عصر بازار

چسبیدن قیمت مسکن به بشکه‌های نفت

عصر اعتبار- برخی کارشناسان بر این نظرند که بخش مسکن برای رونق احتمالا باید تا زمان افزایش قیمت نفت صبر کند.

چسبیدن قیمت مسکن به بشکه‌های نفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، برخی کارشناسان معتقدند که تجربه نشان می‌دهد قیمت مسکن در ایران بیش از هر چیز نسبت به درآمد نفت واکنش داده، لذا تا زمانی که قیمت نفت در بازارجهانی ضعیف باقی بماند قیمت مسکن افزایش نخواهد یافت.

    مروری بر تحولات بازار مسکن نشان می‌دهد سقوط و صعود این بخش ارتباط تنگاتنگی با قیمت نفت دارد و افزایش قیمت مسکن از سال 1380 تا 1391 بیش از هر چیز واکنشی بود نسبت به افزایش قیمت نفت از 23 دلار به 110 دلار و کاهش 36 درصدی قیمت مسکن در 2.5 سال اخیر نیز واکنشی است نسبت به کاهش درآمد نفت (به سبب کاهش صادرات و کاهش قیمت نفت).

    پیش‌بینی‌های کارشناسان مسکن و کارشناسان نفت نیز با مقدار اندکی تفاوت حاکی از بازارگرمی همزمان بازار مسکن و نفت دارد.

    حسام عقبایی رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران پیش‌بینی می‌کند که بازار مسکن در بهار 1395 و بعد از انتخابات مجلس شورای اسلامی رونق بهتری خواهد گرفت.

    هرچند به نظر می‌رسد کارشناسان مسکن برای رونق این بازار عجله دارند اما تصور این‌که قیمت مسکن تا قبل از مرداد و شهریور 1395 که از آن به عنوان زمان صعود قیمت نفت نام برده می‌شود دچار تحول می‌شود کمی دور از ذهن است.

    محمدحسیین ادیب استاد دانشگاه در این خصوص می‌گوید: قیمت مسکن در ایران نسبت به اسفند 91 بالغ بر 36 درصد کاهش یافته است مضافا این‌که نسبت به تورم 46 درصدی اسفند 91 تا مهر 94 نیز واکنشی نشان نداده، لذا قیمت مسکن جهت درست و قابل پیش بینی خود را پیدا کرده است.

    یک تحلیل دانشگاهی نیز که به تحلیل توالی صعود و نزول بازار نفت پرداخته و بررسی نفت (WTI) در بازه زمانی روزانه، هفتگی و ماهانه را مورد بررسی قرار داده، با نتیجه‌گیری این‌که بازار نفت یک موج کوچک سقوط دیگر را تجربه خواهد کرد و سپس وارد دوران صعود می‌شود این نوید را داده است که طلای سیاه به طور طبیعی از ژوئن 2016 (مرداد 95) روند صعودی به خود خواهد گرفت و احتمالا در بازه زمانی اول 51 دلار را لمس می کند.

    با این شرایط، به اعتقاد این کارشناسان برای دریافت اولین سیگنال‌های افزایش قیمت مسکن احتمالا باید تا اواسط سال آینده صبر کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی