عصر بازار

افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو، طلا را نزولی کرد

هر اونس ۱۰۶۷ دلار

عصر اعتبار- در پی تقویت دلار بعد از افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو در شب گذشته، در معاملات متلاطم روز پنجشنبه، طلا در بازارهای جهانی رشد شب گذشته خود را جبران کرده و روند نزولی در پیش گرفت.

افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو، طلا را نزولی کرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، در پی تقویت دلار بعد از افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو در شب گذشته، در معاملات متلاطم روز پنجشنبه، طلا در بازارهای جهانی رشد شب گذشته خود را جبران کرده و روند نزولی در پیش گرفت.

    به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رویترز، روز چهارشنبه، بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره معیار خود را 0.25 واحد افزایش داد تا به مباحثه طولانی‌ مدت در مورد اینکه آیا اقتصاد آمریکا قدرت کافی برای ایستادگی در برابر هزینه‌های استقراضی بالاتر را دارد یا خیر،‌ پایان دهد.
    طلا در سال جاری نزدیک به 10 درصد افت داشته که بخش عمده آن ناشی از عدم اطمینان حول زمان افزایش نرخ بهره و ترس از این به نظر می‌رسد که نرخ بهره بالاتر روی تقاضای طلا اثر منفی بگذارد. طلا حتی به پایین‌ترین سطح خود در شش ماه اخیر نزدیک شده بود.

    هر اونس طلا در آغاز معاملات امروز با 0.5 درصد کاهش هزار و 67 دلار و 20 سنت معامله شد. این فلز زرد قبل از تصمیم فدرال‌رزرو در روز چهارشنبه صعود داشت و رشدی 1.2 درصدی را تجربه کرده بود. یک معامله‌گر فلزات گرانبهای مستقر در هنگ‌کنگ اعلام کرد: « بازار انتظار چنین اقدامی را از سوی فدرال‌رزرو داشت. انتظار می‌رود طلا به سطوح پایین‌تری نیز دست پیدا کند.»

    شاخص دلار، که قدرت دلار را در برابر سبد شش واحد پولی دیگر مورد سنجش قرار می‌دهد، در روز پنج‌شنبه رشدی 1 درصدی داشته است. دلار قوی‌تر موجب گرانتر شدن طلا برای دارندگان دیگر ارزها خواهد شد.

    در پی افزایش تاریخی نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو به عنوان نشانه‌ای از اعتماد به بزرگترین اقتصاد دنیا، بازار سهام آسیایی نیز  با رشد مواجه شدند.
    در حالی که طبق پیش‌بینی‌ها نرخ بهره افزایش پیدا کرده است، تمرکز بازار در حال حاضر روی سرعت افزایش نرخ در آینده خواهد بود. بانک مرکزی آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که افزایش نرخ بهره یک حرکت تدریجی خواهد بود. با این حال پیش‌بینی‌های اعضای فدرال‌رزرو از نرخ بهره اندکی بیشتر از مقدار مورد انتظار برای سال آینده بوده است. فاصله میان پیش‌بینی فدرال‌رزرو و بازار می‌تواند روی قیمت طلا اثرگذار باشد.

    جیمز استیل تحلیلگر HSBC اعلام کرد: « برای چند ماه، طلا نسبت به تغییرات مشهود در سیاست پولی بسیار حساس بوده است. افزایش نرخ بهره در نهایت موجب از بین رفتن عدم قطعیت بازار در مورد نرخ بهره شده است.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    نویسنده: محمد علی‌نژاد
    برچسب ها
    پورسعید خلیلی