عصر بازار

از یارانه آذرماه چه خبر؟

عصر اعتبار- یارانه طبق روال گذشته باید بیست و یکم هر ماه واریز شود، امروز بیست و یکم است اما خبری از یارانه نقدی آذرماه نیست، ضمن اینکه جمع تاخیرهای واریز یارانه نقدی از ابتدای سال تاکنون به ۲ ماه نزدیک شده است.

از یارانه آذرماه چه خبر؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از جام نیوز، این روزها دولت تنها در یک بخش از طرح هدفمندی یارانه ها به موقع عمل می کند و آن هم حذف یارانه بگیران است، طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی ربیعی وزیر رفاه تاکنون دو میلیون و 943 یارانه بگیر از لیست حذف شده اند. طرحی که قرار بود توزیع عادلانه درآمد بین تمام ایرانی ها باشد.

    حذف یارانه بگیران از یک سو و تاخیر در واریز یارانه از سوی دیگر سبب شده تا بی عدالتی هایی در این طرح صورت گیرد و از سوی دیگر سکوت نمایندگان مجلس و گاهاً موافق بودن برخی از نمایندگان نیز قابل تامل است.

    به طور کلی جمع تاخیر در واریز یارانه از ابتدای سال تاکنون به بیش از 45 روز تجاوز کرده است و در حال نزدیک شدن به دو ماه است و از سوی دیگر تعداد حذف شدگان از لیست یارانه بگیران نیز در حال افزایش است بنابراین دولت درآمد حاصل از حذف یارانه بگیران و تاخیر در واریز یارانه را چه کار کرده است؟

    حساب شده عمل کردیم
    علی ربیعی طی گفت وگویی اظهار کرد: در حذف یارانه بگیران قصد ما این بود که حساب شده عمل کنیم که در این زمینه موفق بوده ایم.

    وی ادامه داد: در حال حاضر 2 میلیون 943 هزار نفر از یارانه بگیران از لیست تا کنون حذف شده اند.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ما نظام رسیدگی به اعتراضات را خیلی قوی دنبال کردیم تا حقی از فردی ضایع نشود که تاکنون در این زمینه موفقیت داشته ایم.

    ربیعی با بیان اینکه خوشبختانه کمتر از 80 درصد اصلا اعتراض نکردند، اضافه کرد: باتوجه به اینکه در گذشته اعتراضات زیاد بود که مجبور به عقب نشینی شدیم.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: افرادی که اعتراض کردند حدود 66 درصد آنها به لیست برگشتند اما از آنها تعهد گرفتیم که طبق قانون و بررسی ها از آنها کسر صورت گیرد و اگر خطا کردیم جبران می کنیم و اگر خطا نکردیم آن مقدار از یارانه های پرداختی از آنها کسر خواهد شد.

    «پنجاه و هفتمین» مرحله یارانه نقدی مربوط به آبان ماه سال جاری همانند ماه های گذشته به ازای هر نفر 45 هزار و 500 تومان ساعت 24:00 روز سه شنبه مورخ 1394.08.26 با 5 روز تاخیر به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت شد.

    باید منتظر ماند و دید که پنجاه و هشتمین مرحله یارانه نقدی نیز با تاخیر 5 روزه یا بیشتر واریز می شود؟مرور نظر نمایندگان مجلس

    عبدالکریم رجبی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، گفت: بعید می دانم که قانون هدفمندی یارانه ها عوض شود و مجلس نیز تصمیمی در این زمینه ندارد.

    وی ادامه داد: طرح هدفمندی یارانه ها به منظور توزیع عادلانه درآمد و حمایت از از مردم و مستمندان اجرایی شد که امیدواریم به قانون هدفمندی یارانه ها به طور دقیق و صحیح عمل شود.

    محمدعلی عبدالله زاده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه سرانجام باید طرح هدفمندی یارانه متوقف و به پایان برسد، گفت: با این روشی که در هدفمندی یارانه ها در پیش گرفته ایم کشور هیچ تکان و پیشرفتی نمی کند. باید روش هایی پوپولیستی و شیوه هایی که مردم را راضی نگه می دارد دست برداریم و به فکر رسیدن به توسعه پایدار باشیم.

    نیمی از یارانه بگیران حذف شوند
    سعید زمانیان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به حذف نیمی از جمعیت یارانه بگیران، گفت: باید حذف را در دستور کار داشته باشیم زیرا اکثر پروژه های عمرانی بر زمین مانده است.

    وی ادامه داد: با نیمه تمام ماندن پروژه های نیمه تمام مردم بیکار مانده اند بنابراین باید به فکر تکمیل طرح و پروژه های نیمه تمام باشیم.

    ملاک حذف را نمی دانم
    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص چگونگی حذف یارانه بگیران گفت: ملاک دولت تعداد افراد نیست بلکه بر اساس شاخص هایی که مدنظر دارد اقدام به حذف افراد از لیست یارانه بگیران می کند.

    ایرج ندیمی ادامه داد: اینکه بگوییم 6 میلیون یا 10 میلیون نفر از لیست یارانه بگیران حذف می شود صحیح نیست چون تعداد حذف یارانه بگیران معلوم نیست و باید دید که چند میلیون نفر مشمول حذف از لیست یارانه بگیران می شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی