عصر بازار

وکیل شرکت نفت:

اگر می‌دانستیم زنجانی در بانک‌ها پول دارد صبر می‌کردیم

عصر اعتبار- وکیل مدافع شرکت ملی نفت ایران گفت: اگر می‌دانستیم و مشخص می‌شد که زنجانی در فلان بانک پول دارد و به خاطر تحریم، امکان نقل و انتقال بانکی وجود ندارد، صبر می‌کردیم اما بابک زنجانی هر روز یک دروغی می‌گوید و مشخص نمی‌کند پول‌ها را چه کرده است.

اگر می‌دانستیم زنجانی در بانک‌ها پول دارد صبر می‌کردیم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، غلامرضا مهدوی در پاسخ به این سئوال که وکیل مدافع بابک زنجانی عنوان کرده اقداماتی برای پرداخت بدهی شرکت نفت صورت گرفته و دادگاه در جریان این اقدامات قرار دارد اظهار کرد: تا جایی که اطلاع دارم، هیچ اقدام عملی برای پرداخت وجوه صورت نگرفته است.

    وکیل مدافع شرکت ملی نفت ایران گفت: ما نیز در راستای اظهارات اخیر دادستان کل کشور معتقدیم ثروت زنجانی، افسانه و دروغ است. بابک زنجانی تا یکسال قبل از بازداشت، هر روز به مسئولان شرکت نفت و HK وعده و وعید می‌داد اما وجوه را پراخت نمی‌کرد و اکنون نیز همان وعده‌ها و وعیدها را می‌دهد.

    مهدوی اضافه کرد: البته ما یک امیدواری داریم و آن هم این است که خوشبختانه پرونده PMD بسته و مشخص شد بهانه‌های غربی‌ها نسبت به مسائل هسته‌ای ایران، غیرواقعی و دروغین بوده است و تحریم‌ها در ماه‌های آتی و بزودی برداشته می‌شود. آن موقع، بابک زنجانی و امثال وی، بهانه‌هایشان را از دست می‌دهند و دیگر نمی‌توانند تحریم را بهانه کنند و بگویند امکان جابجایی وجود ندارد. همه این مسائل ظرف یک تا دو ماه آینده مشخص می‌شود. فکر می‌کنم برداشته شدن تحریم‌ها، تا ماه فوریه(بهمن) طول بکشد.

    وکیل مدافع شرکت ملی نفت در پاسخ به این سئوال که بابک زنجانی و وکیل وی معتقدند، شرکت ملی نفت 100 میلیارد دلار از شرکت‌ها و کشورهای دیگر بابت فروش نفت طلب دارد و بدهی زنجانی تنها دو میلیارد از این 100 میلیارد است افزود: این مطالب، غیر واقعی، دروغین و فرافکنی است. شرکت‌های دولتی چین، هند و کره حنوبی با مجوز آمریکا از ایران نفت می خریدند. فقط چون امکان نقل و انتقال نبود، پول‌ها آنجا بود و ما می‌توانستیم از منابع داخلی خود آن کشورها خرید کنیم.

    وی ادامه داد: همان‌طور که مسئولان ارشد دولتی و بانک مرکزی مطرح کردند، این پول‌ها در حساب‌هایی نزد کشورهایی مثل چین، کره‌جنوبی و هند است و هیچ مشکلی راجع به این پول‌ها نبوده و نخواهد بود و با برداشته شدن تحریم‌ها، بدون اینکه یک ریال از این پول‌ها دچار مشکل شود، به کشور بازمی‌گردد.

    مهدوی افزود: همان طور که در دادگاه نیز مطرح کردیم، در شرایط تحریم، ایران مقادیر زیادی نفت فروخته و پول ها برگشته است. تنها موردی که مشکل داشتیم، زنجانی بود.

    وکیل مدافع شرکت ملی نفت ایران یادآور شد: به عنوان مثال ایران از شرکت شل طلب دارد. شل یک شرکت بزرگ بین‌المللی است و نمی‌گوید من به شما بدهکار نیستم بلکه می‌گوید امکان نقل و انتقال پول را ندارد. این فرق می‌کند با بابک زنجانی که هر روز یک دروغ و مطلبی می‌گوید و مشخص نمی‌کند پول ها را چکار کرده است.

    مهدوی گفت: زنجانی اگر می‌گفت پول‌ها در فلان بانک است و به خاطر تحریم امکان نقل و انتقال وجود ندارد و ما می‌رفتیم و سئوال می‌کردیم و مشخص می‌شد پول وجود دارد، صبر می‌کردیم. شل هیچ موقع یک مدرک جعلی به مسئولان ایران ارائه نکرده مبنی بر اینکه پولتان را واریز کردم و این هم مدرکش است یا مسئولان چینی هیچ موقع یک مدرک جعلی به دولت ایران ارائه نکردند مبنی بر اینکه پول شما را در بانک میتسوبیشی واریز کردیم و این هم مدرکش است اما بابک زنجانی این کار را کرد و یک مدرک جعلی از میتسوبیشی آورد که کارشناسان بانک مرکزی نیز در دادگاه نشان دادند.

    وی افزود: زنجانی می خواهد خود را با شرکت بزرگ شل یا دولت چین و کره مقایسه کند. ما این حرف‌ها را سخیف،  بی مبنا و بی اساس می‌دانیم و اصلاً قابل توجه نیست.

    وکیل مدافع شرکت نفت ادامه داد: همه می‌دانند که پول‌های حاصل از فروش نفت دولت ایران، در گوشه و کنار دنیا بلوکه شده است و اگر پول‌های زنجانی هم بلوکه شده بود، ما صبر می‌کردیم. زنجانی تا قبل از تحریم، 5 ماه فرصت داشت تا دستورهای پرداخت را انجام دهد و و پرداخت‌های سیستم بانکی بین‌المللی نیز آنی است. زنجانی اگر می‌خواست پرداخت کند، همان موقع انجام می‌داد نه اینکه 5 ماه طول بکشد و بعد به عذر تحریم متوسل شود.

    مهدوی تاکید کرد: ما به همین خاطر معتقدیم زنجانی قصد سوء دارد. کدام یک از شرکت‌ها یا دولت ها به دولت ایران مدرک جعلی و قلابی دادند.

    وی در خصوص جلسه غیرعلنی محاکمه متهمان پرونده نفتی نیز گفت: بر خلاف آقای کوهپایه‌زاده که معتقد است مطالب عنوان شده در این جلسه، راجع به منافع ملی بود، ما هیچ مطلبی در راستای منافع ملی ندیدیم. مطالبی که متهم در این جلسه عنوان کرد از باب « الخبر یحتمل الصدق و الکذب» بود و همه اینها نیازمند بررسی است و مقامات رسمی و مسئولان مربوطه بررسی می‌کنند تا صدق و کذب این مسائل مشخص شود.

    بیست و چهارمین جلسه محاکمه متهمان پرونده نفتی، فردا (یکشنبه) 29 آذر ماه در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار می‌شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی