عصر بازار

تکلیف بازارهای جهانی روشن می‌شود

عصر اعتبار:فلز زرد که در نخستین روز کاری هفته از هراس تصویب افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به ابتدای محدوده ۱۰۶۰ دلار سقوط کرده بود، روز سه‌شنبه دچار ثبات قیمت نهایی بود، اما چهارشنبه شاهد تلاش «افزایشی»‌های بازار پیش از رشد نرخ بهره بود.

تکلیف بازارهای جهانی روشن می‌شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، اونس طلا که روز دوشنبه با 14 دلار سقوط به قیمت 1060 دلار رسیده بود، روز سه‌شنبه روی قیمت 1060 دلار ایستاد و روز گذشته تا ساعت 8 شب به وقت تهران قیمت 1075 دلار را برای خود ثبت کرد. با این همه چهارشنبه شب، ساعت 22:30 به وقت تهران نتیجه نشست دوروزه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو منتشر شد که می‌تواند نوسان‌های بازار را تشدید کرده باشد. اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید، ممکن است سیاست پولی مهم‌ترین بانک مرکزی جهان در آخرین نشست کمیته بازار آزاد در سال 2015 تغییر کرده باشد و این امر قابلیت تکان دادن تمام بازارهای مالی و کالایی را دارد، گرچه پیش‌بینی جهت بازارها با توجه به روندهای ماه‌های گذشته دشوار است.
    سقوط دوشنبه

    سقوط روز دوشنبه اونس عمدتا ناشی از ترس معامله گران طلا در آستانه نشست فدرال رزرو بود. بازارهای جهانی طلا روز دوشنبه در ادامه از سقوط نفت نیز تاثیر گرفتند. انتظارها از ابتدای هفته بر این بود که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در نشست دسامبر، نرخ بهره وجوه فدرال را که چند سال نزدیک صفر مانده، به 25/ 0 درصد افزایش دهد. سخنرانی جنت یلن، رئیس فدرال رزرو پس از انتشار بیانیه نیز به شدت مورد توجه است، زیرا چشم انداز سیاست‌های پولی آینده را تعیین می‌کند. همزمان با نگرانی از افزایش نرخ‌های بهره آمریکا، افت بهای هر بشکه نفت خام به زیر مرز 35 دلار هم فشار روی طلا را تشدید کرد.

    ثبات سه‌شنبه

    سقوط اونس در روز دوشنبه و نزدیک شدن به زمان انتشار بیانیه فدرال رزرو، روند روز سه‌شنبه را دارای ثباتی نسبی کرد. خبر مهم روز سه‌شنبه اعلام رشد 5/ 0 درصدی شاخص بهای مصرف‌کننده آمریکا در مقیاس سال به سال بود. افزایش تورم یکی از مهم‌ترین شاخص‌های لازم برای انقباضی شدن سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا است. مهم‌تر اینکه تورم هسته آمریکا در دوره مورد اشاره 2 درصد رشد داشته است. تورم هسته، اثر مواد غذایی و انرژی را در نظر نمی‌گیرد. رشد تورم خبر خوبی برای اقتصاد آمریکا است که همراه با داده‌های خوب از بازار کار آمریکا، احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا را بالا برد. بهای نفت روز سه‌شنبه نیز فشار خود را روی طلا حفظ کرد، همزمان جهش دلار نیز اثری مشابه روی فلز زرد داشت. با این همه به‌دلیل رسیدن قیمت اونس به کف 6 ساله، اونس بیش از این افت نکرد.

    انتظار چهارشنبه

    اونس روز چهارشنبه را نیز با نوسان‌های محدود پیرامون مرز 1065 دلار آغاز کرد، گرچه بعد رو به‌ رشد گذاشت. با این همه، انتشار بیانیه فدرال رزرو ممکن است آرامش نسبی کوتاه مدت اونس را بر هم زده باشد. موضوع افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا به دو طریق بر فلز زرد فشار وارد می‌آورد. اول اینکه افزایش نرخ بهره می‌تواند به تقویت دلار منجر شود و دلار قوی همیشه دشمن کالاهای پایه و خام بوده که عمدتا با این ارز خرید و فروش می‌شوند، اما چنین افزایش نرخی، نماد احیای اقتصاد آمریکا نیز است و از این رو می‌تواند خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را کاهش دهد. طلا که مانند برخی ارزها از پناهگاه‌های سرمایه است در شرایط بحرانی با افزایش تقاضا روبه‌رو می‌شود و از این رو، اعتماد به اقتصاد آمریکا، طلا را ارزان خواهد کرد. اما طلا که ماه‌ها است از بیم اثر کاهشی افزایش نرخ بهره در حال افت بوده، حالا ممکن است با معلوم شدن سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا از روند چند ماهه خود فاصله بگیرد و ضمن تعدیل قیمت‌ها، با رشد مواجه شود. رشد این کالای گرانبها به‌خصوص در موردی محتمل است که دلار تضعیف شود. البته افت بهای نفت خام، همچنان به‌عنوان عامل سرکوب طلا عمل خواهد کرد. در این شرایط، برخی از احتمال افت اونس به زیر مرز 1000 دلار هم سخن گفته‌اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار (http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو