عصر بازار

گفت‌وگو با ۴ مقام بخش خصوصی:

بازی‌های ارزی با تجارت چه می‌کند؟

عصر اعتبار- علینقی خاموشی، ناصر ریاحی، محمد لاهوتی و محمدرضا زهره‌وندی از تأثیر نوسانات نرخ ارز بر واردات و صادرات ایران می‌گویند.

بازی‌های ارزی با تجارت چه می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، در چند هفته اخیر، نرخ ارز به نوسانات قابل توجهی دچار شده است. نرخ دلار در دوره‌ای روندی افزایشی داشته و پس از مدتی این روند افزایشی تا حدودی متوقف شده است. فعالان اقتصادی درباره این نوسانات نظرات گوناگونی دارند. بسیاری از بازرگانان از افزایش نرخ ارز و تک نرخی شدن آن ابراز رضایت می‌کنند، واقعی شدن نرخ ارز را برای تجارت مطلوب می‌دانند و پایین نگه داشتن نرخ ارز به صورت تصنعی را عاملی مخرب برای اقتصاد، صادرات و واردات ارزیابی می‌کنند. این اعتقاد وجود دارد که چون دولت نمی‌تواند نرخ ارز را همواره کنترل کند و ثابت نگه دارد، کنترل نرخ ارز پس از مدتی رها می‌شود و افزایش ناگهانی نرخ ارز به اقتصاد لطمه وارد می‌کند. از بین رفتن امکان پیش‌بینی آینده و ناتوانی از برنامه‌ریزی بلندمدت و حتی کوتاه‌مدت نیز از آسیب‌هایی است که فعالان بخش خصوصی در پی نوسان نرخ ارز تجربه می‌کنند. به نظر می‌رسد آنچه خواسته قریب به اتفاق تجار و دیگر فعالان بخش خصوصی است، ثبات و آرامش در بازار ارز است.

    نوسانات ارز همه چیز را به هم می‌زند
    علینقی خاموشی، رئیس اتاق مشترک ایران و انگلیس و رئیس پیشین اتاق ایران، در گفت‌وگو با اقتصادنیوز در پاسخ به این پرسش که نوسانات ارزی چه تأثیری بر تجارت ایران می‌گذارد، می‌گوید: «همه چیز را به هم می‌زند. نمی‌گذارد ثبات ایجاد شود.»

    یارانه به کالای قاچاق با کنترل نرخ ارز!
    ناصر ریاحی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، نیز در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، درباره نرخ ارز و تاثیر آن بر تجارت کشور اظهار می‌کند: «اصولا با کنترل نرخ ارز توسط بانک مرکزی مخالفم، چرا که با این کنترل، نرخ ارز به صورت فنری بالا می‌آید و به اقتصاد صدمه می‌زند. بنابراین فکر می‌کنم اگر نرخ ارز سیر طبیعی بازار خودش را داشته باشد برای اقتصاد مناسب‌تر است.»

    او با اشاره به اینکه «منشأ تمام رانت‌ها ارز چندقیمتی و ارز کنترل‌شده است» می‌گوید: «در حال حاضر با کنترل نرخ ارز، دولت دارد حتی به کالای قاچاق هم یارانه می‌دهد.»

    متن کامل گفت‌وگوی اقتصادنیوز با ناصر ریاحی را می‌توانید اینجا بخوانید.

    دردسرهای «گرانی و ارزانی» دلار برای تجار
    محمدرضا زهره‌وندی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، درباره تأثیر نوسانات نرخ ارز بر وضعیت تجارت کشور اظهار می‌کند: «مهم‌ترین تأثیر نوسانات نرخ ارز در برنامه‌ریزی‌ها و چشم‌اندازهایی است که در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت، برای کار در نظر گرفته می‌شود.»

    مشروح اظهارات محمدرضا زهره‌وندی درباره دردسرهای «گرانی و ارزانی» دلار برای تجار را اینجا بخوانید.

    برای حفظ تولید و صادرات چاره‌ای جز افزایش قیمت دلار نیست
    محمد لاهوتی، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، می‌گوید: «باید حداقل دولت‌مردان ما بپذیرند در جایی که ما 15 درصد تورم رسمی داریم، برای حفظ تولید و صادرات چاره‌ای جز افزایش قیمت دلار نیست. هر گونه سیاستی که مغایر با این اصولِ علم اقتصاد و فاکتورهای اقتصادی باشد، به کاهش تولید، کاهش صادرات، افزایش بیکاری و کاهش قدرت ملی می‌انجامد. بنابراین به نظر من بهتر است دولتمردان به جای عقب‌نشینی، فرهنگ‌سازی را شروع کنند و با کمک رسانه‌ها و صدا وسیما به مردم آگاهی دهند که افزایش نرخ ارز حداقل در درازمدت باعث کاهش قدرت خرید نمی‌شود؛ ممکن است در مدتی کوتاه بر زندگی مردم تأثیر بگذارد، ولی در درازمدت با فعال شدن واحدهای تولیدی و ایجاد اشتغال، درآمدهای خانوار هم افزایش می‌یابد و باعث می‌شود همه جامعه از این موضوع نفع ببرند.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو