عصر بازار

"عصر اعتبار" بررسی می کند

تسهیلات بانک ها در اختیار صنعت و خدمات

عصر اعتبار- هفته گذشته بود که بانک مرکزی آخرین آمار تسهیلات پرداخت شده توسط بانک ها را طی ۷ ماهه سالجاری منتشر کردو. از این رو با تکیه بر این آمارها در خواهیم یافت؛ صنعت بانکداری کشورمان اعم از بانک های دولتی و خصوصی، به بخش های اقتصادی مبلغ ۱۸۶۱.۱‌هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردند که در مقایسه با ۷ ماهه سال گذشته مبلغ ۸۸.۶ هزار میلیارد ریال (معادل ۵.۰ درصد) افزایش داشت.

تسهیلات بانک ها در اختیار صنعت و خدمات
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، همچنین سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی 7 ماهه سال جاری مبلغ 1160.9 هزار میلیارد ریال معادل 62.4  درصد کل تسهیلات پرداختی است که در مقایسه با 7 ماهه سال گذشته مبلغ 101.0 هزار میلیارد ریال معادل 9.5  درصد افزایش داشته است.

    بیشترین تسهیلات گیرندگان
    با نگاهی به این آمار منتشر شده و بررسی آن متوجه خواهیم شد که صنعت بانکداری ایران در تلاش بوده تا با تزریق نقدینگی به بخش خدمات صنعت و معدن، بخش تولید و نیروی کار را حمایت کرده و در آن ایجاد رونق کند.  از این روست که بخش خدمات توانست در سالجاری معادل 712.275 هزار میلیارد ریال یعنی  38.3 درصد از کل تسهیلات بانک ها را اخذ کنند.  البته در 7 ماهه اول سال 1394 بخش صنعت و معدن نیز بیشترین  تسهیلات را با حجم48.019 هزار میلیارد ریال در "ایجاد" به خود اختصاص داده است.  علاوه بر این نیز فعالان بخش صنعت معدن توانستند هم در مبلغ تسهیلات اخذ شده و هم از نظر تامین سرمایه در گردش، بیشترین تسهلات را در اختیار بگیرند به طوری که بانک ها به منظور تامین سرمایه در گردش فعالان صنعت و معدن معادل 443.293 هزار میلیارد ریال معادل 81.4 درصد از کل تسهیلات سیستم بانکی را به این بخش پرداخت کردند.
    البته در این میان بخش خدمات نیز در "ایجاد" نیز توانست بیشترین  تسهیلات را با حجم 75.121 هزار میلیارد ریال و سهم 10.5 درصد از کل تسهیلات بانک ها را به خود اختصاص دهد. قطعا این سیاست بانک ها را می توان در جهت کاهش نرخ تورم از منظر تقویت تولید و نیروی انسانی دانست که ادامه این روند از تسهیلات دهی می تواند از رونق اقتصادی در چند سال آینده خبر دهد.

    کشاورزی با کمترین سهم 
    بخش کشاوزی در اکثر کشورهای صنعتی و پیشرفته بیشترین سهم را در تسهیلات اعطایی بانک ها به خود ختصاص می دهند؛ اما این مهم در ایران روندی معکوس دارد به طوری که این بخش در سال جاری تنها سهمی معادل 9.0 درصد از کل تسهیلات را معادل 167.747 میلیارد ریال اخذ کرد. این میزان تسهیلات اخذ شده توسط فعالان بخش کشاورزی نیز 22.3 درصد از سهم بانک ها در "ایجاد" را به خود اختصاص داده اند.  از این روست که بانک ها برای کاهش نرخ تورم نیاز به تزریق بیشتر نقدینگی در این بخش بوده و تقویت این بخش می تواند؛ مکمل حمایتی برای بخش صنعت و خدمات به شمار آید.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی