عصر بازار

دبیر اجرایی پنجمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک:

همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت به رویدادی منحصر به فرد در منطقه تبدیل خواهد شد

عصر اعتبار- دبیر اجرایی همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: امیدواریم با شرایط جدید بین‌المللی و رفع تحریم‌ها بتوانیم این همایش را به یک رویداد منطقه‌ای تبدیل کنیم.

همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت به رویدادی منحصر به فرد در منطقه تبدیل خواهد شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، محمدهادی شالباف به‌عنوان دبیر اجرایی پنجمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، برنامه‌های متفاوت این همایش را نام برده و اظهار داشت: «ما سعی داریم امسال روند کلی و محور همایش را حول محورچالش‌ها، فرصت‌ها ومسائل مربوط به تعاملات جهانی حوزه بانک و بانکداری قرار دهیم که تمایز عمده پنجمین همایش بانکداری الکترونیکی است.»

    مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر است:

    وجوه تمایز همایش امسال با همایش سال‌های قبل در چیست؟ در این همایش با چه رویدادهای متفاوتی از لحاظ رویکرد و نحوه اجرا روبه‌رو خواهیم شد؟

    در دوره‌های گذشته درهمایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت سعی کردیم به لحاظ محتوا، شیوه‌ی برگزاری و توسعه‌ی مخاطبان یک روند رشد کمّی و کیفی را دنبال کنیم وقائدتاً از همایش پنجم انتظارمی‌رود متناسب با روند برگزاری همایش در این سال‌ها و انتظارات بیشتر مخاطبان باشد کهشاید وجه تمایز اصلی درمحوریت این همایش است.

    در سال‌های گذشته همواره سعی بر این بود که محوریت همایش و هدف اصلی را به سمت وسویی ببریم که دربرگیرنده‌ی مسائل، مشکلات، چالش‌ها و برنامه‌های کلان پیش‌رو باشد. امسال نیز تصمیم بر  این شد که با توجه به شرایط سیاسی که انتظار می‌روددر کشور در حوزه‌ی ارتباطات بین‌الملل ایجاد شود و محدودیت‌هایی کهدر دوره‌ی تحریم‌ برای کشوردر حوزه‌ی بانکی به وجود آمده، اگر فضای سیاسی کشوربه سمتی پیش رود که بتوانیم تعاملات جهانی را بهبود بخشیم و مشکلات کشور را در این زمینه مرتفع کنیم که در این خصوص بخشی از آن مباحث سیاسی است که از سوی متولیان مربوطانجام می‌شود و پیش می‌رود و قائدتاً بخشی از آن هم در حوزه‌های اجرایی خود مجموعه بانک مرکزی و بانک‌هاست که بر عهده متولیان امر در حوزه قوانین، مقررات، زیرساخت‌ها و حتی حوزه‌های کلان حاکمیتیاست. این موارد باید زمینه‌ساز شرایط جدید شود و وقتی محقق شد بتوانیم با شرایط مناسبی نیازهای خودرا تأمین و مشکلات خود را حل کنیم.

    برای همایش امسال تاکنون در حوزه اجرا چه اقداماتی انجام شده است؟

    در حوزه‌ی فعالیت‌های اجرایی کیفیت برگزاری به لحاظ نظم و برنامه‌‌ریزی‌ها‌یی که باید انجام شود، مجموعه‌ برنامه‌هایی را که به‌عنوان برنامه‌های فرعی دراین همایش پیش‌بینی شده است،سعی کردیم در بخشکمّی و کیفیتوسعه دهیم. البته تقریباً هر سال سعی کردیم کار جدیدیدر همایش دنبال شود. به‌عنوان مثال امسال سعی کردیم دامنه مخاطبان خود را ازمدیران میانی و عالی نظام بانکداری کشور،متولیان امر بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت به سمت بدنه‌ی بانک‌ها نیز توسعه دهیم وآنها را هم به نوعی در این موضوع مشارکت دهیم، در این خصوص برنامه‌ای تحت عنوان «سخن تازه» تنظیمشد.

    هدف از برگزاری برنامه سخن تازه چیست؟

    در حوزه‌ی بانکداری الکترونیک بدنه‌ی نظام بانکی بیشترین تعامل را با مردم دارد و می‌تواند در این زمینه برای انعکاس مشکلات و نواقصی که وجود دارد وحتی ایده‌هایی که می‌تواند شرایط را بهتر کند، بهترین فضا باشد به‌همین دلیل امسال با برگزاری مسابقه‌ی سخن تازه برای دوستانی که در حوزه‌ی بدنه وشعب بانکی سراسر کشور فعالیت دارند، این امکان را فراهم کرده‌ایم که بتوانند نقطه‌نظرات، پیشنهاد‌ها وایده‌های خود را مستقیماً به دبیرخانه کنفرانس ارجاع دهند تا در آنجا بررسی شوند. در این برنامه تحت عنوان یک مسابقه پیشنهادهای برتر و اشکالاتی را که از بدنه بانکیناشی می‌شودو خوب به موضوع پرداخته شده است، شناسایی و با افراد ارتباط برقرار می‌کنیم وآنها را درسطح کلان بانک مرکزی، اگر نیازی به تصمیم در این زمینه باشد،انعکاس می‌دهیم. ایده‌هایی را هم که قابلیت اجرا دارند، به نهادهای ذی‌ربط ارجاع می‌دهیم که عمده‌ترین تغییرات این همایش در این بخش است.

    مشکلات و موانع موجود در این همایش چه هستند؟

    واقعیت این است که از لحاظ اجرایی مشکلات و محدودیت‌‌هایی وجود دارد که عملاً دست ما را می‌بندد.برای مثال همایش بانکداری الکترونیک به علت گستردگی مخاطبان به‌عنوان اصلی‌ترین رویداد ملی در این زمینه، متقاضیان زیادی برای حضور در همایش دارد؛به خصوص در بخش نمایشگاهی، شرکت‌های زیادیمتقاضی هستند، ولی متأسفانه اکنون در سطح کشور و تهران محدودیت‌های زیادی داریم.

    متأسفانه سالن‌هایی که بشود یک همایش 3 تا4 هزار نفرهبا یک نمایشگاه جانبی بزرگ در کنار آن را برگزار کرد، در اختیار نداریم ومجموعه امکانات موجود در کشور بسیار محدود است. بنابراین خیلی امکان رشد و توسعه دراین زمینه نداشتیم وانتظارات این بخش را نتوانستیم برآورده کنیم.فضای نمایشگاه در اختیار ما  حدود 1000 تا 1300 متر است، در صورتی که نزدیک به 5000 متر تقاضای حضور در نمایشگاه دریافت کرده‌ایم وخوشبختانه امسال شرکت‌های خارجی هم به‌عنوان اسپانسر و هم حضور در نمایشگاه تقاضا دارند، ولی به دلیل محدودیت مکانیخیلی نمی‌توانیم خواسته‌ها را در این بخش اجابت کنیم.

    ساختار اجرایی همایش  به چه صورت است؟

    همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت از سوی بانک مرکزی برگزار می‌شود و تلاش کرده‌ایم تمام صاحب‌نظران و ذی‌نفعان را به طریقی مشارکت دهیم که همایش به صورت یک‌طرفه نباشد و این همایش را به فضایی برای تعامل با ذی‌نفع و هر دست‌اندرکاری که بتواند مطالب خود را ارائه نماید واز مطالب دیگران استفاده کند، تبدیل کرده‌ایم.

    مخاطبان ما به صورت کلی سه دسته هستند که شامل بانک‌ها، دانشگاهیان که محقق در این بخش هستند وشرکت‌هایی که کارهای فنی، مهندسی و خدماتی در این زمینه انجام می‌دهند، می‌باشند.

    ساختار کلی همایش سه رکن دارد که رکن اصلی آن شورای سیاست‌گذاری است که در سطح بانک مرکزی تشکیل می‌شود ودر آنجااهداف و چهارچوب‌های اصلی وسیاست‌های اجرایی همایش مشخص می‌شود که امسال این شورا را به ریاست دبیر کل محترم بانک مرکزی، آقای دکتر احمدی، داشتیم.

    اعضای شورا،بعضی از معاونانمجموعه بانک مرکزی، رئیس پژوهشکده‌ی پولی وبانکی،بنده ونمایندگان شرکت ملی انفورماتیک که به‌عنوان حامی اصلی این همایش در بخش مالی و مشارکت اجرایی حضور داشتند،رکن اصلی همایش هستندو سیاست‌گذاری‌هایی کلان در این شورا انجام می‌شود ودو رکن دیگر کمیته علمی وکمیته اجرایی همایش است که دکتر فاطمی ریاست کمیته علمی همایش را بر عهده دارند. مباحث محتوایی، تولید محتوا، تأمین محتوا و مدیریت ارائه محتوا به عهده دکتر فاطمی است و ریاست کمیته اجرایی همایش نیز بر عهده اینجانب است.

    امور اجرایی همایشرا حدوداً از 4 الی 5 ماه قبل شروع کرده‌ایمو تمامی هماهنگی‌هاکه مربوط به اطلاع‌رسانی،مسائل تأمین مکان،پذیرایی، تبلیغات، مسائل مربوط به لوژستیک شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی، قراردادها و مسائل مالی، جذب اسپانسر، جذب مشارکت بانک‌ها، ثبت‌نام و حضور بانک‌ها و مخاطبین همایش، برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش و نمایشگاه است، در کمیته اجرایی انجام می‌شود.

    خوشبختانه پژوهشکده پولی وبانکی بعد از چند دوره برگزاری همایش که سالانه (دو همایش سیاست‌های پولی وارزی وهمایش بانکداری الکترونیک) اجرا می‌کند و مجموعه‌ای خوب و حرفه‌ای درون پژوهشکده در این خصوص ایجاد شده است، توانسته‌ در سطح خیلی عالی این همایش‌ها را برگزار کند.

    بنابرمقتضیات و امکاناتی که وجود داشته سعی کردیم از حداکثر امکانات بیشترین استفاده را نماییم تا همایش وزین ملی برگزار کنیم وامیدواریم با شرایطی که ایجاد شده بتوانیم این سطح کیفی و کمّی همایش را ارتقادهیم و آن را به رویداد منطقه‌ای تبدیل کنیم. این مورد یکی ازاصلی‌ترین اهداف ما در راستای برگزاری سالانه این همایش است که به نظر قابلیت تحقق دارد،زیرا ظرفیت‌های داخلی هم به لحاظ تخصصی و علمی و تجربی وهم توان اجرایی که در شبکه بانکی ما وجود دارد، این امکان را برای کشوربه وجود می‌آورد که حرفی برای گفتن در سطح منطقه داشته باشد وبتواند فضایی ایجاد کند که امکان تبادل نظرو تعامل با کشورهای منطقه و کسانی که هم در حوزه‌های اجرایی می‌توانند تعاملات خوبی با مجموعه‌یپژوهشکده داشته باشند، وجود داشته وبه لحاظ تخصصی ازتجربیات آنها استفاده کنیم وهچنین تجربیات داخلی خودمان را هم به آنها منتقل کنیم و امیدواریم با شرایط ایجاد‌شده، گام اول را در همایش ششم برداریم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی