عصر بازار

مدیرعامل بانک ملی ایران خبر داد

هزینه ۸۹۰۰ میلیارد تومانی ۳۲ بانک کشور در سال

عصر اعتبار- مدیرعامل بانک ملی ایران با بیان این که ۳۲ بانک کشور ۸۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه در سال دارند گفت: بانک ملی سالانه ۲۵۰ میلیارد تومان از ناحیه خودپردازها زیان می بیند.

هزینه ۸۹۰۰ میلیارد تومانی ۳۲ بانک کشور در سال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، عبدالناصر همتی در هفتمین کنفرانس بودجه‌ریزی عملیاتی با بیان اینکه تعاریف زیادی از اقتصاد مقاومتی شده است، گفت: هدف اقتصاد مقاومتی این است که اقتصاد کشور را مقاوم و آسیب‌پذیری ملی را به حداقل برساند.

    وی افزود: هدف از اجرای بودجه‌ریزی عملیاتی کاهش هزینه‌های زاید است که البته این بودجه‌ریزی برای شفاف‌سازی  نیاز و لازم است.

    همتی ادامه داد: اصلاح نظام مالی در جهت توسعه و تامین مالی بخش واقعی اقتصاد و صرفه‌جویی از هزینه‌های زاید از دیگر دستاوردهای بودجه‌ریزی عملیاتی محسوب می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه شفاف‌سازی در سیاست اقتصاد مقاومتی آمده است، گفت: برای شفاف‌سازی یکی از اقدامات بودجه‌ریزی عملیاتی است که باید به مدیرا ن اختیارات لازم را بدهیم تا بتوانند هزینه‌ها را مدیریت کنند.

    مدیرعامل بانک ملی تصریح کرد: یکی از چالش های مهم بانکها و بیمه‌های دولتی این است که بودجه آنها دولتی است و برای مصرف باید از مجلس اجازه بگیرند.

    همتی با اشاره به اینکه هم اکنون 32 بانک در کشور داریم که 8 بانک دولتی هستند، اظهار داشت: 89 هزار و 200 میلیارد ریال هزینه بانکها در سال است و بانک ملی که 130 هزار میلیارد تومان منابع و گردش مالی دارد اهمیت زیادی دارد که مدیران اختیار لازم را داشته باشند.

    وی ادامه داد: انتظار داریم در شرایط رقابتی و اینکه بانکها ارائه دهنده خدمات هستند مدیران بتوانند تصمیم‌گیری کنند.

    مدیرعامل بانک ملی تعداد خودپرداز‌های این بانک را 6 هزار ای‌تی‌ام اعلام و بیان کرد: اگر مشتری بانک از دستگاه خودپرداز بانک دیگری استفاده کند باید کارمزدی پرداخت کنیم و چون این بودجه را در اختیار نداریم سالانه 250 میلیارد تومان در این زمینه زیان می‌بینیم.

    همتی با اشاره به قیمت تمام شده گفت: بودجه‌ریزی عملیاتی به کاهش قیمت تمام شده منجر خواهد شد و امروز باید بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد را اجرایی کنیم.

    این مدیر بانک دولتی با اشاره به اینکه هزینه‌های کشور زیاد شده است، گفت: برای یکسال جاری باید به دیوان محاسبات پاسخ بدهیم در حالی که بهره‌وری در کشور بسیار پایین است که برای رشد آن باید بودجه‌ریزی عملیاتی اجرایی شود و نظام برنامه‌ریزی انگیزشی را در دستور کار قرار دهیم.

    به گفته همتی برنامه‌ریزی عملیاتی، مستندسازی فرآیند‌ها، گردش مکانیزه اطلاعات برای اجرای بودجه‌ریزی عملیاتی مورد نیاز است و باید نظام برنامه‌ریزی انگیزشی و بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد استراتژی یک راهبرد باشد.

    مدیرعامل بانک ملی ایران گفت: طرح تحول بانکی در این بانک در حال اجراست که در 3 بخش استانداردسازی، مدیریت مستندات و قیمت تمام شده در راستای بودجه‌ریزی عملیاتی تعریف شده است که بخش اول این طرح به اتمام رسیده است.

    همتی اضافه کرد: از سال آینده برنامه‌ریزی راهبردی با تکیه بر بودجه‌ریزی عملیاتی در بانک ملی  اجرایی می‌شود و در قراردادها موقعیت کنونی آتی و پیشرفت را به طور مرتب مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

    وی ادامه داد: بودجه زیاد دولت و منابع مالی کم در کنار بدهی سنگین  اجازه نمی‌دهد دولت هر طور که می‌خواهد هزینه کند و امروز باید بنگاه‌های فعال برمبنای عملکرد فعالیت‌های خود را اجرایی و کارآمد کنند.

    مدیرعامل بانک ملی در پایان گفت: چون حسابداری بانک تعهدی است سودی که به دست می‌آید سود سپرده‌گذار است و عملا سودی برای بانک وجود ندارد که این مشکل در آینده نمایان خواهد شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی