عصر بازار

گفت‌و‌گو با ۲ نماینده مجلس:

پیش‌بینی مجلسی‌ها از رفتار ارزی دولت تا پایان امسال

عصر اعتبار- دو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ارزیابی و پیش‌بینی خود را نسبت به رفتار ارزی دولت تا پایان سال بیان و برخی عوامل تاثیر گذار در تعیین نرخ دلار را مطرح کردند.

پیش‌بینی مجلسی‌ها از رفتار ارزی دولت تا پایان امسال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از اقتصادنیوز،  برخی از نمایندگان مجلس پیش‌بینی خود را نسبت به رفتار ارزی دولت و میزان نرخ دلار تا پایان سال بیان و برخی دیگر از عوامل تاثیر گذار در تعیین نرخ دلار اظهار نظر کردند. در همین مورد ابراهیم نکو، دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: اگر بحث برجام را جدی بگیریم و به عنوان یک توافقنامه مهم و تاثیرگذار در صورتی که بندهای آن به اجرا گذاشته‌ شود، مسلما شاهد تقویت پول ملی و قدرت‌گیری آن خواهیم‌بود. وقتی پول ملی قدرتمند شود و در واقع به جایگاه واقعی خود نزدیک‌تر شود مسلما نرخ ارز کاهش پیدا خواهدکرد.

    نکو ادامه می‌دهد: یکی از آثار مثبت اقدامات پس از برجام و عملی شدن مواد برجام قطعا عزتمندی و قدرتگیری پول ملی خواهد بود که به نظر بنده باید روند کاهشی را پیش‌بینی کرد، البته این را باید مدنظر قرار داد که اقدامات نادرست در دولت قبلی باعث مشکلاتی شد اما در مجموع طبیعتا باید شاهد کاهش نرخ ارز باشیم.

    دبیر اول کمیسیون اقتصادی خاطر نشان می‌کند: به نظر می‌رسد شرایط فعلی آن شرایطی نیست که نرخ واقعی ارز را به ما نشان دهد؛ یعنی نرخ دلار واقعی فراتر از نرخ فعلی است و به عقیده بنده، نرخ دلار باید بالاتر از این باشد و قطعا نظر کارشناسان هم این است.

    نکو تصریح می‌کند: از طرفی اگر بخواهیم مقطعی قیمت را پایین نگه داریم کار صحیحی نیست و آسیب‌های خطرناکی را به دنبال خواهدداشت. قطعا شرایط پس از تحریم‌ها می‌تواند تمامی موازنات را به صورت ریشه‌ای بر هم بریزد.

    در این میان محسن صرامی‌فروشانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این باره می‌گوید: تعیین نرخ دلار به چند عامل بستگی دارد؛ یکی از این عامل‌ها تحریم‌ها است، عامل دیگر نیاز بازار برای تامین نقدینگی و مواد اولیه و عامل سوم تبدیل پول برای حقوق دستمزدها در پایان سال است. عامل میزان کسری بودجه دولت نیز مدنظر است و عامل دیگر تورم طبیعی و تجربه شده هر سال در شب عید است که متاسفانه بر سر سفره‌های مردم می‌نشیند و در آخر اتفاق‌های بین‌المللی غیر متقربه و غیر قابل پیش‌بینی شده‌ای که باید در نظر داشته باشیم.

    او ادامه می‌دهد: به عقیده بنده با توجه به نرخی که دولت در مرز سه هزار تومان در بودجه اعلام کرده در حال حاضر این نرخ با سه هزار و 600 تومان یعنی 600 تومان اختلاف در بازار خرید و فروش می‌شود که سود بیشتر را دولت می‌برد.

    صرامی‌فروشانی عنوان می‌کند: از طرفی دولت اگر بخواهد این نوسانات را کنترل کند تمام مطالبات و نیازهای دریافت ارز متوجه بانک مرکزی می‌شود و بانک مرکزی هم هیچ وقت تضمین کننده میزان نیاز بازار نبوده‌است.

    عضو کمیسیون اقتصادی در پایان سخنانش بیان می‌کند: این نوسانات ارز بازی کردن با سرمایه‌گذاری مردم و نبود ثبات در بازار است که امیدواریم در دولت تدبیر و امید و دولتی که از لحاظ اقتصادی وزرای خوبی دارد تدبیری کند تا نوسانات و تورم‌های شدید شامل حال مردم، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران و در نهایت میزان اشتغال کشور نشود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی