگران شرکت خدمات مالی اروپایی "کپلر شوروکس" در یادداشتی اعلام کردند پیش بینی بلندمدت برای طلا نشان می دهد که این فلز 50 درصد از رکورد قیمت بالا نزول کرده و به سطح 960 تا 1000 دلار در حرکت است.

    در این بین بارناباس گان، اقتصاددان بانک "او سی بی سی" که یکی از صحیح ترین پیش بینی های قیمت را داشته است دورنمای منفی برای طلا را حفظ و برآورد کرد قیمت طلا تا پایان سال 2016 حدود 12 درصد پایین‌تر از قیمت کنونی 1075 دلار خواهد بود. با این همه وی به ریسک‌هایی مانند رشد ضعیفتر چین و ابهام درباره دورنمای اقتصاد جهانی اشاره کرد که ممکن است تقاضا برای این فلز زرد به عنوان پناهگاه سرمایه را افزایش دهد و قیمت آن را به 1200 دلار برساند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی