عصر بازار

فلز زرد یک درصد دیگر ارزان شد

اونس ، زندانی سلول ۱۰۷۰

عصر اعتبار:سقوط بهای نفت خام به کف ۷ ساله و جدی شدن مساله افزایش نرخ بهره وجوه فدرال بانک مرکزی آمریکا در نشست هفته جاری، اونس طلا را در هفته کاری گذشته در ابتدای محدوده ۱۰۷۰ زندانی کرد. فلز زرد در آخرین هفته کاری پیش از نشست پایانی فدرال رزرو در سال ۲۰۱۵، حدود یک درصد از ارزش خود را از دست داد.

اونس ، زندانی سلول ۱۰۷۰
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد،هر اونس فلز زرد در 5 روز کاری گذشته 1/ 1 درصد از ارزش خود را از دست داد تا در نهایت روی قیمت 1074 دلار بایستد. اونس در 8 هفته گذشته، تنها در روزهای کاری دو هفته پیش رشد را تجربه کرد، امری که با توجه به وجود دلار قوی، تضعیف نفت و البته جدی بودن افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در آینده نزدیک، تعجب آور نیست. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، روزهای سه شنبه و چهارشنبه این هفته، آخرین نشست خود را در سال جاری میلادی برگزار می کند، نشستی که در آن ممکن است نخستین افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در حدود یک دهه گذشته تصویب شود. در حالی که روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی آورده که احتمال افزایش نرخ بهره در نشست این هفته، 85 درصد است، موسسه سرمایه‌گذاری «کپیتال اکونومیکس» هم در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده که اقتصاد آمریکا در آستانه تغییر بزرگ سیاست‌های پولی قرار دارد و در کمتر از یک هفته دیگر فدرال رزرو نرخ بهره را برای نخستین بار در 9 سال گذشته افزایش خواهد داد.

    آغاز با سقوط
    اونس طلا در نخستین روز کاری هفته گذشته روی قیمت 1071 دلار ایستاد. سقوط 15 دلاری اونس در روز دوشنبه  عمدتا ناشی از «عقب‌نشینی اصلاحی» و اثرگذاری عوامل کاهشی خارجی بود. عقب‌نشینی اصلاحی روز دوشنبه نتیجه جهش قابل توجه جمعه دو هفته پیش بود. اونس که در آن جمعه به بالاترین قیمت در دو هفته پیش از آن رسیده بود، با خوش‌بینی فنی روبه‌رو شده بود، اما روز دوشنبه رشد شاخص دلار و افت بهای نفت خام و همچنین تحلیل‌های فنی، اونس را دوباره به پایین‌ترین سطح در 5/ 5 سال گذشته نزدیک کردند. بخش بازارهای پایه که بازار فلز زرد نیز جزئی از آن است به شدت تحت‌تاثیر افت سردسته این گروه یعنی نفت خام است. نفت خام که ماه‌ها است با افت شدید روبه‌رو است، در آن جمعه 3 درصد و روز دوشنبه حدود 5 درصد از ارزش خود را از دست داد تا هر بشکه طلای سیاه با نرخ‌هایی کمتر از 40 دلار مبادله شود. روز دوشنبه، بهای نفت خام تنها عامل خارجی دردسرساز برای طلا نبود. شاخص دلار نیز در این روز نیمی از سقوط پنج‌شنبه دو هفته پیش خود مقابل یورو را خنثی کرد.

    غلبه عامل نفت
    اونس در دومین روز کاری هفته رشد کرد، اما فاصله چندانی از مرز 1070 دلار نگرفت. قیمت نهایی اونس در این روز 1074 دلار بود. ثبات نسبی روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از محتاط شدن معامله‌گران بازار فلزهای گرانبها با توجه به سقوط بهای نفت خام بود. در ساعات پایانی روز، «پوشش کوتاه‌مدت» در معاملات آتی و «شناسایی سود» در معاملات نقدی، توانست قیمت‌ها را کمی بالا ببرد. با این همه فلز زرد، در این  روز و تا پایان هفته تحت فشار سقوط نفت ماند.دیگر خبر روز، اعلام رشد 3/ 0 درصدی تولید ناخالص منطقه یورو در سه ماه‌سوم سال 2015 نسبت به فصل قبل بود. این رشد در مقیاس سال به سال، 6/ 1 درصد بود. این ارقام همسو با انتظارات بودند، اما نشان دادند که اقتصاد منطقه یورو همچنان ضعیف است. بانک مرکزی اروپا دو هفته پیش سیاست‌های تسهیلی خود را تشدید کرد، اما بسیاری از ناظران، انتظار اقدامات بیشتر از سوی بانک مرکزی اروپا را دارند. سه‌شنبه، چین نیز داده بد دیگری از اقتصاد خود منتشر کرد. بر اساس گزارش‌ها، صادرات دومین اقتصاد بزرگ جهان در سه ماه سوم سال 2015 نسبت به دوره مشابه سال قبل، 7/ 3 درصد افت داشته است. در همین دوره، واردات نیز افتی 6/ 5 درصدی را تجربه کرده است. این ارقام بد بودند،‌ اما بهتر از پیش‌بینی‌هایی بودند که داده‌های بدتری را انتظار داشتند.

    ادامه ثبات نسبی
    ثبات نسبی قیمت طلا در روز چهارشنبه نیز ادامه یافت تا اونس در پایان سومین روز کاری هفته روی قیمت 1072 دلار بایستد. پایگاه اینترنتی کیتکو بازار روز چهارشنبه را «بی قرار» توصیف کرد، اما این بی‌قراری به نوسان‌های شدید ترجمه نشد. شاخص دلار در این روز تضعیف شد اما این روند کمک اندکی به فلز زرد کرد. بازار در این روز خلوت تر بود و این امر به فروشندگان فنی اجازه داد در بازار غالب شوند. بهای نفت خام روز چهارشنبه نیز نزدیک کمترین سطح در 7 سال گذشته ماند. دیگر خبر روز، کاهش نرخ برابری یوآن چین مقابل دلار آمریکا از سوی بانک مرکزی این کشور بود. این نرخ چهارشنبه به کمترین سطح در 4 سال گذشته رسید. هدف این اقدام، افزایش تقاضا برای کالاهای چینی در بازارهای جهانی است. چین چهارشنبه رشد بهای تولیدکننده را نیز منفی 9/ 5 درصد اعلام کرد. رشد بهای مصرف‌کننده نیز منفی 5/ 1 درصد اعلام شد. این ارقام اندکی بهتر از انتظارها بودند، اما همچنان نشان دادند که تورم معکوس یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های اقتصاد جهان است.

    روی مرز 1070
    ثبات نسبی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به روزهای پنج‌شنبه و جمعه نیز کشیده شد. اونس روز پنج‌شنبه روی قیمت 1071 دلار ایستاد. ادامه افت بهای نفت خام، فشار فروش را در بازار طلا حفظ کرد. همچنین جهش شاخص دلار در این روز، طلا را تحت فشار نگه داشت. همزمان با اثرگذاری این دو عامل خارجی، چشم‌انداز فنی طلا و نقره نیز بد ماند. مهم‌ترین تخریب چهره طلا در هفته گذشته، ضعف بهای نفت بود. تصور بر این است که با توجه به وضعیت بد بازار کالاهای پایه و خام، اقتصاد جهان نخواهد توانست به بهبود کافی دست پیدا کند. ماه‌های پیش رو احتمالا ماه‌های سخت‌تری برای اقتصاد جهان خواهد بود. دیگر خبر چهارمین روز کاری هفته، دست نخورده ماندن نرخ‌های بهره «بانک انگلستان» در نشست این بانک مرکزی بود. پنج‌شنبه شورای جهانی طلا اعلام کرد بانک‌های مرکزی روسیه و چین به خرید طلا در قیمت‌های پایین ادامه می‌دهند.

    فرار از محدوده 1060
    اونس طلا روز جمعه را در میانه‌های کانال 1060 آغاز کرد اما به لطف افزایش خرید در کف قیمت هفتگی با رشد روبه‌رو شد و در نهایت روی قیمت 1074 دلار ایستاد. روز جمعه در حالی که بازارها بیش از پیش در انتظار نشست این هفته کمیته بازار آزاد فدرال رزرو قرار می‌گرفتند، پوشش کوتاه‌مدت در معاملات آتی و شناسایی سود در معاملات نقدی، اونس را به محدوده 1070 دلار بازمی‌گرداند. با این همه، فشار سقوط بهای نفت به کمترین سطح در 7 سال گذشته، فشار فروش را حفظ کرده بود. دیگر عامل رشد طلا در  روز جمعه می‌تواند تلاش «افزایشی»‌های بازار برای اثرگذاری پیش از اعلام نتیجه نشست فدرال رزرو باشد. وال استریت ژورنال در گزارشی احتمال افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در نشست روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه کمیته بازار آزاد  بانک مرکزی آمریکا را 85 درصد اعلام کرده است. این امر می‌تواند دلار را تقویت و بازار کالاهای پایه و همچنین پناهگاه‌های سرمایه را تضعیف کند. روند دو هفته گذشته و همچنین تاثیرگذار عوامل مختلف افزایشی و کاهشی، پیش‌بینی‌های کارشناسان و سرمایه‌گذاران را برای هفته جدید کاری، متفاوت کرده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر نمایشگاه (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی