عصر بازار

هویت خود را مشخص کنید

اولتیماتوم آخر بانک‌ها به صاحبان حسابهای خاص

عصر اعتبار- بانک‌ها برای آخرین دفعات به دارندگان حساب‌های فاقد شماره و شناسه ملی هشدار دادند تا هویت حساب خود را مشخص کنند؛ حساب‌هایی که البته در بین آنها ارقام کلان هم وجود دارد.

اولتیماتوم آخر بانک‌ها به صاحبان حسابهای خاص
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در چندماه اخیر بود که رییس کل بانک مرکزی پرده از وجود تعداد قابل توجهی از حسابهای جعلی و بدون کد برداشت و طبق آخرین اطلاعات اعلام کرد از بین حدود 300 میلیون حسابی که در نظام بانکی کشور وجود دارد، 38 میلیون حسابی است که با شماره شناسه و کد ملی تطبیق داده نشده و راکد است. یعنی عملیات در این حسابها متوقف شده تا زمانی که صاحبان آنها کد ملی را ارائه کنند.

    وی گفته بود که از این 38 میلیون، 30 میلیون شناسایی شده و 8 میلیون شناسایی نشده هستند این در حالی است که الزامات مبارزه با پولشویی برای کل نظام بانکی لازم الاجراست و باید دارنده تمامی حسابها از هویت کامل قابل شناسایی برخوردار باشند.

    بدنبال این اعلام و با اجرای دستورالعمل‌های اداره مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در این رابطه بانک‌ها اقدام به اصلاح حسابها کرده و اعلام کردند که صاحبان این حسابها باید برای تکمیل اظلاعات خود به شعب مراجعه کرده و هویت حساب خود را مشخص کنند.

    این در حالی است که اخیرا برخی بانکها با اعلام هشدارهای آخر نسبت به افرادی که در رابطه با اعلام کد و شناسه ملی و رسیدگی به حسابهای خود تعلل داشته‌اند، تاکید کرده‌اند که همسو با برنامه‌های بانک مرکزی و در راستای شفاف‌سازی و تعیین تکلیف حساب‌های فاقد شماره ملی (اشخاص حقیقی) و شناسه ملی (اشخاص حقوقی) ، هویت حساب خود را مشخص کنند در غیر این صورت تا زمان احراز هویت حق هیچ گونه برداشتی از حسابهای خود را که مسدود است، نخواهند داشت.

    آنطور که یکی از مدیران ارشد شبکه بانکی در این باره به ایسنا توضیح داده است، در حال حاضر در عمده بانک‌ها حساب‌های مربوط به افرادی که هویت آنها کاملا مشخص نیست مسدود شده و تا زمانی که کد و شناسه ملی و سایر اطلاعات لازم در این رابطه تکمیل نشود حق هیچ‌گونه برداشتی از این حساب‌ها وجود ندارد.

    وی توضیح داد که وقتی حساب‌ها هویت ندارند موجبات پولشویی را بیش از پیش فراهم خواهد آورد، چرا که مشاهده می‌شود برخی تعداد زیادی حساب باز و کارت بانکی دریافت کرده‌اند و از این طریق ارقام قابل توجهی را به تدریج از حسابی به حساب دیگر جابه‌جا کرده تا ردپایی از آنها به جا نماند.

    این مدیر بانکی در مورد اینکه در حساب‌های بدون کد آیا ارقام کلان نیز دیده می‌شود؟ نیز یادآور شد: به هر حال حساب‌هایی که کد و یا شناسه ملی نداشته‌اند و اطلاعات آنها کامل نیست، گاها دارای ارقام کلانی است که خود موجب نگرانی می‌شود.

    وی همچنین درباره اعلام اخیر برخی مقامات بانک مرکزی مبنی اینکه "براساس برنامه‌ریزی‌های جدید، قرار است هر فرد فقط یک حساب بانکی داشته باشد و تمامی حساب‌ها کددار شوند"عنوان کرد: این موضوع هنوز اجرایی نشده، ولی در هر حال در رابطه با همین مقررات پولشویی خواهد بود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی