عصر بازار

محدوده نوسان بهای اونس فلز زرد گسترش یافت

بازیگوشی طلا در تعطیلات کریسمس

عصر اعتبار: فلز زرد که پس از تصویب افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا با نوسان‌های زیادی روبه‌رو بوده،‌ احتمالا در آستانه کریسمس نوسان‌های بیشتری را تجربه خواهد کرد. چهارشنبه هفته گذشته، پس از تصویب افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا، طلا با افزایش ارزش روبه‌رو شد، اما پنج‌شنبه سقوط را تجربه کرد و جمعه دوباره رو به رشد گذاشت.

بازیگوشی طلا در تعطیلات کریسمس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد،فلز زرد که پس از تصویب افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا با نوسان‌های زیادی روبه‌رو بوده،‌ احتمالا در آستانه کریسمس نوسان‌های بیشتری را تجربه خواهد کرد. چهارشنبه هفته گذشته، پس از تصویب افزایش نرخ بهره وجوه فدرال در کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا، طلا با افزایش ارزش روبه‌رو شد، اما پنج‌شنبه سقوط را تجربه کرد و جمعه دوباره رو به رشد گذاشت. این افت و خیز در هفته کاری جاری نیز ادامه داشته است. هر اونس فلز زرد که دوشنبه با 12 دلار جهش به قیمت 1078 دلار رسیده بود، سه‌شنبه با 6 دلار افت به قیمت 1072 دلار رسید. البته روز گذشته تا ساعت 6 شب به وقت تهران نوسان شدیدی تجربه نشد و بهای اونس به 1070 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید، ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی سومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.


    بازگشت سه‌شنبه
    افت روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از تحلیل‌های فنی کاهشی و اثرگذاری داده‌های رشد آمریکا بود. بازارهای لندن و نیویورک روز سه‌شنبه خلوت‌تر بودند. اونس طلا روز سه‌شنبه تا ساعت 5 بعدازظهر به وقت تهران در حال افت بود تا جهش رو دوشنبه را تعدیل کند و در این ساعت با انتشار آمار مربوط به میزان رشد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان با افت بیشتر مواجه شد. وزارت بازرگانی آمریکا عصر سه‌شنبه اعلام کرد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماه سوم سال 2015 معادل 2 درصد رشد کرده است. این رقم نهایی رشد فصل سوم بود که پیش‌تر 1/  2 درصد برآورد شده بود. با این حال این رقم از پیش‌بینی‌های نهایی 9/ 1 درصدی بهتر بود. سه‌شنبه، عوامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها به نفع طلا عمل کردند. در دومین روز کاری هفته، همزمان با افت شاخص دلار، بهای نفت نیز از کف 11 ساله بالا آمد. داده‌های دیگری که در این روز از اقتصاد ایالات متحده منتشر شدند، اثر چندانی بر بازار نداشتند.

    روندهای چهارشنبه
    اونس که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روندهای معکوسی را تجربه کرده بود، روز چهارشنبه را با ثبات تقریبا کامل آغاز کرد اما پس از دقایقی رو به رشد گذاشت و بعد دوباره رو به افت گذاشت. نتیجه این روند تا زمان نوشته شدن این گزارش فاصله نگرفتن زیاد بهای اونس از مرز 1070 دلار بود. روز گذشته در تعطیلی بازارهای ژاپن، همزمان با تقویت شاخص دلار که به‌عنوان عامل فشار بر طلا عمل می‌کرد، نفت نیز باز اندکی رشد کرد. بازارهای سهام جهان که سه‌شنبه رشد را تجربه کرده بودند، چهارشنبه نیز به رشد خود ادامه دادند. رشد شاخص‌های سهام نیز به ضرر طلا عمل کرد. شاخص‌های سهام به رشد نفت از کف 11 ساله امید بسته‌اند.

    امروز پنج‌شنبه ممکن است شاهد نوسان‌های بیشتری باشیم چراکه فردا جمعه تعطیلی روز کریسمس است. موسسه مالی «گریت وال فیوچرز» می‌گوید: «با توجه به تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای افزایش نرخ بهره و در پیش بودن تعطیلات کریسمس به‌نظر می‌رسد قیمت طلا با نوسانات بیشتری روبه‌رو خواهد شد.» به گزارش سایت طلا به نقل از بلومبرگ، گریت وال فیوچرز اعلام کرده در شرایطی که افزایش نسبی نرخ تورم آمریکا در ماه‌های اخیر، تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره را توجیه می‌کند، با توجه به کریسمس و تعطیلات سال جدید میلادی، نوسانات قیمت طلا در بازارهای جهانی بیشتر خواهد شد.

    تحلیل‌های فنی
    تازه‌ترین تحلیل فنی «اف ایکس استریت» هم نشان می‌دهد قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت در دامنه‌ای 28 دلاری در نوسان خواهد بود. به گزارش این پایگاه اینترنتی، به نظر می‌رسد قیمت طلا در شرایط کنونی تحت تاثیر نوسانات ارزش دلار آمریکا و انتشار آمارهای مهم اقتصادی اروپا و آمریکا قرار خواهد داشت. تحلیل تکنیکال حاکی است سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1066 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1060 دلار کاهش خواهد یافت. سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در شرایط کنونی 1085 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا احتمالا تا 1088 دلار افزایش خواهد یافت.

    از سوی دیگر، تحلیلگران موسسه مالی «سوسیته جنرال» فرانسه نیز تاکید می‌کنند که فدرال رزرو آمریکا اجرای سیاست‌های انقباضی پولی را در ماه‌های آینده نیز به‌تدریج ادامه خواهد داد و این مساله موجب تقویت بیشتر ارزش دلار و کاهش احتمالی قیمت طلا خواهد شد. کاهش فشارهای تورمی نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر ادامه روند نزولی قیمت طلا در ماه‌های آینده داشته باشد. برخی از کارشناسان از احتمال نزدیک شدن بهای اونس به مرز 1000 دلار گفته‌اند. به نظر می‌رسد اعتماد سرمایه‌گذاران بین‌المللی به بازار طلا در شرایط کنونی همچنان پایین است و علت اصلی آن نیز ادامه روند صعودی ارزش دلار و احتمال افزایش دوباره نرخ بهره فدرال رزرو در سه ماه نخست 2016 میلادی خواهد بود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار(http://telegram.me/asretebar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی