عصر بازار

۲۶ دیماه برگزاری اولین نشست اعضا

بانک سرمایه گذاری توسعه آسیا گشایش یافت

عصر اعتبار- بانک سرمایه گذاری توسعه آسیا موسوم به AIIB که جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از اعضای هیات موسس آن است، با برگزاری مراسمی در شهر پکن پایتخت چین گشایش یافت.

بانک سرمایه گذاری توسعه آسیا گشایش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، این بانک که مبتکر آن چین است و نخستین یادداشت تفاهم خود را در اکتبر (مهر - آبان) سال 2014 در پکن به امضا رساند، هم اکنون سرمایه ای به ارزش 100 میلیارد دلار دارد که 57 کشور عضو آن هستند و 30 کشور دیگر نیز تقاضای عضویت در آن را داده اند.
    «لو جی وی» وزیر دارایی چین در آیین گشایش این بانک که شب گذشته (جمعه) برگزار شد، این اتفاق را رویدادی مهم و تاریخی دانست که می تواند نقش مهمی در روند اصلاحات سازوکار مدیریت اقتصادی جهان داشته باشد.
    وی گفت که اولین نشست های شورا و اعضای هیات مدیره این بانک شانزدهم تا هجدهم ژانویه سال 2016 (26 الی 28 دی ماه) در شهر پکن برگزار می شود که در جریان آن، رئیس این بانک انتخاب خواهد شد.
    او یادآور شد که در نشست های یاد شده همچنین قرار است تصمیمات مهمی در امور مدیریت، منافع انسانی، مالی و غیره اتخاذ شود.
    وی در سخنان خود که رادیو بین المللی چین آن را منتشر کرده، تاسیس بانک سرمایه گذاری توسعه آسیا را اقدامی سازنده برای بر عهده گیری مسئولیت بین المللی بیشتر و تکمیل سازوکار اقتصادی جهان دانست.
    «لو جی وی» همچنین اظهار داشت که بانک سرمایه گذاری توسعه آسیا (AIIB) مکملی موثر برای نهادهای توسعه چندجانبه از جمله بانک جهانی به شمار می رود و برای کشورهای جهان موثر و سودآور خواهد بود.
    جمهوری اسلامی ایران هجدهم فروردین ماه سال 93 به عنوان یکی از اعضای هیات موسس این بانک بزرگ پذیرفته شد.
    اساسنامه این بانک هشتم تیر ماه سالجاری در مراسمی در تالار ملی خلق چین با حضور وزیران و مقامات ارشد اقتصادی کشورهای مختلف از جمله «علی طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان امضا شد.
    «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین اکتبر سال 2013 پیشنهاد تاسیس بانک سرمایه گذاری تاسیسات زیربنایی آسیا را مطرح کرد که به دنبال آن، دولت چین بر اصول «عینی و شفاف» روند ساخت این بانک را به پیش سوق داد.
    این بانک نهاد توسعه چندجانبه ای است که سرمایه آن بیشتر در زمینه اجرای طرح های مختلف بخصوص پروژه های زیربنایی در اقصی نقاط قاره آسیا و بعضا در برخی از کشورهای غیرآسیایی اختصاص داده خواهد شد.
    چین همچنین اعلام کرده است که در پنج سال اول تاسیس خود وام های قابل توجهی به اعضا و دیگر کشورها اعطا می کند.
    بر اساس آنچه ارزیابی های آماری نشان می دهد، میزان این وام ها در پنج و یا شش سال اول از تاسیس این بانک سالانه بین 10 تا 15 میلیارد دلار خواهد بود.
    قرار است تا سال 2030 سرمایه این بانک به 730 میلیارد دلار افزایش یابد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی