عصر بازار

سمت‌وسوی بازار طلا و ارز پس از تصمیم فدرال رزرو

عصر اعتبار- در هفته‌ای که گذشت؛ دو اتفاق بسیار مهم سیاسی و اقتصادی در دنیا رخ داد که هر کدام قدرت تاثیرگذاری بسیاری در اقتصاد ایران و جهان دارند، اما روند بازارهای داخلی و خارجی تا به امروز تاثیری از این اتفاقات دریافت نکرده‌اند و اکثر کارشناسان بر این باورند که تا زمان اجرای کامل دو رخداد بین‌المللی اقتصاد جهان به خصوص اقتصاد ایران تغییر رویه نخواهد داد.

سمت‌وسوی بازار طلا و ارز پس از تصمیم فدرال رزرو
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، در هفته منتهی به زمستان سالجاری شورای حکام رای به عدم نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران داد و بعد از گذشت 10 سال فدرال رزروآمریکا با رای قاطع نرخ بهره بانکی آمریکا را با افزایش 0.25 درصد از محدوده 0 تا 0.25 درصد به 0.25 درصد تا 0.5 درصد افزایش داد.

    در چند سال گذشته بازار‌های غیرمتشکل پولی در کشور از تصمیمات و اتفاقات سیاسی و اقتصادی کشور و دنیا به سرعت تاثیر می‌پذیرفت و به لحظه نوسانات را در خود به نمایش می‌گذاشت اما در چند سال اخیر با ارتقا سطح معاملات در بازار و پیشرفت معامله‌گران در بازار غیرمتشکل پولی باازار تا حدودی بنا بر واقعیت‌ها پیش می‌رود و اگر نوسانی به واسطه اتفاقات خارج از بازار رخ می‌دهد به سرعت این نوسانات از بازار خارج می‌شوند.

    در چند هفته گذشته که تا حدودی تصمیم فدرال رزرو آمریکا قطعی شده بود، پیش بینی برخی افراد بر آن بود که ارزش اونس جهانی ریزش قابل توجهی خواهد داشت اما بازار در اولین روز پس از انتشار رسمی تصمیم فدرال رزرو مسیر دیگری را برای خود انتخاب کرده است که در این مسیر با وجود کاهش ارزش 2 دلاری نمی‌توان گفت که اونس جهانی ریزش داشته است زیرا کاهش ارزش 2 دلاری تنها یک نوسان عادی بازار است.

    از سوی دیگر تصمیم فدرال رزرو در کنار تاثیر بر ارزش اونس جهانی تا حدودی بر ارزش دلار در بازارهای جهانی تاثیرگذار است و با توجه به آنکه طلای خام 18 عیار و مصنوعات طلا با توجه به ارزش اونس جهانی و ارزش دلار در بازار آزاد ایران تعیین قیمت می‌شود، می‌توان گفت که ارزش طلا در ایران تنها یک نوسان عادی را به ثبت رسانده است و این نوسان کاملا برای ارزش دلار نیز تکرار شده است.

    دلار دقیقا روز تصمیم‌گیری فدرال رزرو در بازار ایران با ارزش 3655 تومان به کار خود پایان داد و با ارزش 3658 در روز آینده کار خود را آغاز کرده که بعد از اندک زمانی روند کاهشی همراه با نوسان را برای خود انتخاب کرده است.

    همچنین انتشار اخبار مرتبط با نظر شورای حکام در هفته منتهی به زمستان سال 1394 اندکی توانست روند نزولی دلار در بازار آزاد را تغییر دهد که به عقیده کارشناسان این تنها یک نوسان کوتاه مدت بوده و نمی‌توان مدعی شد که نظر شورای حکام در این مقطع بر بازار ارز آزاد تاثیرگذار بوده است.

    دلیل چنین ادعایی از سوی کارشناسان بر آن است که انتشار اخبار هنوز بعد اجرایی به خود نگرفته و ابعاد اجرایی اخبار اقتصاد و سیاسی می‌تواند میزان عرضه و تقاضای هرکالایی به خصوص دلار و سکه را دستخوش تغییر می‌کند که این تغییرات در نهایت قیمت را در کف بازار مشخص می‌کند.

    در این رابطه یک کارشناس بازار ارز و طلا با بیان اینکه دلار با یک شیب اندک روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد، گفت: عدم ریزش اونس جهانی در پی تصمیم اخیر فدرال رزرو به دلیل پیش خور کردن ریزش اونس جهانی در گذشته بوده است.

    علی خسروشاهی در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز، اظهار کرد: بازارهای مالی به خصوص بازار ارز و سهام تا زمانی که اخبار ابعاد اجرایی به خود نگیرند، تغییرات مد نظر را عملی نخواهند کرد.

    وی با اشاره به اینکه با توجه به مسائل پیش آمده نمی‌توان تصوری برای ارزانی دلار داشت، بیان کرد: در حال حاضر که قیمت فروش نفت در محدوده بشکه‌ای 30 دلار به فروش می‌رسد و اقتصاد با مشکلات عدیده‌ای روبرو است نمی‌توان تصور ریزش قیمت دلار را داشت.

    او خاطرنشان کرد: دلار در حال حاضر در نقطه تعادلی خود ایستاده است و برخی پیش بینی‌ها بر آن است تا نرخ تا حدودی افزایش پیدا کند که این افزایش نرخ دلار عاملی بر تحرک بازار طلا نخواهد بود و به دلیل آن است که سرمایه‌گذار خانگی با بازار طلا قهر کرده‌ است.

    این کارشناس بازار ارز و طلا در رابطه با عدم ریزش اونس جهانی در پی تصمیمات فدرال رزرو، گفت: با تصمیم فدرال رزرو اونس جهانی ریزشی به ثبت نرسانده و این به دلیل آن است که اونس جهانی در چند وقت گذشته ریزش خود را پیش خور کرده است.

    وی بیان کرد: البته برخی از تحلیلگران تکنیکال با توجه به مولفه‌های بنیادی بر این عقیده‌اند که نرخ اونس جهانی به کانال 1100 دلار وارد خواهد شد.

    خسروشاهی افزود: در کنار خریدهای خرد، تصمیم بانک‌های مرکزی برای خرید طلا نیز می‌تواند در آینده بر بازار جهانی طلا تاثیرگذار باشد و در نهایت می‌توان گفت بازار جهانی با نوسانات اندک مسیر فعلی خود را حفظ خواهد کرد.

    او در پایان گفت: به نظر می‌رسد که دلار در بازار داخلی رشد کند اما این رشد همچون سال‌های 90 و 91 نخواهد بود و در یک کسیر افزایش با شیب کندی معاملات انجام خواهد شد.

     


    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی