عصر بازار

حمل و نقل مهمترین نقطه تفاوت پردرآمدها و کم در آمدها

هزینه ثروتمندترین ها در کدام حوزه بیشتر است؟

عصر اعتبار- آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی در خصوص وضعیت خانوارهای شهری ایران نشان می دهد تفاوت خانوارهای شهری ثروتمند با خانوارهای شهری فقیر در بخش حمل و نقل بیش از سایر حوزه ها مشهود است .

هزینه ثروتمندترین ها در کدام حوزه بیشتر است؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، بررسی ها نشان می دهد بیشترین تفاوت ثروتمندترین خانوارها با فقیرترین خانوارها به بخش حمل و نقل اختصاص دارد .

    آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی در خصوص وضعیت خانوارهای شهری ایران نشان می دهد تفاوت خانوارهای شهری ثروتمند با خانوارهای شهری فقیر در بخش حمل و نقل بیش از سایر حوزه ها مشهود است .

    هزینه های بخش حمل و نقل خانوارهایی که رد دهک دهم درآمدی قرار دارند در سال بیش از 15 میلیون و 738 هزار تومان صرف بخش حمل و نقل می کنند این در حالی است که این شاخه هزینه ای در دهک اول درآمدی تنها 277 هزار و 94 تومان در سال است . به این ترتیب هر خانوار شهری که در دهک دهم درآمدی قرار دارد 56.7 برابر خانوارهای فقیر حاضر در دهک اول درآمدی پول صرف بخش حمل و نقل می کند .

    کمترین تفاوت خانوارهای شهری ثروتمند و فقیر اما در بخش دخانیات است . در حالی که ثروتمندان در سال 185 هزار تومان صرف خرید دخانیات می کنند، فقرا 69 هراز و 954 تومان در این بخش هزینه می کنند . به این ترتیب ثروتمندان در حالی که در سایر بخش های تفاوت های فراوان بین 8 تا 56 درصد با خانوارهای فقیر دارند، در این حوزه تنها تفاوتی 2.6 برابری را با خانوارهای فقیر دارا هستند .

    بر اساس این گزارش تفاوت ها میان ثروتمندان و فقرا در بخش تفریح و امور فرهنگی، رستوران و هتل و همچنین پوشاک و کفش قابل ملاحظه است . در این سه حوزه هزینه ثروتمندترین ها به ترتیب 48.3 درصد، 53.3 درصد و 45 درصد فقیرترین ها پول صرف می کنند . بعد خانوار در ثروتمندترین ها 3.7 و در فقیرترین ها 2.6 درصد گزارش شده است تفاوت هزینه در حوزه تحصیل نیز قابل ملاحظه است . دهک دهم درآمدی 43.2 درصد دهک اول درآمدی صرف تحصیل می کنند .

    کمترین تفاوت ها در بخش خوراکی و آشامیدنی ، ارتباطات و مسکن ، آب و برق و گاز اختصاص دارد . میزان تفاوت در  بخش خوراکی و آشامیدنی 8.8 برابر ، در حوزه ارتباطات 8.5 برابر و در حوزه مسکن، آب و برق و گاز 10.7 برابر گزارش شده است . جدول زیر تفاوت هزینه ها در بخش های مختلف را نشان می دهد :

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی