عصر بازار

ادامه تعویق پرداخت حقوق بازنشستگان

عصر اعتبار- حدود هزار کارگر بازنشسته فولاد از اصفهان، تهران، کرج و سایر شهرها پانزدهم آذرماه به تهران رفتند و در مقابل دفتر ریاست جمهوری و وزارت دارایی تجمع کرده و پیگیر مطالبات خود شدند.

ادامه تعویق پرداخت حقوق بازنشستگان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبی«عصر اعتبار» به نقل از فارس، حدود هزار کارگر بازنشسته فولاد از اصفهان، تهران، کرج و سایر شهرها پانزدهم آذرماه به تهران رفتند و در مقابل دفتر ریاست جمهوری و مقابل وزارت دارایی تجمع کرده و پیگیر مطالبات خود شدند. این تجمع اعتراض‌آمیز در نهایت با وعده‌های وزیر دارایی مبنی بر پیگیری مطالبات آنان پایان یافت.

    بسیاری از بازنشستگان در اعتراض به بی‌نظمی در پرداخت مستمری خویش از صنعت فولاد گلایه دارند و می‌گویند چرا مسئولان به فکر پرداخت حقوق ما نیستند؟ آن‌ها معتقدند که حقوق بازنشستگی به‌خودی‌خود آن‌قدر ناچیز است که دیگر برای تأخیر در پرداخت آن توجیهی وجود ندارد.

    ازاین‌رو در این چند سال اخیر که پرداخت حقوق این قشر با تعویق انجام می‌گیرد خبر اعتراضات پی در پی آنان نیز شنیده می‌شود یک‌بار در مقابل استانداری اصفهان، دفعه‌ای دیگر روبروی مجلس و این بار در مقابل دفتر ریاست جمهوری البته هر دفعه با وعده‌هایی اعتراض به پایان می‌رسد.

    * کارگران بازنشسته فولاد امیدوار شدند

    تعویق و بی‌نظمی در پرداخت حقوق بازنشستگان صنعت فولاد و معدن از دولت نهم شروع شد و تاکنون که دولت یازدهم است، ادامه پیدا کرده است و همان‌گونه که اشاره شد این بار به تجمع اخیر هزار نفر از بازنشستگان فولادی سراسر کشور در برابر وزارت اقتصاد و دارایی منجر شد که دست به تجمع اعتراضی برای دریافت نکردن به‌موقع حقوق آبان و آذرماه امسال زدند.

    سرانجام با بالا گرفتن اعتراضات و پافشاری بازنشستگان، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جمع معترضان حاضر شده و قول رسیدگی به مطالبات بازنشستگان فولادی کشور را دادند.

    همچنین علی طیب‌نیا؛ وزیر دارایی با حضور در میان بازنشستگان معترض، تأکید کرد که مشکلات آنان پیگیری و تا اسفند ماه حل خواهد شد. وی همچنین وعده داد که مابه‌التفاوت اضافه‌حقوق از سال 90 پرداخت شود و هزینه‌های درمانی دفترچه‌های بیمه خدمات درمانی که شامل ویزیت پزشکی، داروخانه‌ای، آزمایشگاهی و عکس‌برداری می‌شود نیز پرداخت شود.

    به‌علاوه اینکه عدم ادغام صندوق بازنشستگی فولاد اصفهان در تأمین اجتماعی از دیگر تعهدات وزیر دارایی به معترضان بود تا کارگران بازنشسته فولاد امیدوار راهی شهرهای خود شوند.

    *بازنشستگان فولاد پیگیر مطالبات خود هستند

    حمیدرضا فولادگر؛ نماینده مردم اصفهان در مجلس در مورد دلیل اعتراضات بازنشستگان فولاد می‌گوید: بازنشستگان صنعت فولاد حقوق مهر و آبان خود را هنوز دریافت نکرده‌اند و پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد این بار تأخیر دوماهه داشته است.

    رییس کمیسیون اصل 44 قانون اساسی مجلس بیان می‌کند در رابطه با حل مشکل این بازنشستگان، مجلس به وظیفه خود عمل کرده و جلساتی را برای نظارت و پیگیری این معضل برگزار کرده است.

    این مقام مسئول تصریح می‌کند: اکنون نوبت دولت است که برای مشکلات بازنشستگان فولاد اقدامی انجام دهد.

    *دولت مطالبات خود را پرداخت کند

    فولادگر بابیان اینکه دولت به صندوق بازنشستگان فولاد بدهکار است تأکید می‌کند: بر اساس بودجه‌ای که برای صندوق بازنشستگان در نظر گرفته‌شده است، دولت باید بدهی خود را به این صندوق پرداخت کند.

    این نماینده مجلس می‌افزاید: از میزان باقی‌مانده بودجه امسال باید حدود هزار میلیارد تومان برای به‌روز شدن حقوق بازنشستگان اختصاص یابد که این اقدام بر عهده دولت است.

    همچنین اصغر برشان؛ دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با ابراز بی‌اطلاعی از تجمع اخیر بازنشستگان مقابل وزارت اقتصاد و دفتر ریاست جمهوری می‌گوید: رفع ماجرای مسائل حقوقی کارگران صنعت فولاد، مشکل بزرگی است که در این سال‌های اخیر ایجادشده است.

    وی خاطرنشان می‌کند: سالیان زیادی است که بازنشستگان فولاد پیگیر مطالبات خود هستند هر بار، چند ماه پرداخت حقوق بازنشستگان با تأخیر مواجه می‌شود و پس از پرداخت، دوباره مدتی دیگر، چنین دیرکردی به وجود می‌آید.

    این فعال کارگری بیان می‌کند: در چنین شرایطی کارگران علاوه بر دغدغه تأمین معاش، نگران از تأخیر بیشتر در پرداخت حقشان اعتراضاتی را انجام می‌دهند و تا زمانی که ریشه این مشکل حل نشود چنین جریانی ادامه دارد.

    این مسئول می‌گوید: البته پیگیری‌هایی برای رفع چنین مشکلی انجام‌شده ولی هنوز نتیجه‌بخش نبوده است.

    *وعده‌هایی که اجرا نمی‌شوند

    اکنون بیشتر از 4 سال است که صندوق بازنشستگی فولاد با چالش نقدینگی روبرو شده و به قول مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی «صندوق بازنشستگی فولاد» تبدیل به یک مشکل کهنه و قدیمی شده است و قطعاً در پی این مشکلات، بازنشستگان با عدم دریافت به‌موقع حقوق خود تاوان می‌دهند. آغاز مشکلات از سال 88 بود که به دلیل آغاز خصوصی شدن برخی از شرکت‌های فولادی، پرداخت حقوق بازنشستگان این شرکت‌ها مانند ذوب‌آهن اصفهان با مشکل روبه‌رو شد.

    از آن زمان تاکنون حقوق ماهیانه بازنشستگان شرکت‌های فولادی با 3-2 ماه دیرکرد و در چند نوبت پرداخت‌شده است و این بی‌نظمی و تعویق در پرداخت حقوق این دسته از بازنشستگان به دلیل مشکلات صندوق فولاد دریکی دو سال اخیر تشدید شده است. در این سال‌ها هر بار وعده پایان دادن به مشکلات از جانب مسئولان اعلام می‌شود ولی تا امروز این بحران، همچنان وجود دارد.

    حال با توجه به جمعیت چند صدهزارنفری بازنشستگان فولاد و حساسیت شغلی و کاری که همواره داشته‌اند، باید توجه شود که این قشر عضو مهم جامعه ما هستند که دولت و مسئولان نباید در قبال آن‌ها کوتاهی کنند و در حل مشکل آن‌ها دست روی دست بگذارند.

    این بازنشستگان که سال‌ها فعالیت داشته‌اند اکنون با توجه به مشکل نقدینگی صندوق بازنشستگی و تأخیر پیاپی در پرداخت حقوق ماهانه، هرچند ماه یک‌بار از نقاط مختلف کشور به تهران می‌آیند و در مقابل نهادهای مختلف تجمع می‌کنند تا بتوانند حقوق اندک خود را دریافت کنند؛ البته این در حالی است که بحث حقوق بازنشستگان فولاد بسیار مهم و جزء دغدغه‌های اصلی بسیاری از مسئولان است.

    تاکنون وعده‌های بسیاری برای حل مشکلات آن‌ها داده‌شده است جلسات متعددی برای حل معضلات این حوزه برگزار و قدم‌هایی برداشته‌شده اما بازهم مشکلات بر سر جای خود باقی است چراکه باید به‌صورت اساسی حل شوند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی