عصر بازار

بسته پیشنهادی سرمایه‌گذاری برای پولدارها

عصر اعتبار- شاید خیلی وقت ها به این فکر کرده ایم که چگونه در مدت زمانی مناسب پولی را که در اختیارمان هست دو برابر یا حتی چند برابر کنیم. متعاقب آن به این فکرکردیم که کجا و چقدر سرمایه گذاری کنیم! طلا و سکه بخریم؟! وارد بازار بورس شویم؟! بزنیم توکار زمین و مسکن؟! یا نه! بگذاریم تو بانک و ماهیانه سودش را بگیریم؟!

بسته پیشنهادی سرمایه‌گذاری برای پولدارها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ساعت 24، بیایید تصور کنیم چندمیلیاردی وجه رایج مملکتی در حسابمان هست و بیم این را داریم که غول تورم حسابی از قدرت خریدمان کم کند! اتفاقی که در سال های پایانی دهه 80 و اوایل 90 آن قدر شدید بود که صبح ها که از خواب بیدار می شدیم و می رفتیم خرید حال عجیبی به ما دست می داد پولمان ارزش روز قبل را نداشت! با ما همراه باشید تا بعضی راه های افزایش سرمایه را بررسی کنیم

    سپرده گذاری در بانک
    شاید این جمله را زیاد شنیده باشیم که سپرده گذاری در بانک به انگیزه دریافت سود از قدرت خرید ما کم می کند و به اصطلاح فقیرتر می شویم. چرا که با توجه به دوره های تورمی در اقتصاد ایران، احتمال اینکه در پایان مدت سپرده گذاری قدرت پول شما افزایش یافته باشد، پایین خواهد بود. البته این موضوع یعنی سپرده گذاری در بانک ها در شرایط عدم ثبات بازار، پایین تر بودن نرخ تورم از سود سپرده های بانکی و همچنین برای افراد ریسک گریز همواره گزینه مناسبی بوده است.
    بزنیم تو کار سکه و طلا؟
    در اینجا بازار طلا را منهای طلاهای زینتی در نظر می گیریم و بیشتر به خرید و فروش سکه می پردازیم. طلا از سال های دور همواره به عنوان یک کالای سرمایه ای مطمئن و با قدرت نقدشوندگی بالا در میان مردم ما مطرح بوده و نوسانات سال های گذشته آن هرچند سرمایه گذاران را محتاط تر کرده ولی از این بازار جدا نکرده است. آمار ها نشان می دهد که عموماً سرمایه گذاری در این بازار در دراز مدت سودآور بوده است، البته به شرطی که از بد حادثه در قله قیمتی (مثل سال 91 که رقمی در حدود یک میلیون و پانصد را هم تجربه کرد) خرید نکرده باشیم!
    ورود به بازار زمین و مسکن
    به نظرم در ذهن خیلی از ما همیشه آدم های بساز و بفروش، آدم های خیلی پولداری بوده و هستند، بخش زمین و مسکن هم به عنوان بخش سودآور به جامعه معرفی شده است. شاید به این خاطر بوده که با وجود تحولات سیاسی و اقتصادی معمولاً این بخش ریسک پایینی در بازگشت سرمایه داشته است (به ویژه زمین که همیشه گران ترین کالا در بازار مسکن بوده است) یا اینکه اگر بتوانیم بررسی دقیقی از دارایی های افراد ثروتمند جامعه داشته باشیم به این نتیجه می رسیم که زمین و مسکن سهم قابل توجهی از این دارایی ها را به خود اختصاص داده است. اگرچه در دو، سه سال اخیر این بخش با رکود گسترده ای مواجه شده و این موضوع شرایط را برای خرید با قیمت های پایین تر فراهم کرده است، اما باید امیدوار بود هم به جهت تقاضای بالقوه بالا برای این کالا و هم وابستگی بالای تعداد زیادی از صنایع به این بخش که دولت با اجرای بسته های حمایتی، زمینه رونق این بازار را فراهم کند.
    سرمایه گذاری در بورس
    با شنیدن اسم بورس ناخودآگاه به یاد یک فضای باز، مانیتورهای بزرگ با نوشته های قرمز رنگ روی صفحه های آن و جمعیتی که وسط این سالن روی صندلی ها نشسته و چشم به مانیتورها دوخته اند، می افتیم. اما بورس چیست؟! بورس مکانی است که در آن سهام شرکت های گوناگون تولیدی خدماتی و سرمایه گذاری دادوستد می شود. سرمایه گذاری در این بازار هم مثل سایر بازارها یا حتی بیشتر به دقت، آگاهی و هوشمندی نیاز دارد.
    پرسش مهمی که همیشه ذهن کسانی را که علاقه دارند در این بازار سرمایه گذاری کنند، به خودش مشغول کرده این است که چه سهمی بخریم تا نه تنها زیان نکنیم بلکه به سود منطقی هم دست یابیم؟
    پاسخ به این سوال به مولفه های زیادی مثل شرایط اقتصادی وسیاسی کشور و جهان، میزان اطلاعات و آگاهی از وضعیت شرکت های بورسی، تحلیل صنایع مختلف و... بستگی دارد. پس هیچ کس نمی تواند به راحتی مدعی شود که فلان سهم برای خرید مناسب است یا نیست. تعیین درصد سود قطعی نیست و بستگی به شرایط متعدد از جمله توان تحلیل و آگاهی فرد و شناخت او از توانمندی و سودآوری یا زیان دهی شرکت ها دارد. نکته ای که در خرید سهام مهم است این که تمام سرمایه خود را درون یک شرکت نگذاریم و صرفاً سهام یک شرکت را خریداری نکنیم بلکه به اصطلاح سبدی از سهام بخریم. همچنین بهتر است که افراد مبتدی برای سرمایه گذاری در بورس به «صندوق های سرمایه گذاری» که در محل کارگزاری ها مستقر هستند، مراجعه کنند. این صندوق ها اغلب از افراد حرفه ای بازار بهره مندند و می توانند با تحلیل شرایط، سهام مناسبی را برای اعضای صندوق خریداری کنند. البته این صندوق ها هم تابع شرایط اقتصادی، سیاسی کشور و جهان هستند وشاید در مقاطعی هم ضرر ببینند ولی در مجموع برای کسانی که اطلاع چندانی از بورس ندارند، حضور در صندوق های سرمایه گذاری بهتر است.
    و اما دغدغه های بورسی
    البته بورس از سال گذشته تا امروز روزهای خوبی را پشت سر نگذاشته است و شاید تا حدی بعید به نظر برسد که تا پایان سال هم تغییر چشمگیری را به خود ببیند. شرایط نامناسب و رکود اقتصاد کشور در بازار سهام هم منعکس شده است. از همین رو وضعیت بورس به شرایط اقتصاد کلان وابستگی مستقیم دارد و مادامی که این شرایط در کلیت اقتصاد بهبود نیابد، نمی توان انتظار رونق در بازار سرمایه را داشت. به نظر می رسد که در شرایط فعلی بیشتر سرمایه گذاران به استفاده از ابزارهای بدون ریسک روی آورده اند، واقعیت آن است که در حال حاضر بورس در اولویت قرار ندارد و ترجیح سرمایه گذاران آن است که از سپرده بانکی و اوراق مشارکت به منظور سرمایه گذاری استفاده کنند و از طرف دیگر برخی هم نیم نگاهی به ارزهای خارجی به ویژه دلار، طلا، املاک و مستغلات دارند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی