عصر بازار

"عصر اعتبار" کاربرد ابزارهای پرداخت الکترونیک را بررسی می کند:

کارتخوان محبوب، موبایل در سکوی آخر

عصر اعتبار- چند سالی می شود که بانک مرکزی ایران طبق یک دستورالعمل، بانک ها و موسسات مالی و اعتباری مجاز را به توسعه ابزار های پرداخت ترغیب کرده و در این مسیر نیز مردم کشورمان، بانکی را پیشرو و موفق می دانند و از آن استقبال می کنند که بتواند بیشترین و آسانترین خدمات و ابزارهای پرداخت الکترونیک را در اختیارشان قرار دهد.

کارتخوان محبوب، موبایل در سکوی آخر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، بنابر آخرین آمار منتشر شده از عملکرد بانک ها در پرداخت الکترونیک ، طی 7 ماه نخست سال 94 در خواهیم یافت که 97 درصد از تعداد تراکنش‌های خرید، کارت‌خوان را به محبوب‌ترین راهِ خرید الکترونیکی مردم تبدیل کرده است.
    البته رتبه دوم استفاده از ابزارهای پرداخت نیز به اینترنت و آخرین سکوی پرداخت الکترونیک هم به موبایل اختصاص می یابد. بنابراین فقط 3 درصد تراکنش‌های باقی مانده به اینترنت و موبایل تعلق می گیرد. بر اساس آمارها، سهم موبایل تنها کمی بیشتر از 4 میلیون تراکنش از مجموع 3 میلیارد و 400 میلیون تراکنش خرید به صفر میل می‌کند.

    مشتریان وفادار مغازه ها
    قابل تامل است؛ اگر بدانیم که با مقایسه تعداد تراکنش‌های خرید هفت ماه نخست 94 با سال 93، افزایش 38 درصدی حجم خرید الکترونیکی مردم در سال جاری نسبت به سال گذشته را شاهد می شویم. اما با کمی تامل بیشتر متوجه خواهیم شد که مردم همچنان علاقمند هستند تا خرید های خود را از مغازه ها انجام داده و با سایت های خرید آنلاین، ارتباط خوبی برقرار نکرده اند؛ به طوری که همچنان کارت‌خوان‌ها با اختلاف رتبه اول خرید الکترونیکی را به دست آورده‌اند. با توجه به اینکه امروزه حدود 13 هزار سایت نماد "اعتماد الکترونیک " به منظور معاملات آنلاین از وزارت صنعت و معدن و تجارت و پلیس فتا دریافت کرده اند و حتی خرید اینترنتی هم با رشد 27 درصدی خرید اینترنتی در میان مردم رو به رو شد؛ اما سهم این نوع خرید نسبت به سال گذشته در بین انواع مختلف خرید کاهش 1‌درصدی داشت.

    موبایل برای شارژ
    پرداخت قبض و خرید شارژ یکی دیگر از انواع تراکنش‌هاست که توسط ابزارهای پرداخت بانکداری الکترونیک و با همکاری مخابرات انجام می شود. امروزه موبایل به عنوان یکی از ابزاری های صنعت بانکداری در نزد مردم به منظور مانده گیری حساب بانکی، کابردی مطلوب داشته به طوری که در سال 94 حدود 49 درصد از تراکنش‌های پرداخت قبض و خرید شارژ از طریق ابزارهای موبایل مردم انجام‌شده است البته این سهم در سال گذشته معادل 50 درصد بود. امسال کارت‌خوان‌ها 31 درصد این تراکنش‌ها را بر عهده داشتند. با تاکید بر این آمارها متوجه خواهیم شد که سال گذشته از طریق اینترنت 18 درصد تراکنش‌های پرداخت قبض و خرید شارژ انجام شد و امسال شاهد 2 درصد افزایش سهم در این نوع تراکنش‌ها هستیم؛ به طوری که ادامه این روند می تواند در سال های آتی همچنان صعودی باشد. قابل ذکر است که طی هفت ماه اول سال 94 نسبت به سال گذشته نزدیک به 51 درصد افزایش پرداخت قبض و خرید شارژ به‌صورت الکترونیکی داشته‌ایم و احتمالاً به مرور مردم تقریباً تمام قبض‌هایشان را الکترونیکی پرداخت خواهند کرد و شارژشان را نیز از طریق بسترهای الکترونیکی خواهند خرید.

    حاشیه نشینی اسکناس
    بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از رشد بانکداری الکترونیک در ایران، طی 7 ماه نخست امسال دارندگان کارت های بانکی، بیش از 5 میلیارد و 600 میلیون تراکنش الکترونیکی انجام داده‌اند که این تعداد در سال گذشته نزدیک به 4 میلیارد تراکنش بود؛ یعنی تعداد تراکنش‌های الکترونیکی مردم ایران در سال 94 نسبت به سال گذشته 41 درصد رشد داشته به طوری که این آمار از افزایش علاقه مردم به خرید و پرداخت‌های غیر نقدی حکایت دارد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی