عصر بازار

دلار و سکه تغییرات قیمتی اندکی را تجربه کردند

تکرار سریال شنبه در بازارها

عصر اعتبار: بازارهای داخلی در دومین روز هفته، نوسان‌هایی مانند روز شنبه را تجربه کردند. روز یکشنبه قیمت دلار برای دومین روز متوالی کاهش یافت تا شاخص ارزی با ۵ تومان افت، به قیمت ۳ هزار و ۶۳۵ تومان برسد. جدیت برخورد انتظامی با دلالان ارزی و افزایش هراس در میان این گروه از معامله‌گران از عوامل کاهش معاملات غیررسمی و در نتیجه افت روز گذشته قیمت دلار بود.

تکرار سریال شنبه در بازارها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، دلار که روز شنبه نتوانست از مرز روانی 3 هزار و 650 تومانی که در روز پنج‌شنبه به آن رسیده بود، عبور کند و 10 تومان کاهش را تجربه کرده بود، روز یکشنبه نیز در ادامه همین روند، به سوی مرز 3 هزار و 600 تومان حرکت کرد. همزمان، سکه تمام بهارآزادی تحت‌تاثیر ادامه خوش‌بینی فعالان بازار نسبت به رشد قیمت اونس جهانی، افت دلار را نادیده گرفت و برای چهارمین روز کاری متوالی افزایش یافت و به قیمت 917 هزار تومان رسید.


    روز یکشنبه قیمت دلار کاهشی 5 تومانی را تجربه کرد و به قیمت 3 هزار و 635 تومان رسید. به این ترتیب دومین کاهش پیاپی بهای دلار رقم خورد. در اولین روز هفته دلار نتوانست از سد روانی 3 هزار و 650 تومانی عبور کند و تحت‌تاثیر حضور نیروی انتظامی و احتیاط دلالان و همچنین عرضه ارز از کانال رسمی به میزان مورد نیاز بازار، با کاهش 10 تومانی مواجه شد. روز یکشنبه نیز تحت‌تاثیر همین فضا، روند کاهشی ادامه یافت. برخورد نیروی انتظامی با این گروه از معامله‌گران از چهارشنبه دوهفته پیش آغاز شد و با افزایش هراس میان این دسته از معامله‌گران غیر‌رسمی، روند قیمتی تحت‌تاثیر قرار گرفت. گرچه در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته حضور دلالان تا حدی افزایش یافته بود اما از روز شنبه با ادامه برخوردهای جدی و افزایش احتیاط دلالان، یکی از عوامل افزایش قیمت دلار یعنی معاملات نوسان‌گیران سرکوب شد.   قیمت سکه تمام بهار آزادی در دومین روز هفته با افزایش هزار تومانی به قیمت 917 هزار تومان رسید تا سکه برای چهارمین روز کاری متوالی افزایش قیمت را تجربه کند.  سکه در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته نیز افزایش قیمت را تجربه کرده بود. قیمت سکه تمام بهار آزادی در روز چهارشنبه 2 هزار تومان و در روز پنج‌شنبه هزار تومان افزایش یافت.

    روز جمعه با افزایش قیمت اونس در بازارهای جهانی و رسیدن آن به محدوده 1060 دلاری، خوش‌بینی معامله‌گران سکه در داخل کشور افزایش یافت و به این ترتیب با تغییر دیدگاه معامله‌گران نسبت به قیمت اونس جهانی-معامله‌گران انتظار داشتند قیمت اونس تحت‌تاثیر افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بیش از این کاهش یابد- قیمت سکه در روز شنبه سه هزار تومان افزایش یافت و به قیمت 916 هزار تومان رسید. معامله‌گران بازار داخلی سکه امید دارند بازارهای جهانی طلا، روز دوشنبه در ابتدای هفته کاری بازارهای جهانی، شاهد افزایش قیمت‌ها باشند. با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی در روزهای شنبه و یکشنبه، خوش‌بینی ایجاد شده در بعد از ظهر روز جمعه، وضعیت بازار در روز یکشنبه را نیز مانند روز شنبه تحت‌تاثیر قرار داد. به این ترتیب افزایش قیمت سکه در روز گذشته را می‌توان در حوزه ادامه خوش‌بینی‌های روزهای گذشته تحلیل کرد. روز شنبه با وجود اینکه برخی فعالان معتقد بودند افزایش تقاضا در شب یلدا یکی از عوامل افزایشی قیمت سکه است، رئیس اتحادیه سکه و جواهر این عامل را در افزایش قیمت موثر ندانست. به‌نظر می‌رسد قابل توجه نبودن تقاضای مربوط به شب یلدا، اثر خود را در تغییرات قیمت سکه در روز یکشنبه نیز نمایش داده است.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی