عصر بازار

افزایش ابهام درباره روند کوتاه‌مدت

فدرال رزرو طلا را گیج کرد

عصر اعتبار: روند آشفته بازارهای جهانی طلا در سه روز پایانی هفته گذشته، ابهام درباره روند کوتاه‌مدت بهای فلز زرد را تشدید کرده است. اونس طلا که چهارشنبه شب پس از تصویب افزایش نرخ‌های بهره آمریکا رو به رشد گذاشته و به قیمت ۱۰۷۲ دلار رسیده بود، روزهای پنج‌شنبه و جمعه قیمت‌های ۱۰۵۰ و ۱۰۶۶ دلار را برای خود ثبت کرد. این افت‌و‌خیزها پیش‌بینی روند بهای اونس در هفته جدید کاری را دشوار کرده است.

فدرال رزرو طلا را گیج کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۱:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، این ابهام در تازه‌ترین نظرسنجی‌های دوقلوی «کیتکو» نیز قابل مشاهده است. در آخرین نظرسنجی این پایگاه اینترنتی از مخاطبان، 322 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 136 نفر معادل 42 درصد، افزایش و 143 نفر معادل 44 درصد، کاهش قیمت‌های طلا در روزهای آینده را پیش‌بینی کرده‌اند. 43 نفر معادل 13 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از کارشناسان حرفه‌ای نیز 17 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 8 نفر معادل 47 درصد، افزایش و 6 نفر معادل 35 درصد، کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. 3 نفر معادل 18 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. تحلیلگران متذکر می‌شوند که فلز زرد با وجود افت حدودا 75 /  0 درصدی در هفته کاری گذشته، بالای کف 6 ساله ماند تا همچنان با برخی تحلیل‌های مثبت فنی روبه‌رو باشد. کالین چیزینسکی، استراتژیست ارشد موسسه «سی‌ام‌سی مارکتس» می‌گوید:‌ «تصمیم فدرال رزرو، شاخص دلار را به بالای مرز 100 واحد نبرد و اونس را به مرز 1000 دلار نزدیک نکرد تا هر دو کالا در انتظار تغییرات تازه باشند.» دیگر تحلیلگران از آنجا که طلا را یک سرمایه‌گذاری پرخطر می‌بینند، در مورد روند، «کاهشی» مانده‌اند.

    کــن موریســـون، دبیـــر خبــرنامه Morrison on the Markets این نکته را نیز متذکر می‌شود که اگر دلار که خود تبدیل به یک سرمایه‌گذاری پرریسک شده، افت کند، طلا جای رشد دارد. او می‌گوید: «من تصور می‌کنم اونس در این هفته کف سوم دسامبر را دوباره خواهد آزمود، اما می‌تواند در انتهای هفته تا انتهای محدوده 1075 تا 1080 دلار برود.» برخی از تحلیلگران فکر می‌کنند در هفته جدید بازار چندان فرصت ندارد که احساس خود را تغییر دهد؛ چراکه هفته کاری به دلیل تعطیلات «کریسمس» و سال نو میلادی کوتاه‌تر خواهد بود. آدام باتن، استراتژیست ارزی «فارکس لایو» می‌گوید:‌ «آنچه در دو هفته آخر سال مهم است، شتاب موجود است. روند اونس رو به کاهش است و احتمالا این کاهش بیشتر هم خواهد شد. با وجود این، ژانویه بهترین زمان برای خرید طلا است.» دومینیک سیماگلیا، معامله‌گر ارشد موسسه «آلیانس فایننشال» هم می‌گوید: «طلا پس از افزایش نرخ بهره با رشد روبه‌رو شد، اما در نهایت نتوانست از سقف 1080 دلار بالاتر برود. ما اکنون در روزهای افزایش نرخ بهره هستیم که برای طلا خوب نیست.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو